Розробка уроку — практичної роботи

Тема: пошук відомостей в Інтернеті та порівняння їх на різних веб-ресурсах.

Мета:

Обладнання: комп’ютери зі встановленими ОС і браузером, надійним сполученням з Інтернетом.

Структура уроку
  1. Організаційний момент
  2. Актуалізація опорних знань
  3. Вивчення нового матеріалу
  4. Інструктаж з ТБ
  5. Вироблення практичних навичок
  6. Підбиття підсумків уроку
  7. Домашнє завдання
Хід роботи

1. Організаційний момент

Вітання з класом. Перевірка присутності і готовності учнів до уроку. Налаштування учнів на робочий лад і позитивний емоційний настрій на уроці.

2. Актуалізація опорних знань

Відповісти на запитання:
  1. Що таке комп’ютерна мережа?
  2. Які поділяють комп’ютерні мережі за територією дії? Наведіть приклади.
  3. Що таке Інтернет?
  4. Для чого використовують Інтернет?
  5. Як називають програми, призначені для роботи з Інтернетом? Наведіть приклади.
  6. Що таке веб-сторінка? Сайт?
  7. Що таке доменна адреса?
  8. Що таке WWW?
  9. Які ви знаєте переваги й недоліки електронної пошти?
  10. Які ви знаєте способи підключення до Інтернету?.

3. Вивчення нового матеріалу

Пошукова системаонлайн-служба (комплекс програм і потужних комп'ютерів з веб-інтерфейсом), здатна приймати, аналізувати й обслуговувати запити користувачів з пошуку інформації у глобальній мережі.

На побутовому рівні під пошуковою системою розуміють вебсайт, на котрому розміщено інтерфейс системи. Програмною частиною пошукової системи є пошукова машина (пошуковий рушій) — комплекс програм, що забезпечує функціональність пошукової системи і, зазвичай, є комерційною таємницею компанії-розробника пошукової системи.

Більшість пошукових систем шукають дані на веб-сторінках сайтів Інтернету. Але існують також системи, здатні шукати файли на ftp-серверах. Або товари в інтернет-магазинах, як A9 на amazon.com.

Ключові слова запиту на пошук інформації — слова, з яких складається запит, всі або частина з яких мають міститися у знайдених даних.

Приклади пошукових систем
  1. ask.com;
  2. google.com;
  3. yahoo.com;
  4. meta.ua;
  5. ukr.net;
  6. i.ua;
  7. search.com.ua.

Способи пошуку інформації в Інтернеті

  1. Використати пошукову систему. Головна сторінка веб-сайту пошукової системи містить:
    • текстове поле для введення ключових слів;
    • зазвичай активну кнопку для відправ­лення запиту з написом Шукати (Пошук, Знайти тощо) і / або кольоровим чи монохромним зображенням лупи: 🔍 або 🔎.




    Клацання мишею на кнопці призведе до відсилання запиту на сервер. Після цього серверна програма знаходить сторінки, що містить ключові слова, впорядковує їх список за певними ознаками і передає його користувачеві у вигляді веб-сторінки.


    Найчастіше, ресурси, перелічені на початку списку, найточніше точно відповідають запиту — не плутати з побажаннями користувача! Якщо потрібні дані знайшли на одній з веб-сторінок, то пошук завершують. Інакше можна змінити ключові слова і виконати повторний пошук i/або змінити пошукову систему.

  2. Вказати явно адресу веб-сторінки. Це найшвидший спосіб пошуку, який придатний лише у тому випадку, коли точно відомо адресу розташування даних.

  3. Переходити за гіперпосиланнями. Це найнезручніший спосіб, бо з його допомогою можна виявити лише ті документи, на які можна потрапити з поточної веб-сторінки за скінчену кількість переходів.

Практичні рекомендації щодо формування запиту для пошукової системи

4. Інструктаж з ТБ
5. Вироблення практичних навичок

Ключові слова для завдань вчитель вказує з поточного змісту навчальних предметів (не лише інформатики), місцевих географічних назв чи історичних персоналій.

Завдання 1 — збереження частини тексту знайденої веб-сторінки.

  1. У браузері перейти за посиланням google.com;
  2. У поле введення увести ключове слово і натиснути кнопку Пошук.
  3. У результатах пошуку клацнути правою кнопкою миші на посиланні на Вікіпедію.
  4. У викликаному контекстному меню вибрати Відкрити посилання в новій вкладці.


  5. Вказати (ліворуч знизу екрану) українську мову для відображення даних, якщо сервер подав дані іншою мовою.
  6. Скопіювати означення ключового слова у буфер обміну:
    • встановити вказівник миші на початок потрібної частини тексту
    • натиснути ліву кнопку миші;
    • пересунути вказівник миші на кінець потрібної частини тексту;
    • відпустити ліву кнопку миші;
    • натиснути клавіші Ctrl + C.
  7. У середовищі текстового процесора (LibreOffice Writer або Microsoft Word) скопіювати вміст буфера обміну — установити вказівник у робочу область і:
    • або вибрати вказівку Вставити з контекстного меню;
    • або натиснути клавіші Сtrl + V.
  8. Перейти до вкладення зі сторінкою Вікіпедії, виділити вміст рядка адреси та скопіювати його у буфер обміну.
  9. У середовищі текстового процесора вставити наприкінці вміст буфера обміну.
  10. Зберегти текст із назвою 1-Ваше прізвище у вказану вчителем теку.
Завдання 2 — перегляд зображень і відео.
На вкладенні браузера з результатами пошуку клацнути на кнопці овальної форми з написом Зображення і ознайомитися з кількома зображеннями, знайденими у результаті пошуку. Зробити те саме для кнопок з написами Відео і Карти.

Завдання 3 — порівняння результатів пошуку.
Провести пошук для інших ключових слів з допомогою усіх перелічених вище пошукових систем, порівняти результати і зробити висновки про те, яку з систем доцільно використовувати першою щонайменше для обраної області знань.

6. Підбиття підсумків уроку

Учні по черзі закінчують речення:

  1. Сьогодні я дізнався…
  2. Сьогодні я навчився…
  3. Мені сподобалось…
  4. У мене були труднощі…
  5. Тепер я можу…
Виставлення оцінок.

7. Домашнє завдання
  1. Опрацювати навчальний матеріал уроку.
  2. Знайти дані у вигляду тексту на запит з такими ключовими словами (на вибір):
    • прогноз погоди;
    • курс гривні відносно світових валют;
    • історія України;
    • розклад руху автобусів (місцевої автостанції).
  3. Знайти дані у вигляду зображення на запит з такими ключовими словами (на вибір):
    • герб України;
    • карта вашого регіону;
    • ноутбук;
    • вітальна листівка.

Завдання 2-3 виконати з використанням однієї міжнародної пошукової системи і однієї локальної. Результати пошуку зберегти як 4 html-сторінок (повністю із зображеннями), які надіслати одним архівом на електронну адресу вчителя разом з висновком про результати порівняння знайдених даних для різних систем.


Текст упорядкувала Мізик Олена Анатоліївна, вчитель школи № 306 Деснянського району міста Києва, під час виконання випускної роботи на курсах підвищення кваліфікації з 03.10.2016 по 07.10.2016.