Розробка уроку — практичної роботи

Тема: зберігання даних і колективна робота з документами в Інтернеті.

Мета: сформувати предметні компетенції щодо створення спільних документів з використанням офісних веб-програм та організації опитування з використанням онлайн-форм, забезпечити готовність учнів до активної життєдіяльності в умовах інформаційного суспільства

Після виконання практичної роботи учень уміє:

Обладнання: комп'ютери з встановленими ОС, браузером Google Chrome, стійким сполученням з Інтернетом, (дана) інструкція.

Структура уроку

  1. Організаційний момент
  2. Актуалізація опорних знань
  3. Інструктаж з ТБ
  4. Вивчення нового матеріалу
  5. Вироблення практичних навичок.
  6. Підбиття підсумків уроку.
  7. Домашнє завдання.

Хід уроку

1. Організаційний момент
Вітання з класом. Перевірка присутності і готовності учнів до уроку. Перевірка виконання домашнього завдання.

2. Актуалізація опорних знань
Дати відповіді на запитання та порівняти з очікуваним.

  1. Які переваги роботи з документами «у хмарі»?
  2. Що таке система електронного документообігу?
  3. Які є функціональні складові системи електронного документообігу?
  4. Чим її забезпечено спільну роботу з документами Google?
  5. Як отримують доступ до сервісів Google?
  6. Як надати доступ на спільне редагування файлів на диску Google?

3. Інструктаж з ТБ
4. Вивчення нового матеріалу

Учні виконують усі перелічені вказівки, які можливі для наявної операційної системи.

Синхронізація данихце усунення відмінностей між двома копіями даних з метою залишити лише останню створену копію.

Спочатку ці копії однакові. Згодом щонайменше одну з них можуть змінити. Наприклад, на локальному ПК без доступу до мережі. Для синхронізації файлів між комп'ютером користувача і хмарним сховищем (наприклад, Google Drive) необхідно попередньо встановити відповідне програмне забезпечення.

rcloneвільно поширювана багато­платформна програма для синхронізації даних локальних носіїв і хмарних середовищ.

Встановлення rclone потрібно здійснювати лише для останньої версії зі сторінки офіційного сайту.

Інакше, наприклад, при встановленні за допомогою менеджера приограм при ОС Ubuntu / Linux Mint, синхронізація може виявитися неможливою. Завантажений архів містить файл README.html з описом анґлійською того, як потрібно встановлювати програму. Всі подальші приклади виведення подано для версії v1.64.0, актуальної станом на 9 жовтня 2023 року, при ОС Linux Mint 20.3 Una.

Вказівки програми задають через термінал (командний рядок). При ОС Windows потрібно або вказати повний шлях до rclone.exe, або розташувати цей викону­ваний файл у поточній теці, файли якої потрібно синхронізувати з файлами хмарного середовища.

Виконання вказівки терміналу:

rclone

виведе довідку про наявні вказівки анґлійською мовою, яку можна перекласти українською.


Налаштування rclone для особистої роботи, не пов'язаної з підпри­єм­ництвом

  1. Почати налаштування — виконати вказівка терміналу:

    rclone config

    і отримати виведення такого вигляду:

    2023/10/03 17:11:06 NOTICE: Config file "/home/chief/.config/rclone/rclone.conf" not found - using defaults
    No remotes found - make a new one
    n) New remote
    s) Set configuration password
    q) Quit config
    n/s/q>
    У першому рядку виведення вказано:
    • спочатку — дату і час виконання вказівки;
    • у лапках — адресу файлу налаштуваннm сполучення.
  2. Cтворити нове сполучення — ввести літеру латиниці n і натиснути клавішу Enter.

  3. Вказати назву нового сполучення — ввести, наприклад, OwnDrive і натиснути клавішу Enter. Отримати екран терміналу певного вигляду з вказанням номерів для різних типів сполучень.

  4. Вказати хмарне сховище — ввести номер сховища у виведеному списку (18 для Google Drive у виведеному переліку) і натиснути клавішу Enter.

  5. Отримати повідомлення щодо подальших дій

    Option client_id.
    Google Application Client Id
    Setting your own is recommended.
    See https://rclone.org/drive/#making-your-own-client-id for how to create your own.
    If you leave this blank, it will use an internal key which is low performance.
    Enter a value. Press Enter to leave empty.
    client_id>

    з порадою встановити власний ідентифікатор клієнта програми Google згідно з настановами анґлійською мовою. Перегляд настанов — лише для охочих у позаурочний час для самостійного ознайомлення. Наполегливо рекомендують використовувати власний ідентифікатор клієнта для бізнесових проектів, бо стандартний ідентифікатор "" часто використовують всі охочі. Квота Google як усталено становить 10 транзакцій на секунду. Перевищення такої кількості призведе до обмеження швидкості rclone і сповільнить роботу. Для бізнесу це слушна порада. А от для навчання цю пораду зручно проігнорувати, що й буде зроблено на наступному кроці. Зручно, бо створення власного ідентифікатора вимагає повідомлення персональних даних, у тому числі банківської картки. Навіть якщо з неї не буде перераховано жодних коштів.

  6. Вказати використання стандартного ідентифікатора — нічого не вводити і натиснути клавішу Enter.

  7. Отримати запрошення задати пароль.

    Option client_secret.
    OAuth Client Secret.
    Leave blank normally.
    Enter a value. Press Enter to leave empty.
    client_secret>
  8. Вказати використання стандартного пароля (на етапі навчання таке прийнятно й доцільно) — нічого не вводити і натиснути клавішу Enter.

  9. Отримати запрошення вказати область, яку буде використано під час доступу запиту доступу з диску

    Scope that rclone should use when requesting access from drive.
    Enter a string value. Press Enter for the default ("").
    Choose a number from below, or type in your own value
     1 / Full access all files, excluding Application Data Folder.
       \ "drive"
     2 / Read-only access to file metadata and file contents.
       \ "drive.readonly"
       / Access to files created by rclone only.
     3 | These are visible in the drive website.
       | File authorization is revoked when the user deauthorizes the app.
       \ "drive.file"
       / Allows read and write access to the Application Data folder.
     4 | This is not visible in the drive website.
       \ "drive.appfolder"
       / Allows read-only access to file metadata but
     5 | does not allow any access to read or download file content.
       \ "drive.metadata.readonly"
    scope>

    з таким переліком можливостей.

    1. Повний доступ до всіх файлів, за винятком теки даних програми.

    2. Доступ лише для читання до метаданих і вмісту файлів.

    3. Доступ лише до файлів, створених rclone, які можна побачити на веб-сайті. Авторизацію файлу буде скасовано, коли користувач скасує авторизацію програми.

    4. Дозвіл читати та записувати теку Application Data. Цього не видно на веб-сайті.

    5. Дозвіл доступу лише для читання до метаданих файлів, але без дозволу читати або завантажувати вміст файлу.

  10. Вибрати повний доступ до всіх файлів — ввести 1 і натиснути клавішу Enter.

  11. Отримати запрошення вказати шлях до файлу JSON облікових даних облікового запису служби.

    Option service_account_file.
    Service Account Credentials JSON file path.
    Leave blank normally.
    Needed only if you want use SA instead of interactive login.
    Leading `~` will be expanded in the file name as will environment variables such as `${RCLONE_CONFIG_DIR}`.
    Enter a value. Press Enter to leave empty.
    service_account_file>

    Зазвичай його залишають порожнім, бо він потрібен лише тоді, коли хочуть використовувати SA замість інтерактивного входу.

    JSON (анґлійською — JavaScript Object Notation, українською — запис об'єктів JavaScript, вимовляти джéйсон) — текстовий формат обміну даними між комп'ютерами. Базується на тексті, може прочитати людина. Формат дає змогу описувати об'єкти та інші структури даних. Цей формат використовують переважно для передавання структурованої інформації мережею завдяки процесу, що називають серіалізацією.

    Серіалізація (у програмуванні) — процес перетворення довільної структури даних у послідовність бітів. Зворотною до операції серіалізації є операція десеріалізації — відновлення початкового стану структури даних з послідовності бітів.

  12. Вказати порожній шлях до файлу JSON облікових даних облікового запису служби — нічого не вводити й натиснути клавішу Enter.

  13. Отримати запрошення редагувати розширення налаштувань.

    Edit advanced config?
    y) Yes
    n) No (default)
    y/n>
  14. Відмовитися редагувати розширення налаштувань — ввести n і натиснути клавішу Enter.

  15. Отримати запрошення використовувати веб-браузер для автоматичної автентифікації за допомогою дистанційного керування.

    Use web browser to automatically authenticate rclone with remote?
     * Say Y if the machine running rclone has a web browser you can use
     * Say N if running rclone on a (remote) machine without web browser access
    If not sure try Y. If Y failed, try N.
    
    y) Yes (default)
    n) No
    y/n>
  16. Погодитися на використовувати веб-браузер для автоматичної автентифікації за допомогою дистанційного керування — ввести y і натиснути клавішу Enter. Після цього браузер покаже сторінку авторизації Google.

  17. Авторизуватися при потребі і дозволити застосунку rclone доступ до Вашого облікового запису Google — клацнути клавішею миші на кнопці з написом Дозволити.

  18. Отримати у браузері повідомлення про успішне завершення налаштування з проханням повернутися до rclone.

  19. Помітити у терміналі повідомлення про отримання коду й запрошенням налаштування як командного диску.

    2023/10/08 18:03:55 NOTICE: If your browser doesn't open automatically go to the following link: http://127.0.0.1:53682/auth?state=norQD0VY6z6TZ_3k1F4_Kw
    2023/10/08 18:03:55 NOTICE: Log in and authorize rclone for access
    2023/10/08 18:03:55 NOTICE: Waiting for code...
    2023/10/08 18:06:53 NOTICE: Got code
    Configure this as a Shared Drive (Team Drive)?
    
    y) Yes
    n) No (default)
    y/n>
  20. Відмовитися від налаштування як командного диску — ввести n і натиснути клавішу Enter.

  21. Помітити у терміналі запрошення на схвалення здійсненого налаштування — замість трикрапки ... буде довга послідовність символів (у тому числі з подвійними лапками).

    Configuration complete.
    Options:
    - type: drive
    - scope: drive
    - token: {"access_token":"..."}
    - team_drive: 
    Keep this "OwnDrive" remote?
    y) Yes this is OK (default)
    e) Edit this remote
    d) Delete this remote
    y/e/d>
  22. Cхвалити здійснене налаштування — ввести y і натиснути клавішу Enter.

  23. Помітити у терміналі повідомлення про появу у налаштуваннях rclone Вашого Google Drive

    Current remotes:
    
    Name                 Type
    ====                 ====
    OwnDrive             drive
    
    e) Edit existing remote
    n) New remote
    d) Delete remote
    r) Rename remote
    c) Copy remote
    s) Set configuration password
    q) Quit config
    e/n/d/r/c/s/q>

    із запрошенням вибрати одну з таких дій:

    e) редагувати наявне налаштування;
    n) створити нове налаштування;
    d) видалити налаштування;
    r) перейменувати налаштування;
    c) копіювати дистанційне налаштування;
    s) встановити пароль налаштування;
    q) вийти з налаштування.

  24. Завершити налаштування rclone — ввести q і натиснути клавішу Enter.


Синхронізація даних з допомогою rclone
для користувача Linux з назвою chief і його домашньою текою /home/chief/.

  1. Створити й наповнити теки:
  2. Вивести довідку щодо застосування програми rclonesync.py вказівкою терміналу:

    python3 /home/chief/scripts/rclonesync.py -h

    Тут і нижче замість python3 може бути й інший запис вигляду python*, де замість * потрібно вказати версію встанов­леного інтерпре­татора.

  3. Здійснити першу синхронізацію порожньої теки /home/chief/data/ локального ПК і непорожньої теки DATA на диску Google вказівкою терміналу:

    python3 /home/chief/scripts/rclonesync.py --first-sync /home/chief/data/ OwnDrive:DATA

    При відсутності помилок у локальну теку data буде скопійовано вміст теку DATA на диску Google. Це може тривати певний час. У разі успішної синхронізації у терміналі буде виведено повідомлення з такою кінцівкою:

    >>>>> Successful run. All done.

    Інакше буде виведено повідомлення про помилку.

  4. Кожну наступну синхронізацію здійснювати вказівкою терміналу:

    python3 /home/chief/scripts/rclonesync.py /home/chief/data/ OwnDrive:DATA

    вже без ключа first-sync. Якщо щось буде не так, користувач отримає слушну пораду використати позначку (ключ) force.


Примітка. Існують альтернативні способи синхронізації окремо при ОС Windows/Mac OS і Linux.

Форма Googleвеб-сторінка з формулюванням запитань і полями для введення відповідей чи міток. Її використовують для як бланки екзаменаційних чи контрольних тестів та анкет.

Cтворення форми Google у середовищі Диск Google здійснюють використанням вказівки меню Створити / Google форми.

Наповнення форми Google

  1. Змінити написи Форма без назви та Опис форми.
  2. При редагуванні окремого питання:
    • заповнити поле Назва питання;
    • заповнити поле Пояснення при потребі;
    • вибрати тип питання з випадного списку;
    • додати варіанти відповіді, заповнивши відповідні поля.


  3. У подальшому використати кнопки з таким призначенням:
    — додати запитання;
    — імпортувати запитання;
    — додати назву й опис;
    — додати зображення;
    — додати відео;
    — додати розділ;
    — копіювати (вибране запитання);
    — видалити (вибране запитання);
    — налаштувати тему (колір тла);
    — попередній вигляд.

Останні дві кнопки розташовані у верхній частині вікна.

Адреса форми для респондентів буде у рядку адреси браузера після натискання кнопки Попередній вигляд.

Закладкаце збережене браузером гіперпосилання.

Створення і показ закладок Google Chrome

  1. Клацнути лівою клавішею миші на кнопкою з трикрапкою ⋮ і вибрати Закладки / Додати цю вкладку до закладок... або натиснути клавіші Ctrl + D.

  2. У разі потреби змінити назву і теку призначення і клацнути клавішею миші на клавіші з написом Готово.

  3. Клацнути лівою клавішею миші на кнопкою з трикрапкою ⋮ і вибрати Закладки / Показати панель закладок або натиснути клавіші Ctrl + Shift + B

    і помітити появу панелі закладок з усіма наявними закладками.

  4. Клацнути лівою клавішею миші на кнопці з трикрапкою ⋮ і вибрати Закладки / Диспетчер закладок або натиснути клавіші Ctrl + Shift + О

  5. Клацнути лівою клавішею миші на кнопці синьої смуги з написом Закладки ліворуч і вибрати Експортувати закладки у меню, що закриє кнопку .

  6. У вікні діалогу Зберегти файл при потребі змінити назву файлу закладок, сформованою за шаблоном bookmarks_DD.MM.YY, і теку призначення, після чого клацнути клавішею миші на кнопці з написом Зберегти.

  7. Переглянути записану сторінку, готову до пересилання.

5. Вироблення практичних навичок

  1. Створити акаунт Google, якщо його немає.
  2. Синхронізувати Google Диск.
  3. Створити форму для внесення таких даних про учасника олімпіади:
    • прізвище учасника;
    • iм'я, по батькові (повністю) учасника;
    • клас навчання учасника;
    • клас виконання завдання;
    • повна назва навчального закладу;
    • район розташування навчального закладу;
    • ПІБ того, хто підготував учасника до олімпіади;
    • дата народження учасника;
    • електронна пошта учасника;
    з правильно обраним типом відповіді.
  4. Створити 4 закладки на привабливі для Вас сайти й на створену форму.
  5. Експортувати результат в html-файл з назвою Ваше прізвище.
  6. Зберегти створений html-файл у вказану вчителем теку.
  7. Повідомити вчителя про завершення роботи.

6. Підбиття підсумків уроку
Виставлення оцінок

7. Домашнє завдання
Повторити матеріал уроку. Здійснити синхронізацію хмарного і локального носіїв з домашнього ПК.


Текст упорядкував Олександр Рудик.