Розробка уроку

Тема: проектна діяльність — створення та використання комп'ютерних моделей, організація колективної роботи над документами в Інтернеті.

Мета: сформувати предметні компетенції щодо створення спільних документів з використанням офісних веб-програм, забезпечити готовність учнів до активної життєдіяльності в умовах інформаційного суспільства

Після виконання практичної роботи учень уміє:

Обладнання: комп'ютери з встановаленими операційною системою і браузером і зі стійким сполученням з Інтернетом.

Структура уроку

  1. Організаційний момент.
  2. Актуалізація опорних знань.
  3. Пояснення нового матеріалу.
  4. Інструктаж з ТБ.
  5. Вироблення практичних навичок.
  6. Підбиття підсумків уроку.
  7. Домашнє завдання.

Хід уроку

1. Організаційний момент
Привітання учнів. Перевірка присутності і готовності учнів до уроку.

2. Актуалізація опорних знань
Дати відповіді на запитання та порівняти з очікуваним.

  1. Які переваги роботи з документами «у хмарі»?
  2. Що таке система електронного документообігу?
  3. Які є функціональні складові системи електронного документообігу?
  4. Чим її забезпечено спільну роботу з документами Google?
  5. Як отримують доступ до сервісів Google?
  6. Як надати доступ на спільне редагування файлів на диску Google?

3. Пояснення нового матеріалу

Інформаційна модельсукупність даних, що описує властивості та стан об’єкта (процесу), його взаємозв’язки з навколишнім середовищем.

Комп’ютерна модель — це інформаційну модель, втілена на комп’ютері.

Комп’ютерні моделі надають можливість спостерігати й досліджувати головні властивості явища (процесу), здійснювати багаторазові випробування моделі, одержувати різноманітні кількісні показники в числовому або графічному вигляді. За допомогою комп’ютерного моделювання вивчають об’єкти та явища, які неможливо, дорого або небезпечно відтворювати в реальних умовах. Це дозволяє не лише економити матеріальні ресурси, а й зберігати екологічні умови існування людини, уникати можливих шкідливих або руйнівних наслідків проведення натурних випробувань.

Комп’ютерне моделювання є унікальним інструментом пізнання і швидкоплинних, і надзвичайно повільних процесів. Їх можна досліджувати з допомогою комп’ютера, розтягуючи чи стискуючи час або навіть зупиняючи його для вивчення певних фаз процесу. Моделювати й вивчати за допомогою комп’ютера можна й такі явища, які не відбувалися, й невідомо, чи відбудуться коли-небудь у реальному житті. Наприклад, зіткнення нашої планети з іншим космічним об’єктом великої маси.

Комп’ютерне моделювання застосовують для вирішення багатьох наукових, технічних, економічних та інших проблем. Наприклад, для встановлення причин технічних і природних катастроф, дослідження біологічних і соціальних процесів, прогнозування зміни клімату нашої планети тощо.

Проектна діяльність учнів на цьому уроцы полягає в самостійному пошуку та опрацюванні відомостей, потрібних для розв'язування деякої проблемної задачі, підготовці звіту про виконану роботу та захисті результатів пошукової роботи.

Етапи реалізації проектів та комп'ютерного моделювання.
  1. Постановка задачі та її аналіз (визначення мети та завдання проекту). Пошук потрібних матеріалів і відомостей. Опис моделі словами з нехтуванням неістотних властивостей об'єкта чи процесу.

  2. Побудова інформаційної моделі. Опис інформаційної моделі за допомогою довільної формальної мови. Вибір засобів подання результатів проектую У такій моделі за допомогою формул, рівнянь, нерівностей тощо з фіксацією співвідношень між початковими й кінцевими значеннями властивостей об'єктів, а також накладенням обмежень на припустимі значення цих властивостей.

  3. Розробка (пошук) методу й алгоритму дослідження моделі.

  4. Розробка комп’ютерної моделі — формалізовану інформаційну модель перетворють у комп'ютерну модель, тобто подають у форматі, прийнятному для опрацювання комп'ютером:

    • кодування мовою програмування;
    • використання одного із застосунків (електронних таблиць, СУБД тощо).
  5. Проведення комп’ютерного експерименту залежить від способу подання комп'ютерної моделі:

    • програму потрібно запустити на виконання й одержати результати у числовому чи графічному вигляді;

    • за допомогою застосунку провести обчислення, упорядкування і/або пошук даних, унаочнити дані (побудувати діаграму або графік) тощо.

  6. Оформлення результату проекту та його захист.

Над виконанням завдань проекту можна працювати поодинці, але часто навчальні проекти учні виконують групами для дого, щоб набути навички роботи у колективі. На всіх етапах проекту для спілкування учасників можна використати різні інформаційні технології. Для швидкого та якісного виконання проекту варто забезпечити вільний доступ до спільних матеріалів. Організувати спільну роботу над документами можна за допомогою он-лайн сервісів, які отримали назву «он-лайн офіси». У цьому випадку виконавці проекту можуть бути розосередженні по всій земній кулі, працювати у зручний для себе час над спільними документами і зберігати їх не на своїх локальних комп’ютерах, а на віддаленому комп’ютері у мережі, за яким пильнує система захисту й резервного копіювання даних. При цьому байдуже, яку операційну систему використовує кожен з виконавців.

Найпопулярнішою безкоштовною он-лайн службою, яка надає сервіси для колективної роботи з документами, наразі є служба Google Drive (Диск Google) — сховище даних, що дозволяє користувачам з обліковим записом Google зберігати свої дані на серверах у хмарі і ділитися ними з іншими користувачами в Інтернеті. Саме цей сервіс буде використано на цьому уроці.

4. Інструктаж з ТБ
5. Вироблення практичних навичок

Вказівки до виконання
  1. Ознайомлення з назвами можливих проектів (перелік можна змінити за погодженням з учителем).

    1. Відновлення назви хімічної формули основи, кислоти, солі й кислоти за хімічною формулою, визначення молярної маси і масових часток елементів (рекомендовано використати довільну мову програмування).

    2. Кодуванні символів (азбука Морзе, семафорна азбука, транслітерація — 3 проекти у середовищі табличного процесора або мовою програмування).

    3. Моделювання системи хижак-жертва різницевими рівняннями із запіз­ненням.

    4. Класифікація тварин, рослин або грибів за їхніми ознаками (3 проекти, мова програмування, карти знань, офісні пакунки або сукупність веб-сторінок).

    5. Моделі керування князівством, фільварком, фермерським господарством, лісопилкою (4 проекти, мова програмування або електронні таблиці).

  2. Організаційний етап виконання проекту:
    • формулювання й фіксація мети, завдань і плану виконання проекту;
    • формування (вибір) колективу учасників;
    • розподіл повноважень (ролей) виконавців проекту.

  3. Підготовчий етап виконання проекту:
    • відбір ресурсів (інформаційних і матеріальних);
    • випробування можлих методів і технологій роботи.

  4. Практично-виконавчий етап виконання проекту:
    • опрацювання відібраних ресурсів;
    • оформлення кінцевого продукту.

6. Підбиття підсумків уроку
Виставлення оцінок за кожний з виконаних етапів.

7. Домашнє завдання

Завершити невиконані етапи. Підготуватися всією групою вико­навців до заключ­ного етапу виконання проекту:


Текст упорядкувала Морозова Валентина Сергіївна, вчитель гімназії №143 Оболонського району м.Київ, під час виконання випускної роботи на курсах підвищення кваліфікації з 05.12. 2016 по 09.12.2016.