Розробка уроку 1

Тема: повторення та актуалізація вивченого в 7 класі.

Мета: повторити вивчене, узагальнити та систематизувати знання отриманні в 7 класі.

По темі  «Спільне використання інтернет-ресурсів» учень:

По темі «Табличний процесор» учень:

Обладнання: комп’ютери з встановленими ОС та LibreOffice, (дана) інструкція, підключення комп’ютерів до мережі Інтернет.

Структура уроку

  1. Організаційний частина.
  2. Інструктаж з ТБ.
  3. Мотивація навчальної діяльності.
  4. Систематизація і повторення матеріалу вивченого в 7 класі по темам: «Спільне використання інтернет-ресурсів»; «Табличний процесор».
  5. Підбиття підсумків уроку.
  6. Домашнє завдання.

Хід уроку

1. Організаційна частина
Вітання з класом. Перевірка присутності і готовності учнів до уроку.

2. Інструктаж з ТБ
3. Мотивація навчальної діяльності

Переглянемо на карту знань матеріалу, вивченого в 7 класі. Повторимо цей матеріал протягом наступних 2-х уроків.

4. Систематизація і повторення матеріалу вивченого в 7 класі

Тема «Спільне використання інтернет-ресурсів».

Відповісти на запитання.

  1. Для чого потрібне  спільне використання  інтернет-ресурсів?
  2. З якими службами спільнjого використання інтернет-ресурсів ви знайомі?
  3. Де в Інтернеті можна зберігати різні типи файлів?
  4. Як надати спільний доступ до збережених в Інтернеті даних?

Тема «Табличний процесор»

Описати (пояснити) поняття

Назвати основні елементи вікна програми табличного процесора LibreOffice Calc.

Порівняти з очікуваним:

① Рядок заголовка
② Кнопки створення формул
③ Поле рядка формул
④ Кнопка розгортання поля рядка формул
⑤ Кнопка закриття вікна електронної книги
⑥ Рядок назв стовпчиків
⑦ Позначка горизонтальної та вертикальної смуг розділення
⑧ Повзунок зміни масштабу аркуша
⑨ Кнопка зберігання книги
⑩ Рядок стану
⑪ Кнопка створення нового аркуша
⑫ Рядок значків аркушів
⑬ Кнопки прокручування ярликів аркушів
⑭ Поточна комірка з табличним курсором
⑮ Кнопка Виділити все
⑯ Поле назви комірки
⑰ Панель інструментів
⑱ Рядок меню

Назвати властивості об’єктів табличного процесора, назви яких подано жирним шрифтом, і порівняти з очікуваним (виділено курсивом):

Властивості виділеного об’єкта електронної таблиці можна змінити за допомогою ... Продовжити речення і порівняти з очікуваним:

Типи операцій обчислення:

Порядок застосування (пріоритет) операторів
  1. Оператори посилань (:, пробіл, ;)
  2. Унітарний мінус (у записі від’ємних чисел)
  3. %
  4. ^
  5. *, /
  6. +, -
  7. &
  8. Оператори порівняння

Якщо формула містить оператори з однаковим пріоритетом (наприклад, оператори множення та ділення), обчислення виконують у порядку набору й тлумачення (зліва направо).

Відносні посиланняпосилання, які при копіюванні формул (вмісту комірок) змінюються відповідним чином (адреса аргумента «зсувається» на ту саму кількість клітин по горизонталі і вертикалі, на яку «пересунуто» формулу). Назви комірок вказано без спотворення.

Абсолютні посиланняпосилання, які при копіюванні формул (вмісту комірок) не змінюються ніяким чином. Такі посилання використовують, коли зміна адреси у посиланнях на комірку небажана. Наприклад, якщо до комірки записано сталий постійний коефіцієнт, використаний у багатьох. Абсолютні посилання відрізняються від відносних наявністю знака $ перед назвою стовпчика і номером рядка.

Мішані посиланняце посилання, у яких при копіюванні формул (вмісту комірок) не змінюється лише назва стовпчика або номер рядка. У мішаних посиланнях знак $ використовують або безпосередно перед назвою стовпця, або безпосередньо перед номером рядка, який потрібно залишити тим самим.

Приклад 1. Обчислити середній бал річних оцінок, максимальне та мінімальне значення балів з предметів, пов'язаних з вивченням англійської мови спеціалізованої школи за такими даними.

Вказівки да виконання. Для поданого прикладу заповнення комірок B2:B5:

або безпосередньо у рядок формул,
або використовуючи графічний інтерфейс LibreOffice Calc.











5. Підбиття підсумків уроку
Виставлення оцінок.

6. Домашнє завдання
Повторити матеріал уроку. Доробити завдання, невиконані у класі.


Розробка уроку 2 (продовження)

Тема: повторення та актуалізація вивченого в 7 класі (2 год).

Мета: повторити вивчене, узагальнити та систематизувати знання отриманні в 7 класі.

По темі «Алгоритми і програми» учень:

Обладнання: комп’ютери IBM PC з встановленими ОС та Scratch, (дана) інструкція.

Структура уроку

  1. Організаційний частина.
  2. Інструктаж з ТБ.
  3. Систематизація і повторення матеріалу вивченого в 7 класі по темам: «Алгоритми і програми».
  4. Підбиття підсумків уроку.
  5. Домашнє завдання.

Хід уроку

1. Організаційна частина
Вітання з класом. Перевірка присутності й готовності учнів до уроку.

2. Інструктаж з ТБ
3. Систематизація і повторення матеріалу вивченого в 7 класі по темі: «Алгоритми і програми»


Умовний оператор (оператор галуження)це вказівка, що передбачає виконання однієї або іншої вказівки залежно від справдження певного висловлювання (умови).

В категоріі Керувати середовища Scratch є такі умовні оператори:

Повний оператор (розгалуження) має такий вигляд:

якщо умова, то вказівка1 інакше вказівка2

При справдженні умови буде виконано вказівку1, інакше — вказівку2.

Тут під вказівками розуміємо як окрему вказівку, так і серію (послідовність) вказівок. Тому замість слова «вказівка» вживають також слово «серія».

Якщо у точці розгалуження програми має бути більше двох варіантів вибору, додаткові оператори потрібно вкласти (вставити) в середину секції «інакше». Такі додаткові оператори називають вкладеними умовними операторами. Scretch не обмежує кількість вкладених умовних операторів.

Неповна вказівка розгалуження має такий вигляд:

якщо умова, то вказівка

Під час виконання цієї вказівки при справдженні умови буде виконано вказівку (послідовність вказівок) всередені блока, інакше — здійснено перехід до виконання вказівок, розташованих після вказівки розгалуження.

Умовна пауза встановлює паузу, яка триває доти, доки не почне справджуватися певна умова, після чого буде запущено на виконання наступні (за умовною паузою) вказівки.

Циклрізновид керівної конструкції мови програмування, призначеної для організації багаторазового виконання послідовності вказівок.

Tіло циклупослідовність вказівок, призначена для багаторазового виконання.

Ітераціяодноразове виконання тіла циклу.

Умова виходу (завершення) циклу або умова продовження циклу залежно від того, як тлумачити її істинність — як ознаку необхідності завершення чи продовження циклу — висловлювання, що визначає, чи буде виконано наступну ітерацію, чи буде завершено цикл.

Лічильник ітерацій циклу (або просто лічильник циклу) — змінна, величина якої є номером поточної ітерації.

Примітка Нумерацію ітерацій не завжди здійснюють послідовними натуральними числами. Цикл не обов’язково містить лічильник, а лічильників може бути кілька або жодного: умова виходу з циклу може залежати від декількох змінюваних у циклі змінних, а може визначатися зовнішніми умовами. Наприклад, настанням певного часу. В останньому випадку лічильник взагалі зайвий.

Більшість мов програмування надають засоби для дострокового керування циклом. Наприклад:

Цикли, як і умовні оператори, можуть бути вкладеними. У цьому випадку розрізняють зовнішній і внутрішній цикли.

Scretch має такі види циклів:

— безумовний;

— з лічильником;

— з післяумовою.

Блок-схема оператора безумовного цикла має такий вигляд:

Тіло такого циклу виконують поки активним є скрипт, частиною якого він є. Зупинити такий цикл можна лише за допомогою заглушок:

Перша зупиняє виконання скрипту, друга — всієї програми.

Цикл з лічильникомцикл, тіло якого виконують певну кількість разів, тобто для всіх послідовних цілих чисел величин лічильника з певного діапазону.

Зазвичай цикл з лічильником використовують, якщо кількість виконуваних повторень (ітерацій) відома заздалегідь хоча б у момент початку виконання циклу. Його блок-схема має такий вигляд.

Цикл з післяумовоюцикл, тіло якого виконують до справдження певної умови.

Справдження умови перевіряють кожного разу після виконання тіла циклу, тому тіло циклу з післяумовою буде виконано принаймні один раз.

Завдання 1. Створити й перевірити на виконання проект для з'ясування того, яке з даних двох чисел більше ніж інше. Порівнювати різницю чисел з нулем. Використати квазілінійний алгоритм: послідовне застосування умовних операторів без вкладень. Зберегти проект з назвою 1-Ваше_прізвище. Порівняти з очікуваним.

Завдання 2. Створити й перевірити на виконання проект для з'ясування того, яке з даних двох чисел більше ніж інше. Втілити таку блок-схему.

Зберегти проект з назвою 2-Ваше_прізвище. Порівняти з очікуваним.

Завдання 3. Втілити структури повторення й неповного розгалуження у такому проекті. Кіт і миша переміщуються кімнаті. Коли вони дотикаються, то видають звуки, а миша відстрибує від кота зі словами «Кіт!». Відстрибування тлумачити як поворот на 180 градусів і переміщення на 100 кроків. Зберегти проект з назвою 3-Ваше_прізвище. Порівняти з очікуваним: скрипт ліворуч — для миші, праворуч — для кота.

4. Підбиття підсумків уроку
Аналіз результатів роботи учнів на уроці та виставлення оцінок.

5. Домашнє завдання
Повторити матеріал уроку. Доробити завдання, невиконані у класі.


Текст упорядкувала Саранчук Лариса Миколаївна, вчитель інформатики гімназії № 48 Шевченківського району міста Києва, під час виконання випускної роботи на курсах підвищення кваліфікації з 05.12.2016 по 09.12.2016