Розробка уроку — практичної роботи

Тема: архівування та розархівування даних.

Мета: створити уявлення про архівування файлів, ознайомити з поняттям надмірності інформації, навчити архівувати і розпаковувати файли, подати поняття щодо архівування, необхідні для грамотної роботи на комп'ютері.

Обладнання: ПК з встановленою ОС Linux Mint KDE, (дана) інструкція.

Структура уроку

  1. Організаційний момент.
  2. Актуалізація опорних знань.
  3. Пояснення нового матеріалу.
  4. Інструктаж з ТБ.
  5. Закріплення вивченого матеріалу.
  6. Відповідь на запитання учнів.
  7. Підбиття підсумків уроку.
  8. Домашнє завдання.

Хід уроку

1. Організаційний момент
Вітання з класом. Перевірка присутності і готовності учнів до уроку. Перевірка виконання домашнього завдання.

2. Актуалізація опорних знань

Файл — це упорядкована сукупність даних, що займає область носія інформації з унікальною назвою (області).

Назва файлу складається з двох частин, розділених крапкою: власне назва файлу і розширення.

Власне назву файлу — дає користувач, виходячи зі своїх уподобань щодо зручності у роботі, натяку на вміст, благозвуччя тощо.

Тип файлу зазвичай задає програма опрацювання при його створенні (подані переліки неповні):

Основні одиниці вимірювання кількості інформації: біти і байти (1 байт = 8 бітів).

Похідні одиниці вимірювання інформації:
1 Кбайт (один кілобайт) = 1024 байт;
1 Мбайт (один мегабайт) = 1024 Кбайт;
1 Гбайт (один гігабайт) = 1024 Мбайт.

3. Пояснення нового матеріалу

Програми, що опрацьовують текстову, графічну, звукову чи іншу інформацію, кодують її найприроднішими і зручним для опрацювання, але найекономнішим способом. Відомі такі факти:

Часто у послідовності двійкових кодів деякі сполучення зустрічаються частіше ніж інші. У таких випадках кажуть, що інформація надмірна. У цьому випадку є можливість перекодувати вміст файлу, зменшивши його розмір.

При такому перекодуванні, яке називають стисненням, дотримуються такого правила: чим частіше зустрічається комбінація (початкових) кодів, тим коротшою послідовністю її можна перекодувати. Математичні основи такого перекодування (наприклад, Алгоритм Хаффмана — Haffman's algorithm) традиційно належать до програми вищої школи. У загальноосвітній школі їх не вивчають.

Громіздку роботу перекодування природно доручити програмі. Такі програми, що здійснюють стиснення файлів, називають архіваторами. Результат перекодування з метою стиснення (зменшення обсягу пам'яті) називають архівом.

При стисненні можна зменшити розмір файлу в декілька разів, що дає помітну економію пам'яті. Це особливо цінують при поширення файлів глобальною мережею.

Примітка. Не всі типи файлів раціонально архівувати з метою зменшення їхнього розміру. Наприклад, це недоречно робити для зображення у форматі JPEG, звуку у форматі MP3.

Результат стиснення (архівування) зберігають у найекономнішій формі. На жаль, вона непридатна для опрацювання, бо її закодовано штучним способом і, можливо, для кожного файлу своїм. Для завантаження корисної інформації у зручному для опрацювання вигляді, необхідно спочатку провести перекодування файлу (кажуть: розпакувати, відновити файл).

Дії при роботі з архівами:

Створено безліч різних архіваторів, кожен з яких придатний для роботи під керуванням певної операційної системи. На цьому уроці ми познайомимося з програмою Ark.

Ark — програма для роботи з архівами для середовища Linux Mint KDE. Підтримує перегляд, створення, розпаковування і модифікацію таких архівів: 7z, tar, rar, zip, gzip, bzip2, lha, zoo і ar. Для роботи з цими архівами програма викликає відповідні командні утиліти.

4. Інструктаж з ТБ

5. Закріплення вивченого матеріалу

Примітка. Після виконання кожного із завдань учень повинен повідомити про це вчителя підняттям руки.

Завдання 1. Створіть теку Домівка/Документи/Архівування файлів і скопіюйте до неї файли з теки, вказаної вчителем.

Скористайтеся вказівкою меню: Меню / Програми / Утиліти / Засіб роботи з архівами Ark.

У програмному вікні Arc скористайтеся вказівкою меню: Файл / Створити.

У діалоговому вікні Зберегти як — Arc введіть назву ПР6, виберіть тип zip або оберіть його з підтримуваних форматів у спадному списку Фільтр, позначте Автоматично вибирати суфікс файла і натисніть Зберегти.

Долучіть до новоствореного архіву ПР6.zip теку Домівка/Документи/Архівування файлів і наявні у ній файли 1.txt, 4.txt і 5.txt, скориставшись вказівкою меню програмного вікна Arc: Дія / Додати теку або Дія / Додати файл, вибираючи теку або файл з подальшим підтвердженням Відкрити.

Збережіть архівний файл у поточній теці Домівка/Документи, закривши програмне вікно.

Завдання 2. Долучіть до архіву Домівка/Документи/ПР6.zip файл Домівка/Документи/Архівування файлів/2.txt за допомогою вказівки контекстного меню (тут і далі викликати правою кнопкою миші): Стиснути / Стиснути до... та вибираючи місце розташування архіву і його назву.

Натисніть кнопку Зберегти на останньому вікні.

Завдання 3. Перегляньте вміст архіву, двічі клацнувши правою кнопкою миші по зображенню архіву у вікні менеджера файлів Dolphin.

Після того, як повідомите вчителя, закрийте вікно ПР6.zip — Arc.

Завдання 4. Вилучіть з архіву Домівка/Документи/ПР6.zip файл 6.txt вкладеної теки. Для цього у режимі перегляду архіву (див. попереднє завдання) скористайтеся після виділення файлу вказівкою меню: Дія / Вилучити або клавішею клавіатури Delete,

після чого підтвердіть вилучення.

Побачите таке вікно.

Завдання 5. Перегляньте в архіві Домівка/Документи/ПР6.zip файл 5.txt вкладеної теки. Для цього у режимі перегляду архіву (див. завдання 3) скористайтеся після виділення файлу вказівкою меню: Дія / Переглянути.

Завдання 6. Розпакуйте архів, скориставшись контекстним меню: Видобути / Видобути архів до

вказавши теку Домівка/Проекти за місце розпакування. Переконайтеся в успішному розпакуванні.

Завдання 7. Розпакуйте файл 5.txt вкладеної в архів теки, виділивши його у режимі перегляду архіву і скориставшись вказівкою меню: Дія / Розпакувати / Видобути до теки Домівка/Завантаження.



Після виконання завдань вилучіть усі новостворені файли і теки, закрийте всі програмні вікна.

6. Відповідь на запитання учнів

7. Підбиття підсумків уроку
Виставлення оцінок.

8. Домашнє завдання:
Знати, що таке архіватори і їх призначення, уміти упаковувати і розпаковувати файли в архівах.


Текст упорядкувала Тамара Михайлівна Борисенко, вчитель спеціалізованої школи І–ІІІ ступенів № 98 з поглибленим вивченням іноземних мов Дніпровського району міста Києва, під час виконання випускної роботи на курсах підвищення кваліфікації з 08.10.2012 по 12.12.2012.