Тема: введення, редагування й форматування тексту.
Мета: сформувати предметні компетенції щодо технологій опрацювання тексту.
Учень повинен пояснювати:
Обладнання: комп’ютери IBM PC з встановленими ОС та LibreOffice Writer, (дана) інструкція.
Структура уроку
Хід уроку
1. Організаційний момент
Вітання з класом. Перевірка присутності і готовності учнів до уроку. Перевірка виконання домашнього завдання.
2. Актуалізація опорних знань
Назвати елементи програмного вікна LibrеOffice Writer.
3. Вивчення нового матеріалу
Елементарні правила набору й форматування тексту:
гарнітуру із зарубками використовують для текстів зі складними математичними формулами та з метою надати вишуканості зовнішньому вигляду;
гарнітуру без зарубок використовують для спрощення алгоритму розпізнання літер і зосередження на змісті документу. Наприклад, в інструкціях, угодах;
моноширинним шрифтом подають коди програм.
прямим жирним написанням подають назви рубрик (частин, розділів);
курсивом роблять логічний наголос, у тому числі подають формулювання аксіом, теорем і зауважень у математичних текстах;
у математичних формулах курсивом записують сталі й змінні, а позначення функцій подають прямим написанням;
дефіс «-» пишуть всередині складного слова;
коротке тире «–» пишуть між числами;
довге тире «—» пишуть між словами;
попереду коми, крапки, крапки з комою, знаків оклику та запитання не ставлять пробіл;
після коми, крапки, крапки з комою, знаків оклику та запитання ставлять пробіл;
перед та після довгого тире ставлять пробіл.
Форматування сторінки здійснюють, використавши вказівку меню Формат / Сторінка,
в отриманому вікні діалогу з такими закладками:
Форматування абзацу здійснюють, використавши вказівку меню Формат / Абзац для виклику вікна діалогу, що має такі закладки:
Форматування символів здійснюють, використавши вказівку меню Формат / Символи для виклику вікна діалогу, що має такі закладки:
Окремі види форматування (та й інші дії) здійснюють, використовуючи наявні на панелі інструментів кнопки. Для отримання підказки щодо призначення цих кнопок достатньо навести на них вказівник миші.
Вставка — наслідок виконання вказівки меню Вставка і вибору відповідного об'єкту. Наприклад, спеціальних символів, позначень яких немає на клавіатурі.
Автоматичне виправлення при введенні тексту можна здійснити, використавши вказівку меню Формат / Автоматичне виправлення /... .
Перевірку правопису здійснюють, натиснувши функціональну клавішу F7 або клацнувши мишею на зображенні кнопки Орфографія та граматика панелі інструментів з написом ABC (під вказівником миші на малюнку нижче).
При виявленні слів, відсутніх у наявних словниках, на екрані буде показано вікно діалогу, яке запропонує вибір можливих дій.
Для налаштування перевірки правопису у цьому вікні діалогу потрібно натиснути кнопку Параметри... і отримати нове вікно діалогу.
4. Інструктаж з ТБ
5. Закріплення вивченого матеріалу
Завантажте LibrOffice Writer і відкрийте у ньому документ work.doc або work.odt, розташований у теці, вказаній вчителем.
Завдання середнього рівня
Видаліть зайві символи в словах:
за допомогою клавіші DELETE (курсор знаходиться перед текстом):
Проффессор Ккорекція Вагаа
за допомогою клавіші BACKSPACE (курсор знаходиться за текстом):
Розздріб Вваріант Вічністьь
Вставте потрібні символи:
Взаємовідношеня Володіня Зовнішно
Замініть символи згідно з українським правописом:
Работа київ Вітрило
Вставте у поданому реченні замість виділених зеленим кольором слів спеціальні символи, яких немає на клавіатурі, скориставшись інструментом Спеціальні символи:
У будь-якому трикутнику сума внутрішніх кутів дорівнює 180 градусів.
Вилучіть в тексті абревіатури (скорочення), що повторюються:
Історично склалося так, що Лінукс використовували переважно як серверну операційну систему, однак низька вартість ОС Лінукс, висока гнучкість ОС Лінукс, та чимало інших переваг, роблять операційну систему Лінукс цілком придатною для широкого ряду застосувань.
Використавши режим автоматичного виправлення, замініть слово «ПК» на слово «комп’ютер» у такому тексті:
Сучасний ПК — це електронний пристрій, призначений для введення, збереження, опрацювання й виведення даних. Усі ці процеси відбуваються згідно з наявними у ПК програмами. Таке означення передбачає, що для роботи ПК необхідні щонайменше дві складові: апаратне забезпечення і програмне забезпечення.
Розбийте текст на два абзаци:
Жила собі маленька дівчинка на ймення Квіточка. Звали її так тому, що дуже любила ніжні та квітучі рослини.
Скасуйте попередню команду.
Введіть такий текст на новій сторінці:
«У владі людини — отруїти повітряну оболонку планети, отруїти води океанів, хоч потім очистити їх вона вже ніколи не зможе… Але якщо може людина так багато, то під силу їй і припинити все це!»
Олесь Гончар
Перевірте правопис набраного тексту, натиснувши функціональну клавішу F7 клавіатури або клацнувши мишею на зображенні кнопки Орфографія та граматика панелі інструментів з написом ABC (під вказівником миші на малюнку нижче).
Завдання високого рівня
(виконувати з нової сторінки документу)
Задайте для даної сторінки такі параметри:
Вказівкою Засоби / Орфографія і правопис / Параметри задайте параметри: автоматично перевіряти орфографію, завжди пропонувати заміну неправильного слова.
Введіть з клавіатури такий текст:
13–15 років — це той час, коли є сенс замислюватися над питанням, сформульоване у рядках В. В. Маяковського:
У меня растут года, будет и семнадцать. Где работать мне тогда, чем мне заниматься?
Звісно, поет був правий, коли говорив: «Все работы хороши, выбирай на вкус!». А який ваш смак? Що вас більше цікавить? Історія? Хімія? Математика? Можливо, ще щось? Не поспішайте приймати остаточне рішення, але думати про нього вже час.
Збережіть файл з ваше прізвище у форматах doc, odt, pdf у теці, вказаній вчителем.
Закрийте програмне вікно LibreOffice Writer.
Повідомте викладача про завершення роботи.
6. Підбиття підсумків уроку
Виставлення оцінок.
7. Домашнє завдання
Вивчити основні принципи форматування тексту. Повторити прийоми роботи з файлами: створення, відкриття, збереження, копіювання, вилучення, переміщення. Підготуватися до відповіді на такі питання:
Текст упорядкувала Валентина Дмитрівна Яворська, вчитель СШ № 220 Голосіївського району міста Києва, під час виконання випускної роботи на курсах підвищення кваліфікації з 10.09.2012 по 28.09.2012.