Тема: cкладання та виконання алгоритмів з розгалуженням у визначеному навчальному середовищі виконання алгоритмів.
Мета: навчитися складати алгоритми з розгалуженням. Навчитися виконувати створені алгоритми у середовищі програмування Скретч.
Обладнання: Дошка для писання крейдою або маркером, ПК із встановленими ОС і середовищем Scratch.
Хід уроку
1. Організаційний момент
Вітання з класом. Перевірка присутності і готовності учнів до уроку. Перевірка виконання домашнього завдання.
2. Актуалізація опорних знань
Дати означення понять і порівняти їх з поданими.
Алгоритм — це запис скінченої послідовності вказівок, що визначає, які дії і в якому порядку потрібно виконати для досягнення певної мети.
Виконавець алгоритму — жива істота (людина чи тварина) або автоматичний пристрій (робот, верстат з програмним керуванням, електронна обчислювальна машина тощо), що спроможна діяти і діє згідно з наданим алгоритмом.
Система вказівок виконавця — сукупність усіх вказівок, які може виконувати даний виконавець.
Словесна форма подання алгоритму — алгоритм, записаний мовою людською спілкування (наприклад, українською). Кожна вказівка такого алгоритму є спонукальним реченням. Допустимі вставки — математичні формули.
Подання алгоритму у вигляді програми — запис алгоритму вказівками (операторами) мови програмування.
Розгалуження — це алгоритмічна конструкція, що передбачає виконання певних вказівок залежно від справдження певної умови (логічного виразу).
3. Вивчення нового матеріалу
Оператор розгалуження називають ще умовним оператором. Майже в усіх мовах програмування його запис починають зі службового слова якщо (if англійською). Після цього службового слова зазвичай логічний вираз. Залежно від його істинності виконують ту чи іншу вказівку програми.
В середовищі Scratch блоки умовних операторів розташовано в категорії Керувати.
Вказівки-блоки, які відображають конструкцію розгалуження, мають вбудовану шестикутну область, куди вставляють блок із потрібною умовою.
При виконанні умовного оператора неповної форми при істинній умові виконують вказівку, розташовану всередині блоку умовного оператора, і далі виконують наступні (за умовним оператором) вказівки. Інакше (при хибній умові) виконують лише наступні вказівки.
При виконанні умовного оператора повної форми при істинній умові виконують вказівку, розташовану всередині гілки якщо. Інакше (при хибній умові) виконують вказівку всередині гілки інакше.
У Scratch немає обмежень на вкладення умовних операторів (один в інший). Можна збирати розгалуження будь-якої складності.
4. Інструктаж з ТБ
5. Закріплення вивченого матеріалу
Примітка. Повідомляти вчителя про виконання кожного завдання.
Завдання 1. Створити проект для порівняння двох заданих чисел згідно з таким алгоритмом:
Завдання 2. Створити проект, у якому користувач буде виконувати роль тренера: під його керівництвом головний герой — кошеня — буде займатись спортом згідно з таким алгоритмом:
6. Підбиття підсумків уроку
Виставлення оцінок.
7. Домашнє завдання
Дати відповіді на запитання:
Створити проект демонстрації роботи пристрою, що сигналізує про зниження температури відносно вказаного рівня: якщо температура нижче 8 градусів, то вмикають червону лампочку, і вимикають зелету, інакше увімкнено зелену і вимкнуто червону.
Текст упорядкувала Срібна Анжеліка Володимирівна, вчитель ліцею № 157 Оболонського району міста Києва, під час виконання випускної роботи на курсах підвищення кваліфікації з 08.01.2013 по 25.01.2013.