Тема: інформація та повідомлення, інформаційні процеси.
Мета: дати й закріпити загальні знання й уявлення про інформацію та повідомлення, про інформаційні процеси.
По завершенню вивчення теми учень
описує:
взаємозв’язки між поняттями інформація, повідомлення, дані;
способи подання повідомлень: текстовий, графічний, звуковий, відео, умовні жести та сигнали, комбінований;
призначення різних пристроїв, що використовуються людиною для роботи з даними (комп’ютер, телефон, диктофон, факс, плеєр, калькулятор, фотокамера, кінокамера, ігрові приставки, навігатор та ін.);
основні інформаційні процеси та пристрої для їх реалізації;
повідомлень, поданих різними способами;
інформаційних процесів зі своєї навчальної діяльності і навколишнього світу;
способи подання повідомлення;
інформаційні процеси, що відбуваються під час навчальної діяльності, у повсякденному житті та при роботі з різними пристроями.
Обладнання й матеріали: ПК (вчительський) з встановленими ОС, проектор.
Структура уроку
Хід уроку
1. Організаційний момент
Привітання з класом, знайомство з класом. Перевірка присутності учнів.
2. Вивчення нового матеріалу
Вивчення інформатики природньо почати з вивчення базового поняття — інформації.
Інформація — абстрактне поняття, якому надають різного тлумачення залежно від контексту. Слово походить від латинського слова «informatio» (роз’яснення, тлумачення, поняття, ознайомлення). Як філософську категорію інформацію розглядають як одну з властивостей матерії, що відбиває її структуру.
Етимологія
Саме слово «informatio» складається з префікса «in-» («в-, на-, при-») і дієслова «form» («надаю форму, створюю»), пов'язаного з іменником «forma» («форма»). В англійській мові слово «information» (в написанні «informacioun») вперше з'явилось у 1387 році. Сучасного написання це слово набуло у XVI ст. У східнослов'янські мови слово «інформація» прийшло із Польщі у XVII столітті.
З середини ХХ століття «інформація» стала загальнонауковим поняттям, але досі у науковій сфері воно залишається вкрай дискусійним. Загальноприйнятого визначення інформації не існує, і його використовують переважно на інтуїтивному рівні.
У залежності від галузі використання термін «інформація» одержав багато визначень.
Розглянемо властивості інформації.
Цінність інформації — це здатність її забезпечити необхідними умовами для досягнення поставленої мети.
Достовірність інформації — це здатність її об'єктивно відображати процеси та явища, що відбуваються в навколишньому світі. Зазвичай достовірною вважають насамперед інформацію, яка несе у собі безпомилкові та істинні дані, зміст яких неможливо оскаржити або заперечити.
Актуальність інформації — це здатність її характеризувати поточну ситуацію.
Оперативність інформації — це відповідність її збороу та опрацювання зміні стану.
Ідентичність інформації — це відповідність стану об'єкта, тобто спроможність повністю описувати стан об'єкта.
Недоступність (конфіденційність) інформації — це захищеність від несанкціонованого доступу.
Суспільна природа інформації — джерелом інформації є пізнавальна діяльність людей, суспільства.
Мовна природа інформації — інформацію виражають за допомогою мови:
або природної, що використовують у повсякденному житті для висловлення думок і спілкування між людьми;
або штучною, створеною людьми з певною метою (наприклад, нотна грамота, мова математичної символіки, алгоритмічна мова тощо).
Невідривність від мови носія.
Незалежність від творця (творців).
Дискретність інформації означає таке: засобами висловлювання є слова, речення, уривки тексту, а щодо змісту — поняття, висловлювання, описання фактів, гіпотези, теорії, закони тощо.
Старіння інформації — втрата достовірності внаслідок змін і появи нової інформації.
Розсіювання інформації — існування її у багатьох джерелах.
Поняття інформація, повідомлення, дані нерозривно повязані між собою. Надалі ці поняття будемо вживати у такому розумінні:
Подамо приклади інформації та джерел її надходження:
масова — оперує набором понять, зрозумілим більшій частині суспільства;
спеціальна — містить специфічний набір понять, які можуть бути не зрозумілі основній масі суспільства, але необхідні і зрозумілі в рамках вузької соціальної групи, де використовують дану інформацію (науковці, юристи, медики, психологи);
особиста — набір відомостей про яку-небудь особу, що визначає її соціальний стан.
При поданні інформації у будь-якому поданні можуть використовувати умовні жести та сигнали, які не несуть ніякого змістового навантаження без попередніх домовленостей.
Найбільше інформації ми отримуємо за допомогою зору, розрізняючи:
Приклад створення інформації — вимірювання температури повітря.
Приклад збирання інформації — проведення опитування.
Приклади зберігання інформації такі:
Повідомлення інформації лише особі (особам), яким вона вже відома, не є поширенням інформації.
Знищення інформації відбувається у момент знищення останнього носія цієї інформації. Наприклад, при пожежі архіву.
Інформатика (рос. информатика, англ. informatics, information science; нім. Informatik) — це наука, що вивчає структуру й загальні властивості інформації, а також методи й засоби її створення, перетворення (опрацювання), зберігання, передавання та використання в різних галузях людської діяльності.<
3. Закріплення вивченого матеріалу
Контрольні запитання:
4. Підбиття підсумків уроку
Виставлення оцінок.
5. Домашнє завдання
Знати розгорнуті відповіді на контрольні запитання.
Текст упорядкувала Мелашич Наталія Олександрівна, вчитель СЗШ № 218 Деснянського району міста Києва, під час виконання випускної роботи на курсах підвищення кваліфікації з 08.01.2013 по 25.01.2013.