Тема: складання і виконання алгоритмів знаходження сум і кількостей значень елементів табличних величин за заданими умовами у навчальному середовищі програмування Free Pascal.
Мета: навчитися складати та виконувати алгоритми з використанням табличних типу в середовищі програмування Free Pascal.
Учень повинен вміти:
Обладнання: ПК із встановленим ОС й інтегрованим середовищем програмування Free Pascal.
Структура уроку
Хід уроку
1. Організаційний момент
Вітання з класом. Перевірка присутності і готовності учнів до уроку. Перевірка виконання домашнього завдання.
2. Актуалізація опорних знань
Дати означення понять і порівняти з вивченим.
Масив — це тип даних, що є однорідною за типом, фіксованою за розміром і конфігурацією сукупністю елементів, упорядкованих за номерами.
Масив має такі властивості:
Звернення до значення елемента масиву у коді програми здійснюють, вказавши після його назви у квадратних дужках індекси у вигляді (арифметичних) виразів, що набувають значень з діапазопу порядкового типу.
Одновимірний масив інакше ще називають лінійним масивом або вектором. Кожному його елементу ставлять у відповідність один індекс. У математиці лінійному масиву відповідає поняття послідовності, а номеру члена послідовності — індекс масиву.
Форма опису масиву
Var назва масиву : array [розмірність] of тип елементів;
Тут розмірність — перелік діапазонів зміни індексів, розділених комами. Кожен діапазон вказують таким чином:
найменше значення..найбільше значення
Тести
створити вікно обчислюваних виразів за допомого вказівки меню Debug / Watch;
задати у ньому подання величин змінних програми, натиснувши клавішу Insert та у вікні діалогу Edit Watch ввести назву змінної та натиснути кнопку OK;
розташувати обидва вікна таким чином, щоб їх було повністю одночасно видно. Наприклад, у лівій і правій частинах програмного вікна;
програму виконувати покроково (F8) з метою знайти і виправити логічну помилку.
Про успішне виконання кожного завдання повідомляти вчителя підняттям руки.
Завдання 1. … знайти суму додатних і кількість від’ємних елементів.
Завдання 2. … визначити, скільки разів максимальне значення зустрічається у масиві та найменший порядковий номер найбільшого елемента.
Вказівка до розв'язання: використати змінну, значення якої тлумачити як найменший номер елемента з найбільшим значенням серед переглянутих. Елементи переглядати у порядку спадання індекса.
Завдання 3. … знайти кількості елементів. які менші від, більші від і збігаються з даним числом.
Завдання 4. … знайти суму й кількість елементів, які менші за перший елемент масиву.
Завдання 5. … знайти усі порядкові номери елементів, які мають однакові значення з останнім.
Завдання 4. … знайти суму й кількість усіх елементів з парними порядковими номерами.
Завдання 5. … знайти суму й кількість усіх елементів, значення яких кратні 5.
Завдання 6. … знайти кількість усіх елементів, які належать до проміжку [50; 100].
Завдання 7. … знайти суму й кількість всіх елементів з непарним значенням.
Завдання 8. … знайти суму всіх двоцифрових елементів.
Завдання 9. … знайти елемент з найменшим значенням і суму елементів, які стоять попереду нього.
Завдання 10. … замінити всі від’ємні елементи на їхні квадрати.
5. Підбиття підсумків уроку
Виставлення оцінок.
6. Домашнє завдання
При потребі доробити незавершені завдання.
Текст упорядкував Романюк Лариса Сергіївна, вчитель спеціалізованої школи І–ІІІ ступенів № 210 з поглибленим вивченням росийської мови Оболонського району міста Києва, під час виконання випускної роботи на курсах підвищення кваліфікації з 8 вересня по 26 грудня 2014 року.