Тема: cтворення й опрацювання моделей на прикладах задач з математики в різних програмних середовищах.
Мета:
сформувати навички створення і опрацювання моделей задач з математики;
ознайомити з етапами побудови й опрацювання моделі;
розглянути приклади побудови і опрацювання моделей задач з математики у середовищах LibreOfficeCalc і Geogebra.
По завершенню вивчення теми учень повинен:
Обладнання й матеріали: ПК (вчителя) з встановленими ОС, LibreOfficeCalc, Geogebra, проектор, роздатковий матеріал з умовою задачі 3 (див. далі).
Структура уроку
Хід уроку
1. Організаційний момент
Вітання з класом, перевірка присутності учнів. Перевірка виконання домашнього завдання.
2. Актуалізація опорних знань.
За призначенням розрізняють моделі навчальні, дослідні, науково-технічні, імітаційні та інші. Які сфери застосування кожної з них?
Ознайомитися з умовою задачі або чітко сформулювати її.
Проаналізувати умову задачі, тобто знайти відповіді на такі питання:
Передбачити розв'язання задачі з допомогою комп'ютера. Розв'язання задачу необхідно підготувати до втілення його програмою: підібрати формули, встановити порядок виконання дій тощо. Для алгоритмічно складних задач потрібно сформулювати розв'язання у вигляді, зручному для перекладу алгоритмічною мовою.
Визначити метод розв'язання задачі, від чого залежить, яку програму доцільно буде використати.
Розробити алгоритм на основі обраного методу
Втілити алгоритм за допомогою програмного забезпечення.
Протестувати й налагодити програму (електронний документ).
Провести остаточні розрахунки, проаналізувати отримані результати.
Задача 1. Дано три числа. Перевірити, чи існує трикутник, довжини сторін якого збігаються з цими числами. У разі позитивної відповіді, обчислити площу трикутника.
Умова задачі не вимагає уточнення.
З умови задачі маємо:
дано: a, b, c — дійсні додатні числа;
потрібно знайти відповідь на запитання: «Чи існує трикутник, довжини сторін якого дорівнюють a, b, c?». У випадку, якщо такий трикутник існує, обчислити його площу S.
Сценарій розв'язання задачі: з курсу геометрії виділити умову існування трикутника з даними довжинами сторін a, b, c — одночасне справдження таких трьох нерівностей:
Далі потрібно вибрати формулу для обчислення S — площі трикутника — за відомими його сторонами a, b, c — формулу Герона:
__________________ | ||
S = √ | p (p – a) (p – b) (p – c) | , |
де p =(a + b + c)/2.
Більшість задач з математики можна розв'язати за допомогою перетворень і (або навіть лише) з використанням алгебричних формул. У таких випадках доцільно використовувати:
— програми, що «вміють лише рахувати», або ті, що «вміють робити аналітичні перетворення» (наприклад, Reduce). Деякі задачі,доцільно розв'язувати із застосуванням рисунку. В такому випадку стане у нагоді графічний спосіб вирішення задачі з відповідним програмним забезпеченням. Скористаємося алгебричним способом розв'язання для цієї задачі як найзручнішим.
– 6. На чистому аркуші електронної таблиці введемо:
Велика перевага розв'язання за допомогою електронних таблиць — можливість копіювати написану формулу й аналізувати розв'язки для різних вхідних даних, подані на одному аркуші.
Тестуємо програму для таких вхідних значень (у перших двох випадках трикутник існує, в інших – ні).
a | 13 | 3 | 10 | 3 | 3 |
---|---|---|---|---|---|
b | 14 | 4 | 4 | 9 | 4 |
c | 15 | 5 | 5 | 5 | 8 |
S | 84 | 6 |
Аналізуємо отримані результати. У разі потреби редагуємо формули.
Задача 2. У дядька Василя є басейн у дворі. Іноді Василь їздить до річки та привозить воду до басейну в цистерні. Відомі розміри басейну: ширина — 4,3 м, висота — 2 м, довжина — 5,8 м, і об’єм цистерни 4,5 м3. Скільки разів необхідно Василю з'їздити до річки за водою, щоб наповнити басейн наполовину?
Умову задачі чітко сформульовано, вона не вимагає переформулювання.
В умові дано a, b, c — габарити басейну; V — об’єм цистерни. Потрібно визначити n — кількість поїздок Василя за водою до річки, щоб наповнити басейн наполовину.
Сценарій розв'язання задачі: знайти об'єм басейну Vб, а потім n — шукану кількість поїздок за водою.
Скористаємося алгебричним способом розв'язання.
Обчислимо:
Vб = abc — об’єм басейна;
n = Vб : (V : 2) = 2Vб : V — шукану кількість поїздок за водою.
На чистому аркуші електронної таблиці введемо:
Тестуємо програму для довільних додатних вхідних значень.
Аналізуємо отримані результати. У разі потреби редагуємо формули.
Задача 3. Вписати коло в заданий трикутник.
Умова задачі не вимагає уточнення.
В умові дано трикутник, а потрібно побудувати вписане у нього коло, тобто вказати його центр і радіус.
Сценарій розв'язання задачі: знайти центр, а потім — радіус вписаного кола.
Метод розв'язання — графічний.
Алгоритм розв'язання має такий вигляд: знайти центр вписаного кола як точку перетину бісектрис внутрішніх кутів трикутника, а потім — радіус вписаного кола як відстань від знайденого центра кола до його сторін даного трикутника. У середовищі Geogebra усі кроки можна здійснити, виконавши такі вказівки:
Панель об'єктів і Полотно (викликати вказівкою меню Вид / …) матимуть такий вигляд.
Тестуємо програму, перетягуючи вершини трикутника A, B, C і оновлюючи натисканням клавіш Ctrl + F або вказівкою меню Вид / Оновити.
Аналізуємо отримані результати. У разі потреби редагуємо означення об'єктів.
4. Інструктаж з ТБ
5. Закріплення вивченого матеріалу
Задача 4. У паралелограмі відомо довжини двох суміжних сторін і градусна міра кута між ними. Знайти площу паралелограма та описати коло навколо трикутника, утвореного двома сторонами й меншою діагоналлю паралелограма. Задачу розв’язати двома способами. Розв'язання записати у теку Ваше прізвище у місці, вказаному вчителем.
6. Підбиття підсумків уроку
Перевірка виконання завдань, обговорення відповідей і виставлення оцінок за роботу на уроці.
7. Домашнє завдання
Вивчити матеріал уроку. Проаналізувати розв'язання задач 1, 2, 3. У разі потреби доробити задачу 4.
Текст упорядкувала Міняйло Алла Андріївна, вчитель школи І–ІІІ ступенів № 192 Деснянського району міста Києва, під час виконання випускної роботи на курсах підвищення кваліфікації з 2.02.2015 по 20.02.2015.