Тема: персональне навчальне середовище, використання інтернет-середовищ для створення та публікації документів (текстових, графічних, презентацій тощо), хмарні технології, опитування з використанням онлайн-форм.
Мета: сформувати уявлення учнів про роботу з персональним навчальним середовищем. По завершенню вивчення теми учень повинен:
Обладнання: комп’ютери з встановленими ОС та браузером, (дана) інструкція.
Структура уроку
Хід уроку
1. Організаційний момент
Вітання з класом. Перевірка присутності і готовності учнів до уроку. Перевірка виконання домашнього завдання.
2. Актуалізація опорних знань
Дати означення понять і порівняти з поданим.
3. Вивчення нового матеріалу
Сучасне дистанційне навчання безпосередньо пов’язане з роботою у так званому «персональному навчальному середовищі», розташованому у мережі Інтернет. Така технологія безпосередньо пов’язана із другим поколінням Вебу.
«Веб» сьогодні часто сприймають як синонім понять «Мережа» та «Інтернет». Але неможна говорити, що Веб тотожний Інтернету.
Інтернет (англійською Interconnected Networks — з’єднані мережі) — фізичне явище, тобто об’єднані комп’ютерні мережі.
Веб (WWW, World Wide Web) — це глобальний інформаційний простір, заснований на фізичній інфраструктурі Інтернету.
Зміни інформаційного простору мережі Інтернет поставили на перший план такі питання:
Процес навчання стає особистісто-орієнтовним, де центральною фігурою є особистість учня (студента), а роль викладача зводиться до визначення основних орієнтирів у потоці інформації. Однобічна передача інформації у такому навчальному процесі вже не актуальна. Стиль життя учнів зумовлює те, що вони прагнуть спілкуватися, створювати інформацію або окремі навчальні ресурси.
Ставлення до цього явища потрібно визначити з використанням понять: «інформація», «інформаційний простір» та «інформаційне середовище». Інформаційний простір не рівнозначний інформаційному середовищу: перебуваючи в одному і тому самому інформаційному просторі, людина може переходити з одного інформаційного середовища в інше. Більше того, можна одночасно перебувати в різних інформаційних середовищах.
Персональне навчальне середовище — це інформаційне середовище, яке створює навколо себе людина, з метою задоволення власних навчальних потреб (досягнення відповідних навчальних цілей), а інструменти web 2.0 слугують лише одним з допоміжних засобів організації такого інформаційного середовища.
Слово «персональне» перш за все означає те, що навчальні цілі у кожної людини свої власні («персональні»), тому й інформаційне середовище відносно навчальних цілей також буде персональним.
Moodle — це програмний засіб (платформа), що дає можливість дистанційно, за допомогою Інтернету, опанувати навчальним матеріалом та створювати дистанційні курси і проводити навчання на відстані.
Ця платформа забезпечує доступ до численних навчальних ресурсів. Використовуючи Moodle, можна надсилати повідомлення студентам, розподіляти, збирати та перевіряти завдання, вести
електронні журнали оцінок та присутності, налаштовувати різноманітні ресурси курсу. Попередньо його потрібно встановити на вебсервері, на персональному комп'ютері або на вебхостингу.
Головний ініціатор розробки системи — Martin Dougiamas з Австралії.
Moodle надає педагогам найкращі засоби керування навчанням. Він є багатофункціональним засобом:
Переваги Moodle
За рівнем наданих можливостей Moodle витримує порівняння з відомими комерційними системами дистанційного навчання, але вигідно відрізняється тим, що його поширюють у відкритму вихідному коді, що дає можливість налаштувати систему під особливості конкретного освітнього проекту, а при необхідності вбудувати в неї нові модулі.
Широкі можливості для комунікації — одна з найсильніших сторін Moodle:
Проаналізуйте пункт Перемкнути на роль цієї панелі, в якому Non-editing teacher — учитель без права редагування, Guest — гість.
Панель Навігація головної сторінки
призначено (у тому числі) для вибору курсів і зміни профілю.
Викладач може:
Перелік елементів курсу
Цей перелік буде подано у вікні браузера ліворуч після активації посилання Додати вид діяльності або ресурс. Праворуч від переліку буде подано опис вибраного елемента. Для вставлення вибраного елемента потрібно буде натиснути кнопку Додати. Подамо описи деяких найчастіше вживаних елементів.
Wiki (Вікі) — надає можливість учасникам долучати й редагувати набір веб-сторінок. Вікі може бути спільною, з можливістю редагування усіма учасниками, або для окремих осіб, де кожен має свою власну вікі, яку лише він може змінити. Цей елемент використовують:
На головній сторінці увійти під своїм обліковим записом.
Натиснути кнопку Дадати курс, якщо адміністратором надано відповідне право. У цьому випадку на сторінці редагування параметрів майбутнього курсу можна буде задати повну і коротку назви курсу, категорію, доступність та інші параметри. Інакше (якщо таке право не надано) використати панель Навігація і вибрати курс, на наповнення і зміну якого адміністратором надано право.
Після створення вами курсу буде відкрито для запису учнів на курс. Це потрібно для того, щоб записати на курс вже зареєстрованих користувачів. Або можна дозволити самостійний запис.
Перейти до безпосереднього редагування курсу (його наповнення). Для цього потрібно:
Натискати кнопку Редагувати вступ для редагування назви курсу та його частин.
Переходити за посиланням Додати вид діяльності або ресурс для наповнення курсу й обирати потрібний елемент.
Після вибору елемента потрібно задати всі його властивості, заповнивши усі відповідні поля або вказавши значення властивостей з випадних списків. Інколи потрібно довантажувати на платформу файли або вказувати їхнє розташування у глобальній мережі.
Після додавання елемента його буде відображено у переліку елементів курсу. Повторне редагування елемента здійснювати таким самим чином, тобто натиснувши кнопку Редагувати.
Після завершення редагування параметрів та наповнення курсу переглянути наповнення курсу та порядок його подання його елементів і у разі потреби внести зміни.
Хмарні технології — це інформаційні технології, що передбачають віддалені опрацювання та зберігання даних.
Хмара (в описі інформаційних технологій) — це деякий сервер або їхня мережа, де зберігаються дані та програми, які використовують користувачі за допомогою глобальної мережі.
Служба Google Диск має функцію Google Форма, яку використовують для створення системи звітів, контролю щоденної, щотижневої, щомісячної, квартальної чи річної діяльності працівників корпорацій чи державних або комунальних установ. Для зменшення витрат часу на опис та здачу паперових звітів Google Додатки пропонують електронну форму для ведення звітності, заповнити яку може кожен працівник, що має комп’ютер на робочому місці, підключення до інтернету та встановлений браузер (бажано Google Chrome). Google Форму використовують і в інших цілях. Зокрема для створення системи різного роду опитувань, що не обов'язково мають саме комерційне значення.
Алгоритм створення Google Форми
Вибрати службу Google Диск.
Натиснути кнопку СТВОРИТИ.
Обрати Форма у меню, що з’явиться.
Примітка. Службу Google Диск можна використати як інтернет-середовище для створення та публікації документів різних форматів (текстових, графічних, презентацій тощо). Надання прав доступу здійснюють так само, як і для форм (див. далі).
Налаштувати форму, тобто виставити при потребі такі мітки:
Показувати панель перебігу внизу сторінок форм;
Перемішати запитання — якщо увімкнено, то порядок запитань на сторінці довільно змінюватиметься.
Вказати назву та опис документа, клацнувши на полях Форма без назви Опис форми.
Натискати при потребі кнопки:
Додати елемент для створення нового питання;
Редагувати;
Створити копію;
Видалити.
Клацнувши на області запитання (виділено сірим на попередньому малюнку), у видозміненій області
зробити таке:
вказати назву (формулювання) питання — в анкеті буде виділено жирним написанням;
дати пояснення (при потребі);
вибрати тип питання з випадного списку;
для відповідних типів питання вказати множину допустимих відповідей (наприклад, для Множинного вибору внести варіанти у поля з написом Варіант …);
натиснути кнопку Готово.
Після опису усіх питань внизу сторінки створення буде запропоновано вказати параметри Сторінки підтвердження
Після всіх налаштувань натиснути кнопку Надіслати форму.
У наступному вікні
скопіювати посилання на форму, створити коротку URL-адресу, поділитися посиланням через соціальні мережі, надіслати форму електронною поштою чи додати співавторів. Після активування посилання Додати співавторів буде відкрито вікно,
в якому можна налаштувати параметри доступу до форми. Активувавши посилання Змінити…, у новому вікні
змінити права доступу за посиланням, після чого натиснути кнопку Зберегти і кнопку Готово у вікні налаштування спільного доступу.
У вікні створеної форми вгорі є кнопка меню Відповіді для керування і перегляду результатів заповнення форми.
Вказівка меню Відповіді / Переглянути відповіді видасть вікно з усіма надісланими відповідями. У цьому вікні вказівка меню Файл / Завантажити як / …
дає можливість завантажити результат опитування у зручному для користувача форматі.
4. Інструктаж з ТБ
5. Закріплення вивченого матеріалу
Завдання 1. Дати відповіді на такі запитання:
Завдання 2. За допомогою облікового запису Google створити форму для купівлі білету на сеанс кіно в найближчому кінотеатрі. Надіслати електронною поштою вчителю посилання на створену форму.
6. Підбиття підсумків уроку
Виставлення оцінок.
7. Домашнє завдання
Вивчити матеріал уроку. При використанні навчальним закладом платформи Moodle створити тестування навчального курсу з назвою Ваше прізвище за результатами одного пройденого уроку навчального предмету з питаннями всіх допустимих типів (обліковий запис і пароль отримати у вчителя). Якщо навчальний заклад не використовує платформу Moodle, створити форму Google з таким самим наповненням і надіслати вчителю посилання на неї.
Текст упорядкував Зінченко Павло Андрійович, вчитель Київського професійного будівельного ліцею Дарницького району міста Києва, під час виконання випускної роботи на курсах підвищення кваліфікації з 03.11.2014 по 21.11.2014.