Тема: складання алгоритмів для виконавців у словесній формі і у графічному вигляді. Виконання алгоритмів.
Мета: навчитися складати алгоритми для виконавців у словесній формі, і у графічному вигляді. Навчитися виконувати створені алгоритми.
Обладнання: дошка для писання крейдою або маркером, (дана) інструкція.
Структура уроку
Хід уроку
1. Організаційний момент
Вітання з класом. Перевірка присутності і готовності учнів до уроку. Перевірка виконання домашнього завдання.
2. Актуалізація опорних знань
Дати означення або пояснення понять, виділених нижче жирним, і порівняти їх з поданими.
Алгоритм — це запис скінченої послідовності вказівок, виконання яких призводить до розв'язання певної задачі.
Виконавець (алгоритму) — це жива істота (людина або тварина) або автоматичний пристрій (робот, електронна обчислювальна машина тощо), спроможна діяти відповідно з алгоритмом.
Система вказівок виконавця — це множина (сукупність) всіх вказівок, які може виконувати даний виконавець.
Середовище виконання алгоритму — об'єкти, з якими працює виконавець у процесі виконання алгоритму.
Властивості алгоритму: дискретність, визначеність, виконуваність, скінченність, результативність і масовість.
Словесна форма подання алгоритму — запис алгоритму у вигляді послідовності команд, кожна з яких має свій порядковий номер і записана мовою людською спілкування, наприклад, українською. Допустимі вставки — математичні формули.
Графічна форма подання алгоритму — подання алгоритму блок-схемою. У цьому випадку кожну вказівку записують у зображенні геометричної фігури (блоці) певного вигляду. Блоки з’єднують між собою стрілками, які вказують напрям переходу до виконання наступної вказівки.
3. Інструктаж з ТБ
4. Закріплення вивченого матеріалу
Завдання 1. Подати у словесній і графічній формах алгоритм знаходження величини виразу
де a, b, c, d — дані дійсні числа.
Розв'язання (синім кольором подано коментар-тлумачення, що не є складовою алгоритму).
Увести величини змінних a, b, c, d. У результаті виконання цієї вказівки виконавець запам’ятовує введені дані як величини відповідних змінних.
Обчислити величину різниці (a – b) і результат запам’ятати як величину змінної x.
Обчислити величину різниці (c – d) і результат запам’ятати як величину змінної y.
Обчислити величину добутку x ∙ у і вивести результат.
Завдання 2. Є посудина місткістю 8 л, заповнена рідиною, і дві порожні посудини місткістю 5 л і 3 л. Подати у словесній і графічній формах алгоритм одержання в одній з посудин 1 літру рідини і повідомлення, в якій саме.
Розв'язання.
Завдання 3. Обчислити шлях за швидкістю і часом руху. Записати алгоритм у словесній формі.
Словесний запис алгоритму:.
Завдання 4. Щоб не запізнитися на наступний урок, семикласник має навчитися складати свої речі в рюкзак за 15 секунд. Обчисліть згідно з поданою блок-схемою, скільки разів встигне скласти свої речі семикласник за x хвилин перерви при x = 10, 15, 20.
5. Підбиття підсумків уроку
Виставлення оцінок.
6. Домашнє завдання
Опишіть розмовною мовою алгоритм приготування вашої улюбленої страви.
Складіть блок-схему алгоритму обчислення виразу a2 + b2.
Намалювавши будинок з димарем, виконайте алгоритм, поданий блок-схемою.
Виконайте алгоритм, поданий у словесній формі:
1) прочитай слово (за вибором вчителя);
2) виділи й запиши закінчення;
3) виділи й запиши основу;
4) виділи й запиши корінь;
5) виділи й запиши префікс;
6) виділи й запиши суфікс.
Текст упорядкувала Ільченко Леся Анатоліївна, вчитель школи І–ІІІ ступенів № 190 Деснянського району міста Києва, під час виконання випускної роботи на курсах підвищення кваліфікації з 08.01.2013 по 25.01.2013.