Тема: розв’язування компетентністних задач.
Мета: формування в учнів уявлення про розв’язування задач компетентнісного змісту, формування предметних ІКТ-компетентностей.
Учень розв’язує компетентнісні задачі, що передбачають:
знає та дотримується: правил поведінки та безпеки життєдіяльності під час роботи в комп’ютерному класі.
Обладнання й матеріали: ПК з встановленим ОС, інтерактивна дошка, комп'ютери з встановленими ОС, LibreOffice, Scribus,(дана) інструкція.
Структура уроку
Хід уроку
1. Організаційний момент
Вітання з класом. Перевірка присутності і готовності учнів до уроку. Перевірка виконання домашнього завдання.
2. Актуалізація опорних знань
3. Ознайомлення з умовою задачі
Ми з вами живемо в час швидкого оновлення інформації. Сучасне інформаційне суспільство вимагає не лише вміти орієнтуватися у великих об’ємах інформації з книжок, газет, телебачення, Інтернету, але вміти грамотно працювати з інформацією, використовуючи для цього інформаційної комунікаційні технології. Уміння самостійно здобувати знання, уміння використовувати інформаційно-комунікаційні технології для розв’язування поставлених задач стало життєвою необхідністю кожної цивілізованої людини.
Для розв’язування практичних компетентнісних задач, які постають перед нами ми часто використовуємо комп’ютери. Навчимося розв’язувати одну з таких задачі протягом наступних за цим 5 уроків.
Задача 1. Ваш дідусь вирішив зробити ремонт у квартирі, використовуючи сучасний дизайн. Він попрохав вас знайти йому інформацію про сучасні стилі оздоблення квартир. Також йому потрібна інформація про фірми, які виконують ремонтні роботи, аж до вказанням розташуванням фірм на карті міста з прокладеними до них маршрутами. Дідусь раніше не використовував шпалери для ремонту, тому він також хотів отримати інформацію про виробників, види шпалер, їх характеристики, адреси магазинів чи сайтів інтернет-магазинів, де їх можна придбати та можливість вибрати шпалери відповідної якості по доступній для нього ціні. Для вибору стиля дизайну дідусь він хоче дізнатися думку своїх товаришів, які є просунутими користувачами сервісів Веб 2.0. Для цього дідусь попросив вас організовувати опитування з використанням онлайн-форм та розмістити презентацію про стилі сучасного дизайну в Google-документах. А після вдалого ремонту дідусь хоче запросити товаришів до себе в гості. Тому він попросив вас розробити листівку-запрошення для цього заходу.
Ваше завдання (поурочне розбиття — орієнтовне):
Створити базу даних щодо фірм — виконавців ремонтних робіт. Запис щодо кожної фірми має містити карту, на яких позначено місця розташування фірми, та карту, на якій прокладено маршрути від помешкання дідуся до фірми.
Доповнити базу даних даними щодо шпалер і створити інструкцію щодо роботи зі створеною базою даних.
Створити презентацію про стилі сучасного дизайну квартир та розмістити її у мережі Інтернет.
Створити онлайн-форму для опитування щодо сучасних стилів дизайну.
Розробити й опублікувати в інтернеті макет запрошення, створити текстовий документ, у якому вказати вказати URL-адреси створених і опублікованих документів, розташованих в Інтернеті і з відкритим доступом. Цей документ надіслати вчителю.
4. Вказівки до виконання
Розробити структуру та створити базу даних, а в ній — таблиці з інформацією про:
Cтворити форму для опитування.
Створити запит на інформацію про фірми, які виконують вибрані види робіт за цінами, що не перевищують вказані. Передбачити можливість отримання інформації про реквізити таких фірм.
Для кожного зі створених запитів створити відповідні звіти, упорядкувавши в них інформацію за зростанням ціни.
Розмістити презентацію в Інтернеті.
Вибрати і вказати програму для створення листівки-запрошення, її шаблоном.
Створити листівку-запрошення.
Створити звіт — текстовий документ, в якому:
вказати URL-адреси документів, розміщених в Інтернеті;
описати структуру бази даних та призначення її об’єктів, подати інструкцію для дідуся по роботі з базою даних;
проаналізувати результати виконаної роботи.
Надіслати звіт електронною поштою на адресу вчителя.
5. Критерії оцінювання виконання завдання
Учень зрозумів умову завдання — учень приступив до виконання завдання, визначив дані необхідні для розв'язання задачі — 1 бал.
Учень вміє формулювати критерії відбору даних для пошуку — вказано URL-адреси однієї або кількох пошукових служб, URL-адреси сайтів, на яких знайшли необхідні дані — 1 бал.
Учень вміє правильно шукати потрібні відомості на знайдених сайтах в Інтернеті — знайдено відомості та відповідно до умови задачі виділені потрібні вхідні та вихідні дані та їх кількість — 2 бали.
Учень вміє структурувати потрібні дані та правильно обирає засіб подання даних — створено базу даних :
розроблено правильно структуру бази даних, встановлені зв’язки між таблицями, база даних має відповідне наповнення — 1 бал;
створена форма для перегляду та редагування бази даних — 1 бал;
створені відповідні запити — 1 бал;
створені відповідні звіти — 1 бал.
Учень вміє планувати свою роботу при виконанні завдання — учень визначив які програмні засоби він буде використовувати для створення запрошення, намітив план створення запрошення — 0,5 бала.
Учень вміло використовує можливості програмного забезпечення для створення публікацій — створено листівку-запрошення, використанні максимально й доцільно можливості програмного забезпечення, правильно вибрано шаблон для створення документу — 0,5 бала.
Учень вміє працювати з сервісами Веб 2.0 для створення опитувань — створено форму для опитувань та опубліковано її — 1 бал.
Учень вміє знаходити стратегію розв'язування задачі — визначено оптимальну кількість слайдів та подано наочно інформацію, презентація містить правильний зміст, чітку, логічну структуру, посилання на Інтернет-ресурси, документ оформлено акуратно та з дотриманням основних принципів дизайну презентації і слайдів — вдало підібрано елементи оформлення (шрифт, тло, графіка, слайди презентації не перевантажено матеріалом — 1 бал.
Учень знає сервіси для публікації презентації в Інтернеті та вміє з ними працювати — створену презентацію розміщено в Інтернеті з використанням відповідного сервісу — 1 бал.
6. Критерії аналізу підсумкового документу
— по 2 бали за кожний пункт:
учень уміє структурувати потрібні дані для пошуку розв'язку — потрібні дані подано у вигляді, легкому для сприйняття й аналізу;
учень пояснює критерії добору даних і результатів — вказано чіткі критерії добору результатів;
подано наочно, зрозуміло результати — розроблено чітку інструкцію відповідно до завдання;
структуровано документ з метою підвищення переконливості висновків — текстовий містить правильний зміст, чітку, логічну структуру, посилання на Інтернет ресурси;
документ оформлено акуратно та з дотриманням усіх вимог до нього — вдало підібрано елементи оформлення (шрифт, тло, графіка);
враховано особливість призначення — мова, грамотність, логічність побудови.
7. Інструктаж з ТБ
8. Робота над розв'язанням компетентнісної задачі
9. Підсумок уроку
Виставлення оцінок.
10. Домашнє завдання
Повторити про сервіси публікації документів, офісні веб-програми.
Перевірити правильність опрацювання даних та продумати підсумковий документ.
Задача 2. (на наступні 3 уроки: на першому уроці — у конструкторі сайтів з використанням відповідних безкоштовних онлайн-систем, на другому уроці — створення буклету, на третьому — створення візитки).
Ваша молодша сестра займається танцями в спортивному ансамблі. Влітку їх ансамбль запросили на міжнародний дитячий фестиваль «Сонце-радість-краса». Для того щоб організатори та інші учасники фестивалю змогли краще познайомитися з їхніми здобутками, вони вирішили створити сайт-візитку, а також розробити буклет про свій колектив та візитки. Сестра звернулася до вас з проханням допомогти їй в цьому. Для цього вам потрібно:
створити сайт для подання інформації про цей ансамбль (коли засновано, в якому стилі танцюють, керівники ансамблю, в яких конкурсах та фестивалях брали участь, нагороди, контактна інформація);
розробити буклет про ансамбль і короткою інформацією про фестиваль;
розробити візитку ансамблю.
Всі створені документи розташувати в одній теці з назвою Ваше прізвище, заархівувати та відправити електронною поштою на адресу, вказану вчителем.
Вказівки до виконання
Вказати, які дані для розв'язання задачі вам потрібно знайти.
Вказати URL-адреси використаних пошукових служб.
Вказати ключові слова для пошуку потрібних відомостей.
Вказати URL-адреси сайтів, на яких знайшли необхідні дані.
Зареєструватися на безкоштовному сервері для створення сайтів.
Розробити структуру сайту та наповнити його відповідно до завдання.
Вказати, яку програму треба використати для створення буклету. Яким можна скористатися шаблоном для створення буклету?
Які дані повинен містити буклет? Розробити макет та створити буклет.
Вказати, яку програму треба використати для створення візитки. Яким можна скористатися шаблоном для створення візитки? Яку інформацію містить візитка?
Розробити макет та створити візитку.
Все створене розташувати в одній теці з назвою Ваше прізвище, заархівувати та відправити електронною поштою на адресу, вказану вчителем.
Критерії оцінювання виконання завдання
Учень зрозумів умову завдання — учень приступив до виконання завдання, визначив які дані він буде використовувати — 1 бал.
Учень вміє формулювати критерії відбору даних для пошуку — вказано URL-адреси однієї або кількох пошукових служб, URL-адреси сайтів, на яких знайшли необхідні дані — 1 бал.
Учень вміє працювати у безкоштовних онлайнсистем для створення сайтів:
учень зареєструватися на безкоштовному сервері для створення сайтів та вибравшаблон для створення сайту — 1 бал;
учень розробив структуру сайту та наповнити його контентом — 1 бал;
учень оформив сайт відповідно з вимогами юзабіліті — 1 бал;
учень опублікував сайт на безкоштовному сервері – 1 бал.
Учень вміє планувати свою роботу при виконанні завдання —— учень визначив які програмні засоби він буде використовувати для створення буклету та візитки, намітив план створення буклету, візитки — 2 бали.
Учень вміло використовує можливості програмного забезпечення для створення публікацій — створено буклет та візитку, використанні максимально й доцільно можливості програмного забезпечення, правильно вибрані шаблони для створення відповідних документів — 2 бали.
Учень знає основні принципи дизайну — буклет і візитку оформлено акуратно вдало підібрано елементи оформлення (шрифт, тло, графіка), буклет не перевантажено матеріалом — 2 бали.
Критерії аналізу підсумкового документу
— такі самі, як для задачі 1.
Текст упорядкувала Шпаченко Оксана Іванівна, вчитель інформатики спеціалізованої школи №304 Святошинського району міста Києва, під час виконання випускної роботи на курсах підвищення кваліфікації з 24.11.2014 по 12.12.2015.