Розробка уроку

Тема: розв’язування компетентністних задач.

Мета: формування в учнів уявлення про розв’язування задач компетент­нісного змісту, формування предметних ІКТ-компетентностей.

Учень розв’язує компетентнісні задачі, що передбачають:

знає та дотримується: правил поведінки та безпеки життєдіяльності під час роботи в комп’ютерному класі.

Обладнання й матеріали: ПК з встановленим ОС, інтерактивна дошка, комп'ютери з встановленими ОС, LibreOffice, Scribus,(дана) інструкція.

Структура уроку

  1. Організаційний момент
  2. Актуалізація опорних знань
  3. Ознайомлення з умовою задачі
  4. Вказівки до виконання
  5. Критерії оцінювання
  6. Критерії аналізу підсумкового документу. Інструктаж з БЖД
  7. Робота над розв’язанням компетентнісної задачі
  8. Підсумок уроку
  9. Домашнє завдання

Хід уроку

1. Організаційний момент
Вітання з класом. Перевірка присутності і готовності учнів до уроку. Перевірка виконання домашнього завдання.

2. Актуалізація опорних знань

  1. Які засоби пошуку інформації в Інтернеті ви знаєте?
  2. Як описати розташування документа в Інтернеті?
  3. Які ви знаєте сервіси Веб 2.0? Як їх використовують?
  4. Які вам відомі Геосервіси? Як їх використовують?
  5. Для чого використовують бази даних?
  6. Назвіть основні об’єкти бази даних.
  7. Які є типи даних у базі даних?
  8. Що таке публікація?
  9. Які об’єкти публікацій вам відомі?
  10. Яким чином можна подати результати виконаної роботи?

3. Ознайомлення з умовою задачі

Ми з вами живемо в час швидкого оновлення інформації. Сучасне інформаційне суспільство вимагає не лише вміти орієнтуватися у великих об’ємах інформації з книжок, газет, телебачення, Інтернету, але вміти грамотно працювати з інформацією, використовуючи для цього інформаційної комунікаційні технології. Уміння самостійно здобувати знання, уміння використовувати інформаційно-комунікаційні технології для розв’язування поставлених задач стало життєвою необхідністю кожної цивілізованої людини.

Для розв’язування практичних компетентнісних задач, які постають перед нами ми часто використовуємо комп’ютери. Навчимося розв’язувати одну з таких задачі протягом наступних за цим 5 уроків.

Задача 1. Ваш дідусь вирішив зробити ремонт у квартирі, використовуючи сучасний дизайн. Він попрохав вас знайти йому інформацію про сучасні стилі оздоблення квартир. Також йому потрібна інформація про фірми, які виконують ремонтні роботи, аж до вказанням розташуванням фірм на карті міста з прокладеними до них маршрутами. Дідусь раніше не використовував шпалери для ремонту, тому він також хотів отримати інформацію про виробників, види шпалер, їх характеристики, адреси магазинів чи сайтів інтернет-магазинів, де їх можна придбати та можливість вибрати шпалери відповідної якості по доступній для нього ціні. Для вибору стиля дизайну дідусь він хоче дізнатися думку своїх товаришів, які є просунутими користувачами сервісів Веб 2.0. Для цього дідусь попросив вас організовувати опитування з використанням онлайн-форм та розмістити презентацію про стилі сучасного дизайну в Google-документах. А після вдалого ремонту дідусь хоче запросити товаришів до себе в гості. Тому він попросив вас розробити листівку-запрошення для цього заходу.

Ваше завдання (поурочне розбиття — орієнтовне):

  1. Створити базу даних щодо фірм — виконавців ремонтних робіт. Запис щодо кожної фірми має містити карту, на яких позначено місця розташування фірми, та карту, на якій прокладено маршрути від помешкання дідуся до фірми.

  2. Доповнити базу даних даними щодо шпалер і створити інструкцію щодо роботи зі створеною базою даних.

  3. Створити презентацію про стилі сучасного дизайну квартир та розмістити її у мережі Інтернет.

  4. Створити онлайн-форму для опитування щодо сучасних стилів дизайну.

  5. Розробити й опублікувати в інтернеті макет запрошення, створити текстовий документ, у якому вказати вказати URL-адреси створених і опублікованих документів, розташованих в Інтернеті і з відкритим доступом. Цей документ надіслати вчителю.

4. Вказівки до виконання

  1. Вказати, які дані необхідні для розв'язання задачі.
  2. Вказати URL-адреси використаних пошукових служб.
  3. Вказати ключові слова для пошуку потрібних відомостей.
  4. Вказати URL-адреси сайтів, на яких знайшли необхідні дані.
  5. Розробити структуру та створити базу даних, а в ній — таблиці з інфор­мацією про:

    • фірми:
      • назва фірми;
      • місце розташування;
      • телефон;
      • адреса електронної пошти;
      • адреса сайту;
      • ціни на такі види робіт:
        • безпіщанка;
        • гіпсокартоні роботи;
        • обклеювання стін шпалерами;
        • фарбування стелі;
    • шпалери:
      • виробник;
      • вид;
      • характеристики;
      • адреси магазинів чи сайтів інтернет-магазинів;
  6. Cтворити форму для опитування.

  7. Створити запит на інформацію про фірми, які виконують вибрані види робіт за цінами, що не перевищують вказані. Передбачити можливість отримання інформації про реквізити таких фірм.

  8. Cтворити запит на перегляд інформації про види шпалер певного вид;
  9. Для кожного зі створених запитів створити відповідні звіти, упоряд­кувавши в них інформацію за зростанням ціни.

  10. При створенні презентації подавати таку інформацію:
    • назва стилю (дизайну інтер’єру);
    • час виникнення цього стилю;
    • характерні риси стилю дизайну;
    • зображення інтер'єрів, оформлених з використанням цього стилю.
  11. Розмістити презентацію в Інтернеті.

  12. Вибрати і вказати програму для створення листівки-запрошення, її шаблоном.

  13. Створити листівку-запрошення.

  14. Створити звіт — текстовий документ, в якому:

    • вказати програмні засоби або сервіси, використані для розв’язання задачі;

    • вказати URL-адреси документів, розміщених в Інтернеті;

    • описати структуру бази даних та призначення її об’єктів, подати інструкцію для дідуся по роботі з базою даних;

    • проаналізувати результати виконаної роботи.

  15. Надіслати звіт електронною поштою на адресу вчителя.

5. Критерії оцінювання виконання завдання

6. Критерії аналізу підсумкового документу
— по 2 бали за кожний пункт:

7. Інструктаж з ТБ
8. Робота над розв'язанням компетентнісної задачі
9. Підсумок уроку

Виставлення оцінок.

10. Домашнє завдання
Повторити про сервіси публікації документів, офісні веб-програми. Перевірити правильність опрацювання даних та продумати підсумковий документ.


Задача 2. (на наступні 3 уроки: на першому уроці — у конструкторі сайтів з використанням відповідних безкоштовних онлайн-систем, на другому уроці — створення буклету, на третьому — створення візитки).

Ваша молодша сестра займається танцями в спортивному ансамблі. Влітку їх ансамбль запросили на міжнародний дитячий фестиваль «Сонце-радість-краса». Для того щоб організатори та інші учасники фестивалю змогли краще познайомитися з їхніми здобутками, вони вирішили створити сайт-візитку, а також розробити буклет про свій колектив та візитки. Сестра звернулася до вас з проханням допомогти їй в цьому. Для цього вам потрібно:

Всі створені документи розташувати в одній теці з назвою Ваше прізвище, заархівувати та відправити електронною поштою на адресу, вказану вчителем.

Вказівки до виконання

  1. Вказати, які дані для розв'язання задачі вам потрібно знайти.

  2. Вказати URL-адреси використаних пошукових служб.

  3. Вказати ключові слова для пошуку потрібних відомостей.

  4. Вказати URL-адреси сайтів, на яких знайшли необхідні дані.

  5. Зареєструватися на безкоштовному сервері для створення сайтів.

  6. Розробити структуру сайту та наповнити його відповідно до завдання.

  7. Вказати, яку програму треба використати для створення буклету. Яким можна скористатися шаблоном для створення буклету?

  8. Які дані повинен містити буклет? Розробити макет та створити буклет.

  9. Вказати, яку програму треба використати для створення візитки. Яким можна скористатися шаблоном для створення візитки? Яку інформацію містить візитка?

  10. Розробити макет та створити візитку.

  11. Все створене розташувати в одній теці з назвою Ваше прізвище, заархівувати та відправити електронною поштою на адресу, вказану вчителем.

Критерії оцінювання виконання завдання

Критерії аналізу підсумкового документу
— такі самі, як для задачі 1.


Текст упорядкувала Шпаченко Оксана Іванівна, вчитель інформатики спеціалізованої школи №304 Святошинського району міста Києва, під час виконання випускної роботи на курсах підвищення кваліфікації з 24.11.2014 по 12.12.2015.