Тема: електронне листування.
Мета: вивчити базові поняття електронного листування за допомогою веб-інтерфейсу. Після вивчення матеріалу
учень
описує поняття:
Обладнання й матеріали: комп'ютер зі встановленими ОС і програмою перегляду ресурсів глобальної мережі, (дана) інструкція.
Структура уроку
Хід уроку
1. Організаційний момент
Вітання з класом. Перевірка присутності і готовності учнів до уроку. Перевірка виконання домашнього завдання.
2. Актуалізація опорних знань
3. Вивчення нового матеріалу
Електронна пошта (англійською e-mail, скорочення від electronic mail) — це служба, призначена для пересилання (глобальною) мережею повідомлень.
Переваги електронної пошти:
Роботу електронної пошти побудовано на принципі клієнт-сервер, стандартному для більшості мережевих сервісів.
Поштовий сервер — це комп'ютерна програма, встановлена на вузлових комп’ютерах мережі для передавання електронних повідомлень між комп’ютерами.
Поштовий клієнт — це комп'ютерна програма для того, щоб створювати, відправляти, отримувати, зберігати й обпрацьовувати повідомлення, отримані електронною поштою.
Існує багато різних програм-клієнтів електронної пошти (наприклад, Eudora Mail, Evolution, KMail, Mozilla Mail, Mozilla Thunderbird, Netscape Mail, Novell GroupWise, Opera Mail(M2), Outlook, Outlook Express, TheBat!), які можуть відрізнятися окремими функціями, можливостями та інтерфейсом. У тому числі й такі, що працюють на сервері в режимі on-line. Але переліки загальних функцій у більшості пакетів збігаються.
Сучасний пакет програм електронної пошти має добре організований інтерфейс користувача, який не потребує багато часу і зусиль для засвоєння, та звичайно забезпечує такі додаткові функції:
Електронна поштова скринька — це частина вільного дискового простору на сервері із певною назвою (адресою), де зберігають поштові реквізити користувачів глобальної мережі, надіслану й отриману інформацію.
Зазвичай усі повідомлення у поштовій скринці зібрано у теки, кожна з яких має своє призначення. Для різних поштових служб назви цих тек можуть відрізнятися (як відрізняються синоніми — однакові за змістом, але різні за звучанням слова).
Теки поштової скриньки:
Вхідні — для надісланих адресату листів. Якщо лист не прочитано, конвертик біля нього закрито, а назву листа написано жирним. Якщо листа було відккрито, (натисканням лівої клавіші миші), конвертик стане відкритим, а шрифт — нежирним.
Чернетки — для невідправлених, але написаних листів.
Надiсланi — для листів, відправлених іншим абонентам.
Спам — для надісланих абоненту листів сумнівного походженя. Відкривши їх, ви ризикуєте завдати шкоду своїй обчислювальній системі.
Кошик — для листів, які абонент не бажає зберігати. При великій кількості листів у кошику, його буде очищено.
Операції з листами
позначити лист як спам — перемістити у теку Спам та запам'ятати адресу відправника, щоб надалі всі його листи одразу потрапляли у цю теку;
Перш ніж виконувати операції з листами у теці, їх необхідно позначити. Для цього можна просто клацнути лівою кнопкою миші на порожньому місці рядку листа або поставити мітку у відповідному полі. Якщо потрібно вибрати всі повідомлення на поточній сторінці, досить поставити мітку в заголовку відповідного стовпчика.
Ви також можете позначати відразу групу листів за певними параметрами. Для цього натисніть на значок і виберіть необхідну дію.
Для того, щоб електронний лист дійшов до поштової скриньки адресата, він, окрім самого повідомлення, обов'язково має містити (електронну) адресу адресата.
Електронна адреса — ідентифікатор електронної поштової скриньки, який записують у такому вигляді
назва користувача @ назва сервера
Наприклад, kievoi@narod.ru. Таку адресу записують без пропусків латиницею, цифрами і знаками: «.», «-», «_».
Розділовий знак @ називають: «ет комерційний» або «собака» (жаргон). Цей символ присутній в електронних поштових адресах з самого моменту розробки електронної пошти. Справа у тому, що на телетайпному апараті «модель 33», що був у розпорядженні Рея Томлінсона (пошукайте у глобальній мережі, яке він має відношення до електронного листування), клавішу @ використовували для пунктуації і позначення англійського прийменника at (на). Таким чином, електронну адресу можна читати: «користувач такий-то, зареєстрований на такому-то сервері»..
Веб-сайти електронної пошти (деякі)
Логотип | Адреса сайту | Назва сервера | http://www.gmail.com | gmail.com | http://www.ukr.net | ukr.net | http://www.yandex.ru | yandex.ru | http://www.mail.ru | mail.ru |
---|
Послуги перелічених веб-сайтів щодо створення електронної пошти безкоштовні. Для доступу до поштової скриньки на цих сайтах потрібно мати комп'ютер, під'єднаний до глобальної мережі. Першим кроком використання електронної пошти є реєстрація поштової скриньки. Одночасно з поштовою скринькою на сервері буде створено:
обліковий запис користувача (акаунт) — сукупність даних, які забезпечують ідентифікацію користувача під час звернення до ресурсів сервера.
На різних серверах створення електронної пошти дещо різниться, але загальні підходи однакові.
Адресна книжка — сукупність даних (прізвище, ім'я, по батькові, електронні адреси, коментар, телефон тощо) про адресатів електронної пошти. Часто виклик адресної книжки здійснюють, натискаючи кнопку Контакти.
Правила безпеки електронного листування
Cтежите за тим, що стоїть в полі Кому, перш ніж відправити лист. Інакше інформація (можливо, конфіденційна), яку ви вкладаєте в електронний лист, може потрапити не до того адресата.
Підозрілі листи (незнайомий адресат, сумнівна тема) пересуньте до теки Спам, не відкриваючи їх. Не переходьте за незнайомими посиланнями. Інакше ризикуєте підхопити комп'ютерний вірус.
Не відсилайте свої дані, копії документів, номер телефону, відомості про родину тощо невідомим адресатам. Інакше їх можуть використати у майнових та інших аферах.
Не відповідайте на листи з погрозами та провокаціями. Інакше крім зіпсованого настрою можете нажити неприємності на рівному місці.
Важливу інформацію відправляйте в архівах з паролем, який відомо лише відправнику та одержувачу. Інакше ризикуєте розголосити приватну, службову чи комерційну таємницю і зіпсувати власну репутацію
Не відсилайте без попередження програми (виконувані файли). Інакше їх вилучать до теки Спам як підозрілі щодо перенесення вірусів.
Примітка. Деякі поштові служби не пропускають листи з приєднаними виконуваними файлами. Таким чином поштовий сервіс піклується про безпеку абонентів. Щоб обійти цю перепону, інколи достатньо змінити розширення з exe на інше. Інколи цього недостатньо: потрібно двічі архівувати різними методами з призначенням паролю на архіви.
Правила етикету електронного листування
Прояв гарного тону — починати листа привітанням і зверненням до адресата.
Будьте ввічливим:
при зверненні до незнайомої вам людини назвіть себе;
не забувайте вживати слова «будь-ласка» (при зверненні з проханням) та «дякую» (після отримання допомоги);
уникайте фраз, що можуть стати причиною конфлікту на релігійній, расовій, політичній чи іншій основі.
Заповнюйте поля Кому, Тема, Важливість листа:
поле Кому (To) потрібно заповнити обов’язково. Інакше залишиться незрозумілим, на яку адресу потрібно доставити лист. Якщо ви відправляєте повідомлення кільком адресатам, у полі Кому вкажіть їхні електронні адреси, розділяючи їх комою. У разі потріби вказуйте електронну адресу у полі Прихована копія;
у полі Тема (Subject) завжди вказуйте головну думку повідомлення, інше є ознакою поганого тону;
бажано зазначати ступінь важливості повідомлення. Якщо лист позначено як важливий, адресан буде намагатися прочитати та відповісти на лист одразу. Але не зловживайте наданою можливістю, інакше ваші партнери по листуванню швидко зрозуміють, що не варто звертати на це увагу.
Використовуйте адресну книгу, щоб правильно вказати адресу одержувача повідомлення.
Отримані повідомлення зручно розташувати у тематичних теках, щоб полегшити подальшу роботу з пошуку та написання відповіді на електронні листи. Непотрібні повідомлення краще видаляти, щоб не засмічувати зайвими листами власну поштову скриньку.
Відповідайте на отримані повідомлення якомога скоріше. До речі, у деяких фірмах корпоративна етика передбачає відповідь на електронного листа протягом 30 хвилин у робочий час. Щоб відповісти на отримане повідомлення, достатньо у вікні поштового клієнта натиснути кнопку Відповісти (Reply). Після цього на екрані з’явиться форма для нового повідомлення, у якій автоматично буде заповнено поле Кому, а в тілі листа буде подано текст отриманого листа.
Використовуйте цитати. Якщо вам потрібно посилатися на деякі слова співрозмовника, включайте до повідомлення цитати.
Намагайтеся узгодити розмір створюваного електронного повідомлення з його вмістом і метою листування:
відокремлюйте абзаци, щоб полегшити сприйняття змісту;
будуйте речення згідно з правилами граматики — і орфографії, і синтаксису;
не відправляйте електронною поштою вкрай особисту, фінансову й дуже важливу інформацію;
дотримуйтеся визначеної вами теми листа;
якщо в листі потрібно розглянути більшу кількість питань чи поспілкуватися з інших тем, розбийте лист на кілька частин і надсилайте кожну з них окремим повідомленням.
Виражайте емоції спеціальними зображеннями — смайликами, але не зловживайте цим у діловому листуванні.
Не додавайте без потреби вкладення до листа, яке істотно впливає на його розмір. Стискайте прикріплювані файли. Повідомляйте адресата, які файли додаєте до листа, бо інколи через прикріплені файли розповсюджуються комп’ютерні віруси. Не намагайтеся прикріпити до листа вкладення великого розміру.
Використовуйте електронний підпис. Електронний підпис — це спеціально створений файл (signature) вашого текстового підпису, що його поштовий сервер автоматично додає після змістової частини електронного листа.
4. Закріплення вивченого матеріалу
5. Підбиття підсумків уроку
Виставлення оцінок.
6. Домашнє завдання
Вивчити матеріал уроку.
Текст упорядкувала Скляренко Лариса Іванівна, учитель інформатики СШ № 260 Голосіївського району, під час виконання випускної роботи на курсах підвищення кваліфікації з 08.10.2013 до 25.01.2013.