Тема: розв’язування компетентністних задач.
Мета: формування в учнів уявлення про розв’язування задач компетентнісного змісту, формування предметних ІКТ – компетентностей.
Учень
розв’язує компетентнісні задачі, що передбачають:
знає та дотримується: правил поведінки та безпеки життєдіяльності під час роботи в комп’ютерному класі;
Обладнання й матеріали: ПК з встановленим ОС, інтерактивна дошка, комп'ютери з встановленими ОС і LibreOffice,(дана) інструкція.
Структура уроку
Хід уроку
1. Організаційний момент
Вітання з класом. Перевірка присутності і готовності учнів до уроку. Перевірка виконання домашнього завдання.
2. Актуалізація опорних знань
3. Умова задачі
Перебуваючи в інформаційному суспільстві, кожному з вас необхідно не лише орієнтуватись в океані інформації, а й організовувати своє життя таким чином, щоб при найменших витратах часу, сил і засобів отримувати від своєї діяльності найбільшу віддачу. Будемо цього вчитися, розв’язуючи практичні компетентнісні задачі. Кожна з поданих далі задач розрахована на 2 академічні години. В задачі № 1 учень працює на першому уроці в програмному середовищі табличного процесора, на другому уроці в програмному середовище редактора презентацій.
Задача 1. Родина із трьох чоловік — батьки та дитина 12 років — планує подорожувати до різних міст України. Потрібно визначити, подорож яким транспортом буде дешевшою — потягом чи автомобілем, обґрунтувати вибір транспорту й маршруту. Необхідні дані знайти в Інтернеті для маршрутів: Київ — Львів, Київ — Одеса, Київ — Луганськ та моделі машини, наприклад Toyota Prius 1.8. Побудувати діаграму, на якій відобразити вартості поїздки до вказаних міст автомобілем і потягом. Зробити висновки (рекомендації) щодо подорожей. Створити презентацію із результатами досліджень та висновками.
4. Вказівки до виконання
Учень зрозумів умову завдання — учень приступив до виконання завдання, визначив дані необхідні для розв'язання задачі — 1 бал.
Учень вміє формулювати критерії відбору даних для пошуку — вказано URL-адреси однієї або кількох пошукових служб, URL-адреси сайтів, на яких знайшли необхідні дані — 2 бали.
Учень вміє здійснювати пошук в Інтернеті — вказано правильно ключові слова для пошуку потрібних відомостей — 1 бал.
Учень вміє створювати електронні таблиці — створено правильну електронну таблицю для даних щодо подорожі автомобілем та щодо подорожі потягом — 2 бали.
Учень вміє обґрунтовувати вибір візуалізації подання результату — правильно визначено, яку діаграму доцільно побудувати — 1 бал.
Учень вміє знаходити стратегію розв'язування задачі — визначено оптимальну кількість слайдів та доцільне розміщення обґрунтування — 2 бали.
Учень вміє робити висновки щодо спрямованості наявних відомостей на розв'язування конкретного завдання — вірно зроблено й обґрунтовано висновки та рекомендації щодо подорожі — 2 бали.
Учень правильно обирає засіб для розв'язування завдання та подання даних — правильно вказано програмне забезпечення, яким користувався учень — 1 бал.
6. Критерії аналізу підсумкового документу
— по 2 бали за кожний пункт:
учень уміє структурувати потрібні дані для пошуку розв'язку — потрібні дані подано у вигляді, легкому для сприйняття й аналізу;
учень пояснює критерії добору даних і результатів — вказано чіткі критерії добору результатів;
подано наочну форму порівняння результатів — тип діаграми відповідає завданню;
структуровано документ з метою підвищення переконливості висновків — презентація містить правильний зміст, чітку, логічну структуру, посилання на Інтернет ресурси;
документ оформлено акуратно та з дотриманням усіх вимог до нього — вдало підібрано елементи оформлення (шрифт, тло, графіка, слайди презентації не перевантажено матеріалом);
враховано особливість призначення презентації — мова, грамотність, логічність побудови.
7. Інструктаж з ТБ
8. Робота над розв'язанням компетентнісної задач
9. Підсумок уроку
Виставлення оцінок.
10. Домашнє завдання
Перевірити правильність опрацювання даних та продумати підсумковий документ (презентацію)
Задача 2 (на наступні 2 уроки: на першому уроці — у програмному середовищі графічного редактора, на другому уроці — у програмному середовищі табличного редактора, додому — завдання створити підсумковий документ у текстовому редакторі).
У маленької мешканки Тернополя день народження: їй виповнюється 6 років. Вона хоче запросити друзів (разом з сестрою до 10 чоловік) на свято у ресторан, що (крім іншого) спеціалізується на дитячих святах. Наприклад, у ресторан Наталі. Вона звернулася до тебе за допомогою. Потрібно:
Результати виконання завдання оформити у текстовому редакторі з поетапним описом роботи та обґрунтувань свого вибору сценарію свята та приблизного дитячого меню. Всі створені документи розташувати в одній теці з назвою Ваше прізвище, заархівувати та відправити електронною поштою на адресу, вказану вчителем.
Вказівки до виконання
Учень зрозумів умову завдання — учень приступив до виконання завдання, визначив які дані він буде використовувати — 1 бал.
Учень вміє планувати свою роботу при виконанні завдання — учень визначив які програмні засоби він буде використовувати для виконання завдання, створив план створення запрошення — 1 бали.
Учень вміло використовує можливості графічного редактора — створено запрошення, використанні максимально й доцільно можливості графічного редактора — 2 бали.
Учень вміє оцінювати відомості та дані, які він має — учень правильно шукає відомості у базі даних сайту закладу, вибирає ресурси згідно з сформульованими чи запропонованими критеріями — 1 бал.
Учень вміє обґрунтовувати вибір — учень порівнює і співставляє відомості, визначається з вибором меню та ґрунтовно доводить чому саме такий вибір він зробив — 1 бал.
Учень вміє створювати електронні таблиці — створено електронну таблицю для даних щодо меню — 1 бали.
Учень вміє використовувати табличний процесор — правильно проведено обчислення — 1 бал.
Учень вміє обґрунтовувати вибір візуалізації подання результату- правильно визначено, яку діаграму доцільно побудувати — 1 бал.
Учень вміє робити висновки щодо спрямованості наявних відомостей на розв'язування конкретного завдання — правильно проаналізовано, зроблено й обґрунтовано висновки щодо організації свята дня народження — 1 бал.
Учень правильно обирає засіб для розв'язування завдання та подання даних — правильно вказано програмне забезпечення, яким користувався учень — 1 бал.
Критерії аналізу підсумкового документу
— такі самі, як для задачі 1.
Текст упорядкувала Власова Ірина Олександрівна, вчитель математики та інформатики Гімназії № 48 Шевченківського району міста Києва, під час виконання випускної роботи на курсах підвищення кваліфікації з 11.11.2013 по 21.02.2014.