Тема: опрацювання об’єктів мультимедіа у середовищі kdenlive.
Мета: сформувати знання про мультимедійні дані та їх опрацювання. Після вивчення матеріалу уроку учень
Обладнання: комп'ютери IBM PC з встановаленими ОС Linux та редактором відео Kdenlive, (дана) інструкція.
Структура уроку
Хід уроку
1. Організаційний момент
Вітання з класом. Перевірка присутності і готовності учнів до уроку. Перевірка виконання домашнього завдання.
2. Актуалізація опорних знань
3. Інструктаж з ТБ
4. Пояснення нового матеріалу
Багато хто з нас знайомі з досягненнями у царині відео технологій. І головним досягненням можна вважати те, що на зміну аналоговому відео прийшло цифрове. Величезна популярність цифрового відеозапису призвела до появи програм, за допомогою
яких будь-який користувач комп'ютера може перетворити свої відеозаписи на повноцінний фільм. Ми продовжимо знайомитися з основами відеомонтажу на прикладі роботи з редактором відео Kdenlive, що працює на платформі Linux.
Відеокліп (кліп, англійською clip — частина фільму або невеликий відеоролик, що супроводжує музичний твір) — коротка за тривалістю частина відео.
Avidemux — вільне програмне забезпечення з відкритим сирцевим кодом, що надає можливості для швидкого і нескладного редагування відеофайлів: видалення непотрібних частин, накладення фільтрів і подальшого кодування. Підтримується робота з різними типами відео (серед яких AVI, MPEG, MP4/MOV, OGM, ASF/WMV, VOB, MKV і FLV), є багатий набір фільтрів. Є версії під Linux, BSD, Mac OS X і Windows.
Kdenlive — скорочення від KDE Non-Linear Video Editor (нелінійний відеоредактор для KDE) — вільнопоширюваний редактор відео. Саме цей редактор розглянемо на цьому уроці.
Можливості Kdenlive з редагування відео
Багатодоріжкове редагування з лінійкою запису та майже необмеженою кількістю доріжок відео та звукових даних, можливості для розподілу звукових та відео даних кліпу на декілька доріжок.
Опрацювання без блокування роботи: ви можете продовжувати роботу над проектом під час перетворення його на відеофайл.
Просте використання ефектів та переходів.
Прості інструменти для створення кольорових кліпів, текстових кліпів та кліпів з зображень.
Створення автоматичних показів слайдів на основі каталогів з зображеннями з переходами між зображеннями.
Придатні до налаштування клавіатурні скорочення та компонування інтерфейсу.
Примітка. Якщо є можливість, увесь подальший опис учні відтвоюють при роботі з програмним забезпеченням.
Алгоритм створення відеокліпу
Завантажити середовище Kdenlive (при Linux Mint — вказівкою Kickoff Програми / Мульмедіа / Kdenlive).
Cтворити (новий) проект:
щоб далі у вікні діалогу Параметри проекту вибрати профіль і натиснути кнопку Гаразд.
Додати до проекту відеокліпи, звукові кліпи та зображення. Якщо не маєте власних, можете запозичити. Натискання кнопки Додати кліп ... призведе до відкриття вікна діалогу вибору файлу. Натискання кнопки зі стрілочкою покаже список додаткових типів файлів, які можна додати.
Після завантаження кліпів вікно Kdenlive набуде вигляду, подібного до поданого.
У верхній лівій частині вікна буде відображено ієрархію тек проекту. Праворуч будуть монітори для спостереження за відео. На моніторі кліпу буде показано відео з початкових версій кліпів, а на моніторі проекту — остаточний вигляд відео з застосуванням ефектів, переходів тощо. Ще одним ім дуже важливим елементом вікна є монтажний стіл (під моніторами). Це саме те місце, де редагують кліпи. Тут передбачено два різних типи доріжок: відео та звукові. Відеодоріжки можуть містити будь-який кліп, звукові також, але якщо ви скинете відеофайл на звукову доріжку, буде використано лише звукові дані з відеофайлу. Для керування відеодоріжками використовують такі кнопки:
Заблокувати доріжку;
Вимкнути звук доріжки;
Приховати доріжку.
Останньої кнопки немає на звукових доріжках.
Зберігати результати роботи (проміжні) за допомогою вказівки меню Файл / Зберегти. У вікні діалогу Зберегти як потрібно буде вказати теку збереження або хоча би погодитися із запропонованим варіантом. Таким чином буде збережено лише проект, тобто дані щодо розташування кліпів на монтажному столі, використання ефектів тощо. Такий проект ще не можна буде відтворити програвачем мультимедіа. Для запису остаточної версії потрібно виконати деякі дії (див. далі).
Перенести кліпи на стіл за допомогою перетягування з наступним скиданням. На малюнку нижче подано результат перетягування кліпу з неаполітанським соусом (Napoli.avi) на початок запису монтажного столу (інакше остаточне відео розпочнеться з чорним екраном), а кліп з ложкою Spoon.avi — одразу після кліпу з соусом (тут збільшено масштаб за допомогою комбінації клавіш Ctrl + коліщатко миші.
Отриманий попередній результат можна переглянути після натискання клавіші Пробіл або кнопки Відтворити на панелі монітора проекту. Початок перегляду — відповідно до розташування вказівника монтажного столу. Змінити розташування точки початку відтворення можна або перетягуванням на монтажному столі або перетягуванням на моніторі проекту. Натискання клавіш Ctrl + Home переведе курсор у початкову точку для активного монітора.
Вирізати зайві фрагменти кліпів. Проілюструємо це вирізанням середини кліпу з більярдом (Billard.avi) після додавання його на лінійку запису. Для цього потрібно зробити таке:
Пересунути вказівник лінійки запису до позиції, починаючи з якої потрібно обрізати відео.
Вибрати Інструмент підрізання: або натиснути на панелі інструментів знизу програмного вікна кнопку Інструмент підрізання, або виконати вказівку меню Інструмент / Інструмент підрізання.
Клацнути лівою кнопкою миші на вказівнику лінійки запису і розрізати кліп.
Розрізання буде здійснено у місці розташування вказівника миші. тому важливо не схибити при роботі з мишею. Аналогічно зробити інший розріз.
Вибрати Інструмент вибору: або натиснути на панелі інструментів знизу програмного вікна кнопку Інструмент вибору, або виконати вказівку меню Інструмент / Інструмент вибору.
Виділити кліп, що є частиною початкового кліпу, призначеною для видалення: клацнути на ньому лівою кнопкою миші. Назву кліпу буде подано білим по червоному.
Натиснути клавішу Delete, щоб вилучити виділений кліп.
Ліквідувати прогалину пересуванням кліпу, розташованого праворуч від неї.
Додати переходи між кліпами. Проілюструємо це створенням переходе між кліпами Spoon.avi та Billiard.avi. Для цього потрібно зробити таке:
Розташувати кліпи на різних відеодоріжках з перекриттям.
Збільшити масштаб до видимості позначок окремих кадрів (у разі потреби) за допомогою повзунка масштабу у нижній частині вікна або комбінацією клавіші Ctrl і коліщатка миші. Бажано витримувати однакову кількість кадрів переходу протягом усього фільму. Центром зміни масштабу у Kdenlive є вказівник лінійки запису, тому для початку його потрібно встановити у відповідну позицію, а вже потім збільшувати масштаб.
Звичайно, перехід на 5 кадрах можна непомітити. Тому зазвичай вибарають довший проміжок — див. малюнок нижче.
При перекритті кліпів виділити той, що починають демонструвати раніше (у нашому випадку це Spoon.avi), викликати контексне меню натисканням правої кнопки миші і вибирати вид переходу. Наприклад, Витирання або Ковзання.
Наявність переходу буде відображено смугою брудно-салатового кольру. Після зняття виділення з обох кліпів, що перекриваються, можна прочитати назву переходу (на малюнку нижче Ковзання). Без такого зняття буде видно лише половину надпису (верхню або нижню).
Якщо перехід виділити, клацнувши по ньому смузі лівою кнопкою миші (напис стане білим на червоному), можна отримати доступ до змін властивостей переходу (напрям руху, прозорість,тип) на закладці Перехід.
Додати ефекти до кліпів. Проілюструємо це додавання на роботі з кліпом Piano.avi, долученим у кінець проекту. Вибирають ефект у контексному меню кліпу, викликаному клацанням правої кнопки миші,
На малюнку нижче на Моніторі проекту відображено результат вибору Додати ефект / Викривлення / Хвиля.
Долучити звуковий супровід, розташувавши його на звуковій доріжці монтажного столу. Розміри звукового (чи відео) кліпу на лінійці запису таким чином: підвести вказівник миші до кінця кліпу (до появи зеленого трикутника — ознаки перебування у зоні кінця кліпу), захопити кінець кліпу натисканням лівої кнопки миші,
пересунути його на потрібну відстань і відпустити ліву кнопку миші.
Долучити ефект приглушення звуку при потребі. Для цього навести вказівник миші на верхню праву (або ліву) межу кліпу на монтажному столі
й перетягнути зелений кружечок на позицію, з якої має розпочатися приглушення. І лише після цього відпустити ліву кнопку миші.
Створити титри у разі потреби, зробивши таке:
щоб викликати вікно діалогу Кліп з титрами.
У вікні діалогу Кліп з титрами
створити титри, користуючись наданими можливостями й перемикаюючи режими за допомогою таких кнопок, розташованих у лівій верхній частині вікна, або відповідних комбінацій клавіш:
Інструмент вибору — Alt + S;
Додати текст — Alt + T;
Додати прямокутник — Alt + R;
Додати зображення — Alt + I;
Відкрити документ — Ctrl + O;
Зберегти як — Ctrl + S.
При роботі з багатьма об'єктами використати кнопки, розташовані у правій верхній частині вікна:
Підняти об'єкт;
Опустити об'єкт;
Підняти об'єкт на передній план;
Опустити об'єкт на задній план.
Після завершення роботи над титром натиснути кнопку Гаразд.
Обробити проект після завершення роботи над ним. Для цього потрібно:
щоб викликати вікно діалогу Обробка. У цьому вікні діалогу потрібно вибрати формат виведення (наприклад, MPEG4, який можна переглядати майже всюди) та бітову швидкість (наприклад, 2000 кБ/с для відео) тощо і натиснути кноку Обробка до файла.
Чим вищим буде значення бітової швидкості, тим більшим буде файл виведених даних та кращою якість зображення. Але непотрібно її брати вищою, ніж для первинних файлів (у нашому випадку вона складає саме 2000 кБ/с).
Примітка. Налаштувати програму kdenlive можна і бажано вже при першому її завантаженні у поданих тоді ж вікнах діалогу. Якщо користувач не знає, як це робити, він може налаштувати довільним допустимим чином, а потім переналаштувати за потреби згідно з поданим далі описом.
Налаштування Kdenlive здійснюють таким чином.
Викликати вікно діалогу з багатьма вкладками вказівкою меню Параметри / Налаштувати Kdenlive.
Вказати теку для збереження відео на вкладці Середовище і закладці Типові теки.
Вказати пристрій захоплення на вкладці Захоплення. Вибір Firewire призведе до захоплення відео з джерела, під'єднаного через карту и кабель FireWire (IEEE 1394 високошвидкісний послідовний порт). Саме так зазвичай під'єднують цифрові відеокамери.
Натиснути кнопки Застосувати й Гаразд після вказання усіх параметрів захоплення .
Захоплення здійснюють таким чином.
Перейти на закладку Монітор захоплення, розташовану праворуч серед закладок моніторів.
Змінити пристрій захоплення при потребі. У разі відсутності приєднаних пристроїв виконати вказівки, які буде подано на панелі Монітора захоплення. Після виконання цих дій всі кнопки панелі стануть активними.
Змінити налаштування при потребі, натиснувни кнопку Налаштувати.
Почати захоплення натисканням кнопки Записати. Наразі ця кнопка має такий самий вигляд, що й кнопка Обробити, але розташована на закладці Монітор захоплення.
Зупинити захоплення натисканням кнопки Зупинити.
5. Закріплення вивченого матеріалу
Текст створено на основі випускних робіт Демченка Олександра Володимировича , вчителя спеціалізованої школи № 52 Солом'янського району міста Києва, і Ужицького Віктора Броніславовича, вчителя вечірньої загальноосвітної школи № 3 Солом'янського району міста Києва (курси підвищення кваліфікації з 14.10.2013 по 27.12.2013)..