Тема: складання та виконання алгоритмів опрацювання величин за допомогою методу розбиття задачі на підзадачі в навчальному середовищі програмування CodeBlocks.
Мета уроку: навчитися користуватися методом розбиття задачі на підзадачі у процесі побудови алгоритмів у навчальному середовищі програмування CodeBlocks. Після виконання роботи учень
складати алгоритми опрацювання величин числового, символьного типу;
складати, редагувати, налагоджувати та виконувати програми опрацювання числових величин у навчальному середовищі програмування CodeBlocks;
аналізувати результати виконання програм з опрацюванням величин числового типу;
налагоджувати програму та виконувати її у покроковому режимі в навчальному середовищі програмування CodeBlocks.
використовувати метод розбиття задачі на підзадачі у процесі побудови алгоритмів;
Обладнання: комп'ютери зі встановаленими ОС і CodeBlocks, конспект уроку.
Структура уроку
Хід уроку
1. Організаційний момент
Вітання з класом. Перевірка присутності і готовності учнів до уроку. Перевірка виконання домашнього завдання.
2. Актуалізація опорних знань
3. Вивчення нового матеріалу
Метод розбиття задачі на підзадачі використовують для вирішення складних задач. Наприклад, при проектуванні літака, головний конструктор розробляє літак в цілому, одні конструктори проектують двигун, другі — фюзеляж, треті — крило, четверті — шасі, п’яті — прилади тощо. Таким чином, завдання проектування літака розбивають на підзадачі — проектування окремих частин літака.
У програмуванні метод розбиття задачі на підзадачі виправдовує себе:
кожну підзадачу можна доручити створювати окремому виконавцю, що прискорює створення задачі в цілому.
полегшено тестування алгоритму, бо є можливість тестування кожної підзадачі окремо.
4. Інструктаж з ТБ
5. Вироблення практичних навичок
Завдання 1. Скласти програму 1.cpp для підрахунку комунальних платежів, яка складається з підзадач обчислення вартості сплати за споживання:
утримання будинку — добуток тарифу на суму загальної площі й площі балкону;
oпалення — добуток тарифу на загальну площу;
холодне водопостачання — добуток тарифу і різниці поточного показника лічильника і попереднього показника лічильника;
гаряче водопостачання — як для холодної води;
газу — як для холодної води;
електроенергії — як для холодної води з можливістю урахуванням використання пільгового тарифу (50%) за перші 120 КВт;
загальні витрати — сума всіх обчислених.
Передбачити можливість використання або невикористання пільгового тарифу (50%) на всі види виплат. Значення всіх величин задавати у коді програми.
Завдання 2. Скласти програму 2.cpp для обчислення таких величин (через тире вказано формули для розрахунків):
Значення всіх величин задавати з клавіатури.
Файли програм 1.cpp і 2.cpp записати у теку, вказану вчителем.
6. Підбиття підсумків уроку
Виставлення оцінок.
7. Домашнє завдання
Порівняти Ваші програми з демонстраційними розв'язаннями 1 і 2 щодо довжини коду, доступності сприйняття й легкості перевірки. Для завдання 1 передбачити можливість використання знижок за своєчасну сплату комунальних платежів. Для завдання 2 долучити по одній підзадачі до Математичного й Фізичного калькуляторів.
Текст упорядкувала Вітязь Руслана Іванівна, вчитель середньої загальноосвітньої школи № 222 Святошинського району міста Києва, під час виконання випускної роботи на курсах підвищення кваліфікації з 8.09.2013 по 12.09.2013.