Тема: розв’язування компетентнісних задач з медичним змістом.
Мета:
навчальна: сформувати вміння й навички роботи з електронними таблицями, навчити застосовувати їх можливості при роботі зі статистичними даними;
розвивальна: розширити та поглибити знання щодо середовищіа LibreOffice Calc, розвивати пізнавальні можливості, самостійність, самовдосконалення, увагу, пам’ять, здібності;
виховна: виховувати зацікавленість дисципліною, прагнення отримати нові знання самостійно.
Міжпредметна інтеграція: інформатика, математика, біологія, анатомія.
Обладнання: ПК з встановленими ОС та LibreOffice, (дана) інструкція.
Структура заняття
Хід заняття
1. Організаційний момент
Вітання, перевірка готовності студентів до заняття.
2. Формулювання теми й мети заняття
Вступне слово. Оголошення теми. Підведення студентів до формулювання мети заняття.
3. Формування умінь і навичок
У середовищі LibreOffice Calc створити таблицю такого вигляду:
Показники крові | ||||||
№ з.п. | Особи жіночої статі | Особи чоловічої статі | ||||
Гб, г/л | Ер, г/л | КП | Гб, г/л | Ер, г/л | КП | |
1 | 120 | 3,9 | 140 | 4,2 | ||
2 | 128 | 3,6 | 130 | 4,5 | ||
3 | 128 | 3,8 | 140 | 4,5 | ||
4 | 130 | 3,9 | 150 | 4,6 | ||
5 | 132 | 4 | 136 | 4,4 | ||
6 | 140 | 4,2 | 138 | 4,1 | ||
7 | 136 | 4,4 | 142 | 4 | ||
8 | 135 | 4,2 | 142 | 5 | ||
9 | 130 | 4,5 | 146 | 4,8 | ||
10 | 126 | 4,1 | 148 | 4,6 | ||
11 | 134 | 4,1 | 132 | 4,5 | ||
12 | 138 | 3,9 | 138 | 4,2 | ||
13 | 128 | 3,5 | 134 | 4,5 | ||
14 | 122 | 3,8 | 136 | 4,7 | ||
15 | 138 | 3,6 | 142 | 4,3 |
Для цього виконати такі дії:
підрахувати кількість стовпчиків (7) і рядків (18);
виділити комірки на аркуші в LibreOffice Calc у діапазоні A1:G18, що має потрібну кількість рядків і стовпчинів;
вибирати інструмент Межі і встановити зовнішню рамку та лінії всередині;
об'єднати й центрувати потрібні комірки. Для цього виділити їх і використати інструмент Об'єднати і центрувати комірки;
внести дані до таблиці копіюванням з даної сторінки;
виділити комірки аркуша і відформатувати їх:
вирівняти горизонтально у центрі, клацнувши мишею на кнопці Вирівняти у центрі або натистувши клавіші Ctrl + E;
вибрати з випадних списків потрібні шрифт та його розмір ;
змінити ширину й висоту потрібних стовпчиків і рядків — встановити покажчик миші на межу між стовпчиками (рядками), натискаємо на ліву кнопку після зміни вигляду покажчика і перетягуємо межу.
Внести у комірки D4:D22 формули для розрахунку кольорового показника (КП):
|
Для цього зробити таке:
де
B4 — адреса комірки зі значенням концентрації гемоглобіну,
C4 — адреса комірки зі значенням концентрації еритроцитів.
Поширити формулу на дані щодо інших осіб жіночої статі за допомогою маркеру заповнення. Активувати комірку (D4) з введеною формулою. У правому нижньому куті з'явиться малий чорний квадрат (див. малюнок угорі). Навести покажчик миші на нього та, утримуючи натиснутою ліву клавішу миші, протягнути його вниз до комірці останнього значення КП (D22) і відпустити ліву клавішу миші.
Ввести формули щодо осіб чоловічої статі (аналогічно до попередніх дій) і отримати таку таблицю.
Змінити розрядність подання обчислених значень з округленням до сотих. Для цього виділити комірки D4:D22 та використати інструмент Вилучити десяткове місце. Для збільшення точності подання числа використовують інструмент Додати десяткове місце. Дані вказівки змінюють розрядність цифр виділених комірок за зразком у лівій верхній комірці. Ті самі дії виконати для комірок G4:G22 й отримати таблицю такого вигляду.
Доповнити підписи у першому стовпчику, як показано на малюнку,
Провести математичні розрахунки з використанням помічника з функцій.
Середнє арифметичне обчислити за допомогою статистичної функції AVERAGE. Активувати комірку B19, обрати інструмент Помічник з функцій. У вікні діалогу Помічник з функцій обрати категорію Статистичні, та функцію AVERAGE і клацнути мишею на кнопці з написом Далі.
Середнє квадратичне відхилення ряду у діапазоні B4:B18 обчислити за допомогою статистичної функції STDEV.
Похибка середнього арифметичного ряду у діапазоні B4:B18 m задовольняє рівність: m = D / n1/2, де
D — середнє квадратичне відхилення;
n — число спостережень, в нашому випадку n = 15.
Для обчислення активувати комірку B24, ввести "=", обрати комірку B23, ввести знак дії ділення "/", ввести (15^(1/2)), натиснути клавішу Enter. Або просто ввести у комірку B24 вираз "=B23/(15^(1/2))". Маркером заповнення поширюємо формулу для інших даних.
Коефіцієнт варіації V задовольняє рівність: V = (D / M)*100, де
D — середнє квадратичне відхилення;
M — середнє арифметичне.
Для обчислення діяти аналогічно попередньому кроку.
Коефіцієнт асиметрії ряду у діапазоні B4:B18 обчислити за допомогою статистичної функції SKEW.
Коефіцієнт ексцесу ряду у діапазоні B4:B18 обчислити за допомогою статистичної функції KURT.
Встановити розрядність подання всіх обчислених величин до сотих і отримати таку таблицю.
Зберегти створену електронну таблицю книгу з назвою Ваше_прізвище у вказану викладачем теку, використавши вказівку меню Файл / Зберегти.
Подати середні результатів обстеження діаграмою. Для побудови діаграм за показниками крові в осіб чоловічої та жіночої статі доцільно, але необов'язково, виписати середні арифметичні величини окремо.
Виділити діапазон комірок. У першому випадку це A29:C30.
Обрати інструмент Діаграма. У вікні діалогу Майстер діаграм обирати тип діаграми Гісограма / Стовпчикова
і клацнути мишею на кнопці з написом Завершити. Отримати таку діаграму.
Таким самим чином створити інші дві діаграми.
Повторно зберегти створену електронну таблицю книгу з назвою Ваше_прізвище у вказану викладачем теку, використавши вказівку меню Файл / Зберегти.
4. Підведення підсумків заняття