Тема: освітні інформаційні ресурси і системи.
Мета: навчитися працювати з різними освітніми інформаційними ресурсами і системами, виявляти особливості отриманих нових знань за допомогою мережі Інтернет,
забезпечити готовність учнів до активної життєдіяльності в умовах інформаційного суспільства.
Після виконання практичної роботи учень уміє:
пояснювати призначення освітніх інформаційних ресурсів і систем;
класифікувати та застосовувати інформаційні ресурси та системи для поглиблення знань з профільного предмету;
працювати з освітніми інформаційними ресурсами і системами та використовувати їх у навчанні;
аналізувати якість та доцільність використання освітніх інформаційних ресурсів і систем для самоосвіти;
здійснювати пошук необхідних інформаційних матеріалів з використанням пошукових систем, зокрема в Інтернеті;
дотримуватись правових і морально-етичних норм при роботі з програмними продуктами та інформаційними ресурсами.
Обладнання й матеріали: комп'ютери зі встановленими ОС і програмою перегляду ресурсів глобальної мережі, (дана) інструкція.
Структура уроку
Хід уроку
1. Організаційний момент
Вітання з класом. Перевірка присутності і готовності учнів до уроку. Перевірка виконання домашнього завдання.
2. Актуалізація опорних знань
3. Вивчення нового матеріалу
Інформаційна система — це організаційно впорядкована сукупність інформаційних продуктів та інформаційної інфраструктури. Наприклад, бібліотека, архів, база даних, Інтренет.
Інформаційні ресурси — це окремі документи і масиви документів, які входять до складу інформаційної системи.
Коли ви виконуєте домашнє завдання, добираєте матеріал для написання реферату, готуєтесь до контрольної роботи, вам потрібні різноманітні джерела інформації: підручники та збірники завдань, атласи, словники, хрестоматії, колекціїї фотографій тощо. Досить часто для виконання навчальних завдань ви використовуєте й різноманітні електронні засоби. Це можуть бути ресурси Інтернету, електронні енциклопедії, галереї зображень, а також прикладні програми, які використовують для проведення розрахунків, текстовий редактор чи видавничу систему, графічний редактор тощо. Разом з тим, існує цілий ряд програм, які безпосередньо призначені для забезпечення навчання. Такі програми називають програмними засобами навчального призначення.
Для сучасної людини важливим є опанування сучасних інформаційних технологій, вміння застосовувати їх у навчальній і професійній діяльності, навички самостійного отримання потрібної інформації з використанням різноманітних засобів. Такими засобами можуть бути спеціально створені програмні засоби навчального призначення або ресурси, доступні у мережі Інтернет. Перевагою електронних ресурсів порівнянно з традиційними є наявність зручних у використанні засобів унаочнення навчального матеріалу: статичне та динамічне подання об'єктів, процесів, явищ, їх складових, графічне подання закономірностей і результатів проведення експерементів, дослідів, розв'язків задач. Отже, під електронними освітніми ресурсами розуміють навчальні, наукові, інформаційні, довідкові матеріали та засоби, розроблені в електронній формі й подані на носіях будь-якого типу або розміщені у комп'ютерних мережах, які можна відтворити за допомогою електронних цифрових технічних засобів і які необхідні для навчання.
Основні види електронних освітніх ресурсів:
електронний документ — документ, інформація в якому подана у формі електронних даних і для використання якого потрібні технічні засоби;
електронне видання — електронний документ, який пройшов редакційно-видавниче опрацювання, має вихідні відомості й призначений для розповсюдження в незмінному вигляді;
електронний аналог друкованого видання — електронне видання, що в основному відтворює відповідне друковане видання, зберігаючи розташування на сторінці тексту, ілюстрацій, посилань, приміток тощо;
електронні дидактичні демонстраційні матеріали — електронні матеріали (презентації, схеми, відео- й аудіозаписи тощо), призначені для супроводу навчально-виховного процесу;
інформаційна система — організаційно впорядкована сукупність документів (масивів документів) та інформаційних технологій, в тому числі з використанням технічних засобів, що реалізують інформаційні процеси та призначені для зберігання, обробки, пошуку, розповсюдження, передачі та надання інформації;
депозитарій електронних ресурсів — інформаційна система, що забезпечує зосередження в одному місці сучасних електронних освітніх ресурсів з можливістю надання доступу до них через технічні засоби, у тому числі в інформаційних мережах (як локальних, так і глобальних);
комп'ютерний тест — стандартизовані завдання, подані в електронній формі, призначені для вхідного, проміжного і підсумкового контролю рівня навчальних досягнень, а також самоконтролю та/або такі, що забезпечують вимірювання психофізіологічних і особистісних характеристик випробовуваного, опрацювання результатів яких здійснюється за допомогою відповідних програм;
електронний словник — електронне довідкове видання упорядкованого переліку мовних одиниць (слів, словосполучень, фраз, термінів, імен, знаків), доповнених відповідними довідковими даними;
електронний довідник — електронне довідкове видання прикладного характеру, в якому назви статей розташовані згідно з алфавітним або систематичним порядком;
електронна бібліотека цифрових об'єктів — набір ЕОР різних форматів, в якому передбачено можливості для їх автоматизованого створення, пошуку і використання;
електронний навчальний посібник — навчальне електронне видання, використання якого доповнює або частково замінює підручник;
електронний підручник — електронне навчальне видання з систематичним викладом дисципліни (її розділу, частини), що відповідає навчальній програмі;
електронні методичні матеріали — електронне навчальне або виробничо-практичне видання роз’яснень з певної теми, розділу або питання навчальної дисципліни з викладом методики виконання окремих завдань, певного виду робіт;
курс дистанційного навчання — інформаційна система, яка є достатньою для навчання окремим навчальним дисциплінам за допомогою опосередкованої взаємодії віддалених один від одного учасників навчального процесу у спеціалізованому середовищі, яке функціонує на базі сучасних психолого-педагогічних та інформаційно-комунікаційних технологій;
електронний лабораторний практикум — інформаційна система, що є інтерактивною демонстраційною моделлю природних і штучних об'єктів, процесів та їх властивостей із застосуванням засобів комп'ютерного унаочнення.
Існують комбіновані програмні комплекси, у яких поєднанно програмні засоби з різних груп. Вони отримали назву мультимедійні або інтерактивні, курси.
Обов'язкові складові навчального програмного засобу:
меню програми — відображає зміст матеріалу у програмному засобі або надає доступ до його основних функцій;
гіпертекстова системи навігації між блоками навчального або довідкового матеріалу;
пошукова система для швидкого звернення для потрібного блоку;
довідки з навчального матеріалу предмета або із засобів керування програмою.
Залежно від типу до складу програмного засобу навчального призначення можуть входити:
Однією з переваг програмного забезпечення навчального призначення є так звана інтерактивність, тобто швидкий зворотній зв'язок між користувачем і засобами інформаційно-комунікаційних технологій, що забезпечує реалізацію діалогу між учнем і учителем, між учнем і програмним навчальним середовищем. Завдяки цьому навчання може здійснюватися у тому темпі, який найбільше задовольняє учня.
Програмні засоби навчального призначення для вивчення різних предметів можна, наприклад, отримати безоплатно на сайті Острів знань
4. Інструктаж з ТБ
5. Закріплення вивченого матеріалу
Установити відповідність між групами педагогічних програмних засобів та їх описами.
Педагогічні програмні засоби:Електронні навчальні видання літературно-художніх, історичних, та інших друкованих, музичних творів, творів образотворчого чи кіномистецтва або їх фрагментів.
Електронні довідникові видання словників державної або іноземних мов, що містять засоби пошуку мовних одиниць і доповнені можливістю прослуховування фрагментів словника
Електронні довідкові видання основних відомостей з однієї чи кількох галузей знань і практичної діяльності, поданих у коротких статтях, доповнених аудіо- та відеоматеріалами, засобами пошуку, і добору довідникових матеріалів
Електронні навчальні видання,які доповнюють підручники та містять навчальний матеріал з певного предмета, окремих розділів навчальної дисципляни, факультативного курсу за вибором, найчастіше представлені з використанням мультимедійних засобів
Електронні колекції зображень різних об'єктів (карти, креслення, рисунки тощо) із засобами навігації та пошуку
Електронні навчальні видання практичних завдань і вправ
Комп'ютерні програми, призначені для створення тестування та фіксації результатів
Ознайомитися з переліком педагогічних програмних засобів і визначити, до яких груп ППЗ вони належать.
Природничо-математичний напрям:Попрацювати з програмним засіб (з перелічених у попередньому пункті і встановлений на вашому комп'ютері) і проаналізувати його за такою схемою:
Оформити звіт у текстовому редакторі і зберігти у файлі з назвою Ваше прізвище_1 у теку, вказану вчителем.
Створити список корисних посилань на підтримку навчання на підримку навчання шкільних предметів:
Оформити звіт у текстовому редакторі і зберігти у файлі з назвою Ваше прізвище_2 у теку, вказану вчителем.
Знайти текст твору Лесі Українки «Лісова пісня» і зберегти його у файл з назвою Ваше прізвище_3 у теку, вказану вчителем:
Ознайомитися з правилами користування системою дистанційної підтримки навчання у школі, проглянути доступні матеріали та визначитися щодо можливості їх використання:
Завантажити стартову сторінку сайту онлайн системи дистанційної підтримки навчання у школах, ліцеях та гімназіях України за адресою http://disted.edu.vn.ua та ознайомитися з метою його створення, правилами роботи та умовами використання матеріалів, розміщених на ньому.
Здійснити доступ до сайта без реєстрації, перейшовши для цього за відповідним посиланням.
На панелі Класи виберати 8 клас, потім у розділі Інформатика перейти за посиланням Інформатика 8 клас, поглиблене вивчення, обрати тему уроку Інформаційні технології та інформаційні системи.
На панелі Навігація перейти за посиланням Система «Перевірка знань».
Переглянути, з яких предметів можна пройти тестування для контролю власних знань.
Пройти тренувальне тестування для ознайомлення з інструментами тестування.
Натисніть кнопку Завершити роботу для виходу із системи.
5. Підбиття підсумків уроку
Виставлення оцінок.
6. Домашнє завдання
Порівняти результати пошуку тлумачення слова «булава» на сайтах Вікіпедія та Вікісловник. Пояснити, з якою метою варто використовувати кожний з ресурсів.
Текст упорядкувала Сокорева Ганна Володимирівна, учитель інформатики Гімназії № 183 «Фортуна» Дніпровського району, під час виконання випускної роботи на курсах підвищення кваліфікації з 18.11.2013 по 06.12.2013.