Розробка уроку — практичної роботи
Тема: пошук відомостей в Інтернеті та порівняння їх на різних веб-ресурсах.
Мета:
- навчальна:
-
запровадити поняття "пошукова система" і "ключові слова";
-
ознайомити з рекомендаціями щодо формування запиту для пошуку;
-
навчити виконувати пошук даних за ключовими словами;
-
виробити навички правильно зберігати знайдені дані;
-
розвивальна:
-
розвивати пам’ять, увагу, кмітливість;
-
формувати уміння виділяти головне, порівнювати та аналізувати дані;
-
виховна: виховувати в учнів прагнення самостійно здобувати знання.
Обладнання: комп’ютери зі встановленими ОС і браузером, надійним сполученням з Інтернетом.
Структура уроку
- Організаційний момент
- Актуалізація опорних знань
- Вивчення нового матеріалу
- Інструктаж з ТБ
- Вироблення практичних навичок
- Підбиття підсумків уроку
- Домашнє завдання
Хід роботи
1. Організаційний момент
Вітання з класом. Перевірка присутності і готовності учнів до уроку. Налаштування учнів на робочий лад і позитивний емоційний настрій на уроці.
2. Актуалізація опорних знань
Відповісти на запитання:
- Що таке комп’ютерна мережа?
- Які поділяють комп’ютерні мережі за територією дії? Наведіть приклади.
- Що таке Інтернет?
- Для чого використовують Інтернет?
- Як називають програми, призначені для роботи з Інтернетом? Наведіть приклади.
- Що таке веб-сторінка? Сайт?
- Що таке доменна адреса?
- Що таке WWW?
- Які ви знаєте переваги й недоліки електронної пошти?
- Які ви знаєте способи підключення до Інтернету?.
3. Вивчення нового матеріалу
Пошукова система — онлайн-служба (комплекс програм і потужних комп'ютерів з веб-інтерфейсом), здатна приймати, аналізувати й обслуговувати запити користувачів з пошуку інформації у глобальній мережі.
На побутовому рівні під пошуковою системою розуміють вебсайт, на котрому розміщено інтерфейс системи. Програмною частиною пошукової системи є пошукова машина (пошуковий рушій) — комплекс програм, що забезпечує функціональність пошукової системи і, зазвичай, є комерційною таємницею компанії-розробника пошукової системи.
Більшість пошукових систем шукають дані на веб-сторінках сайтів Інтернету. Але існують також системи, здатні шукати файли на ftp-серверах. Або товари в інтернет-магазинах, як A9 на amazon.com.
Ключові слова запиту на пошук інформації — слова, з яких складається запит, всі або частина з яких мають міститися у знайдених даних.
Приклади пошукових систем-
ask.com;
-
google.com;
-
yahoo.com;
-
meta.ua;
-
ukr.net;
-
i.ua;
-
search.com.ua.
Способи пошуку інформації в Інтернеті
-
Використати пошукову систему. Головна сторінка веб-сайту пошукової системи містить:
-
текстове поле для введення ключових слів;
-
зазвичай активну кнопку для відправлення запиту з написом Шукати (Пошук, Знайти тощо) і / або кольоровим чи монохромним зображенням лупи: 🔍 або 🔎.
Клацання мишею на кнопці призведе до відсилання запиту на сервер. Після цього серверна програма знаходить сторінки, що містить ключові слова, впорядковує їх список за певними ознаками і передає його користувачеві у вигляді веб-сторінки.
Найчастіше, ресурси, перелічені на початку списку, найточніше точно відповідають запиту — не плутати з побажаннями користувача! Якщо потрібні дані знайшли на одній з веб-сторінок, то пошук завершують. Інакше можна змінити ключові слова і виконати повторний пошук i/або змінити пошукову систему.
Вказати явно адресу веб-сторінки. Це найшвидший спосіб пошуку, який придатний лише у тому випадку, коли точно відомо адресу розташування даних.
Переходити за гіперпосиланнями. Це найнезручніший спосіб, бо з його допомогою можна виявити лише ті документи, на які можна потрапити з поточної веб-сторінки за скінчену кількість переходів.
Практичні рекомендації щодо формування запиту для пошукової системи
-
уникайте прийменників, займенників і сполучників, які сервер пошуку нехтує;
- максимально конкретизуйте запит;
- запис слів, розділених пробілом, означає пошук їх як окремих слів;
- для пошуку словосполучення його записують у лапках;
- використовуйте синоніми (пишіть і «курсовий проект», і «курсова робота»);
- дотримуйтеся правил орфографії;
- заголовні літери — лише у власних іменах.
4. Інструктаж з ТБ
5. Вироблення практичних навичок
Ключові слова для завдань вчитель вказує з поточного змісту навчальних предметів (не лише інформатики), місцевих географічних назв чи історичних персоналій.
Завдання 1 — збереження частини тексту знайденої веб-сторінки.-
У браузері перейти за посиланням google.com;
-
У поле введення увести ключове слово і натиснути кнопку Пошук.
-
У результатах пошуку клацнути правою кнопкою миші на посиланні на Вікіпедію.
-
У викликаному контекстному меню вибрати Відкрити посилання в новій вкладці.
-
Вказати (ліворуч знизу екрану) українську мову для відображення даних, якщо сервер подав дані іншою мовою.
-
Скопіювати означення ключового слова у буфер обміну:
-
встановити вказівник миші на початок потрібної частини тексту
-
натиснути ліву кнопку миші;
-
пересунути вказівник миші на кінець потрібної частини тексту;
-
відпустити ліву кнопку миші;
-
натиснути клавіші Ctrl + C.
-
У середовищі текстового процесора (LibreOffice Writer або Microsoft Word) скопіювати вміст буфера обміну — установити вказівник у робочу область і:
-
або вибрати вказівку Вставити з контекстного меню;
-
або натиснути клавіші Сtrl + V.
-
Перейти до вкладення зі сторінкою Вікіпедії, виділити вміст рядка адреси та скопіювати його у буфер обміну.
-
У середовищі текстового процесора вставити наприкінці вміст буфера обміну.
-
Зберегти текст із назвою 1-Ваше прізвище у вказану вчителем теку.
Завдання 2 — перегляд зображень і відео.
На вкладенні браузера з результатами пошуку клацнути на кнопці овальної форми з написом Зображення і ознайомитися з кількома зображеннями, знайденими у результаті пошуку. Зробити те саме для кнопок з написами Відео і Карти.
Завдання 3 — порівняння результатів пошуку.
Провести пошук для інших ключових слів з допомогою усіх перелічених вище пошукових систем, порівняти результати і зробити висновки про те, яку з систем доцільно використовувати першою щонайменше для обраної області знань.
6. Підбиття підсумків уроку
Учні по черзі закінчують речення:
- Сьогодні я дізнався…
- Сьогодні я навчився…
- Мені сподобалось…
- У мене були труднощі…
- Тепер я можу…
Виставлення оцінок.
7. Домашнє завдання-
Опрацювати навчальний матеріал уроку.
-
Знайти дані у вигляду тексту на запит з такими ключовими словами (на вибір):
-
прогноз погоди;
-
курс гривні відносно світових валют;
-
історія України;
-
розклад руху автобусів (місцевої автостанції).
-
Знайти дані у вигляду зображення на запит з такими ключовими словами (на вибір):
-
герб України;
-
карта вашого регіону;
-
ноутбук;
-
вітальна листівка.
Завдання 2-3 виконати з використанням однієї міжнародної пошукової системи і однієї локальної. Результати пошуку зберегти як 4 html-сторінок (повністю із зображеннями), які надіслати одним архівом на електронну адресу вчителя разом з висновком про результати порівняння знайдених даних для різних систем.
Текст упорядкувала Мізик Олена Анатоліївна, вчитель школи № 306 Деснянського району міста Києва, під час виконання випускної роботи на курсах підвищення кваліфікації з 03.10.2016 по 07.10.2016.