Тема: цілі, моделі і засоби спільного використання інтернет-ресурсів. Засоби зберігання даних та колективної роботи з документами в Інтернеті.
Мета: засвоїти основні поняття пов’язані з інтернет-ресурсами, навчитись використовувати засоби зберігання даних, набути практичних навиків колективної роботи з документами в Інтернеті.
Обладнання: ПК з встановленими ОС браузером та стійким доступом до Інтернету, дана інструкція.
Структура уроку
Хід уроку
1. Організаційний момент
Вітання з класом. Перевірка присутності і готовності учнів до уроку. Перевірка виконання домашнього завдання.
2. Актуалізація опорних знань
Та сама, що і для одного з попередніх уроків.
3. Вивчення нового матеріалу
Система електронного документообігу (надалі СЕД) — сукупність програмних і апаратних засобів для такого:
керування доступом до документів різних користувачів;
сумісність з іншими системами та програмними засобами, призначеними для спільної роботи з документами;
орієнтування на певну цільову аудиторію, що передбачає зручний web-інтерфейс для кінцевого користувача.
Виходячи з функціонального призначення СЕД до неї висувають вимоги, які умовно поділяють на дві групи:
загальні вимоги — масштабованість, розподіленість, відкритість, модульність;
cпеціальні вимоги — специфічні вимоги, актуальні саме для даної СЕД з урахуванням умов її використання.
Функціональні складові системи електронного документообігу
Користувачі — суб'єкти системи разом зі своїми інструментальними засобами, які звертаються до СЕД за інформацією або з метою виконання певних дій.
Система керування доступом — програмно втілені правила, відповідно до яких для кожного користувача визначено набір привілеїв на відповідний набір об'єктів (документів і / або дій з документами). Користувачів можна об'єднувати у групи з єдиним набором привілеїв.
Система керування документами — алгоритми опрацювання, створення, зміни та руху документів — головна ланка СЕД.
Система імпорту-експорту документів, що забезпечує конвертацію документів різних типів у прийнятний формат і сумісність їх з низкою інших прикладних програм.
Система зберігання даних — модель даних та механізми її реалізації, яка може бути організована на кількох рівнях: на рівні неструктурованої інформації (файли) і структурованої — бази даних.
Наразі пересилання вкладень електронною поштою більше не використовують у системі електронного документообігу.
Під час спільної роботи з документом документ або сукупність документів використовують кілька авторів. Вони одночасно можуть працювати у співавторстві над документом або переглядати його. Існують різні способи спільної роботи з документами та співавторства в них, у яких поступово залучається додаткова структура та керування процесом спільної роботи з документами. Щоб визначити, який спосіб і продукт для спільної роботи з документами вам підходить, доцільно визначити та вибрати один з варіантів.
Засоби для спільного використання інтернет ресурсів (перелік не вичерпний):
Спільна робота з документами Google забезпечена наявністю таких засобів для роботи online:
Документи під час їх створення та опрацювання зберігаються автоматично кожні 2-3 секунди, кожну зміну фіксують, і можна скористатися функцією відміни та повторення змін так само, як і у звичайній програмі для роботи з локальним ресурсом. Робота користувачів відбувається у реальному часі: якщо один з них змінює вміст документа, то всі зміни одразу буде відображено у вікні інших користувачів. З одним і тим самим документом може працювати до 200 користувачів, яких автор документу запросив до спільної роботи, вказавши їхню роль:
cпівавтор — може читати, редагувати чи видаляти документ, зберігати копію на своєму комп’ютері, додавати нових співавторів;
читач — може переглядати вміст поточної версії документа і зберігати її на своєму комп’ютері.
Доступ до сервісів Google здійснюють, використовуючи браузер Google Chrome, при наявності облікового запису Google.
У середовищі браузера перейти за посиланням www.google.com.ua.
Вибрати посилання Увійти у правому верхньому куті вікна.
Вказати свій обліковий запис і підтвердити те, що ви є власником облікового запису, введенням паролю і SMS-коду чи іншим способом.
Клацання мишею на кнопці Додатки Google надає доступ до всіх наявних сервісів Google.
При клацанні мишею на кнопці Диск буде отримано вікно з таким меню ліворуч.
Вибір посилання Створити дає змогу користувачеві створити новий документ та надалі працювати з ним. Для завантаження на диск Google раніше створеного документу, який зберігають на локальному комп’ютері, потрібно перейти за посиланням Створити / Завантажити файл та вказати потрібний файл.
Далі у поле введення замість напису Додайте користувачів і групи ввести електронну адресу *@gmail.com того, кому потрібно надати право редагувати файл, і клацнути мишею на кнопці з написом Готово.
Після надання спільного доступу користувач отримає електронного листа з повідомленням про те, що йому надано доступ до документу та посилання на нього. Назву файлу новий редактор побачить у вікні браузера праворуч від меню, якщо перейде у меню за посиланням Відкриті для мене.
Щоб надати доступ для редагування усім користувачам, що мають посилання на документ, потрібно на останньому кроці надання доступу викликати випадний список, у якому вибрати Усі, хто має посилання. Посилання копіюють у буфер, якщо клацнути мишею на кнопці з написом Копіювати посилання респондента.
4. Інструктаж з ТБ
5. Вироблення практичних навичок
6. Підбиття підсумків уроку
Виставлення оцінок.
7. Домашнє завдання.
У групах по 5 чоловік створити один текстовий документ, у який кожний учасник групи вставляє зображення-пейзаж і підпис до нього, що містить його прізвище. Посилання на документ надіслати електронною поштою учителю, попередньо надавши доступ за наявності посилання.
Текст упорядкувала Бобошко Лідія Олексіївна, вчителька спеціалізованої школи № 291 з поглибленим вивченням іноземної мови під час виконання випускної роботи на курсах підвищення кваліфікації з 01.10.2018 по 05.10.2018.