Тема: розв'язування задач засобами табличного процесора.
Мета
Обладнання: комп'ютери з встановленими ОС і LibreOffice, (дана) інструкція.
Структура уроку
Хід уроку
1. Організаційний момент
Вітання з класом. Перевірка присутності і готовності учнів до уроку. Перевірка виконання домашнього завдання.
2. Актуалізація опорних знань
3. Вивчення нового матеріалу
Мотивація навчання
Люди часто стикаються із задачами в яких потрібно виконати обчисленнями: облік товарів на складі, бухгалтерські, інженерні, наукові чи статистичні розрахунки. Такі обчислення зручно і звично подавати таблицями. У такому вигляді можна оформляти ділові документи, рахунки, накладні, відомості тощо. Подальший виклад присвячено основному завданню будь-яких електронних таблиць (у тому числі LibreOffice Calc): обчислення згідно з формулами.
Формулу можна ввести у будь-яку комірку аркуша. Знак рівності = на початку введення текстовий процесор тлумачить як попередження про те, що у комірку введено формулу і потрібно виконати вказані у формулі дії. Якщо формулу записано правильно, а її аргументи мають той самий тип, що передбачено, при перегляді користувач у цій комірці побачить результат розрахунків. Інакше він побачить повідомлення про помилку. Саму формулу відображено в комірці лише у тому випадку, коли комірка перебуває в режимі редагування. Наприклад, після подвійного клацання на ній. Якщо комірку лише виділено, то її формулу подано в рядку формули у верхній частині вікна.
Типи операцій обчислення:
арифметичні: +, -, *, /, ^, %;
порівняння: =, >, <, >=, <=, <>;
посилань:
двокрапка : — оператор діапазону, створює посилання на всі клітинки, які розташовано між двома посиланнями (включно з ними);
крапка з комою ; — оператор об’єднання, об’єднує кілька посилань в одне;
пробіл — оператор перетину, який створює посилання на клітинки, спільні у двох посиланнях.
Порядок застосування (пріоритет) операторів
Якщо формула містить оператори з однаковим пріоритетом (наприклад, оператори множення та ділення), обчислення виконують у порядку набору й тлумачення (зліва направо).
Відносні посилання — посилання, які при копіюванні формул (вмісту комірок) змінюються відповідним чином (адреса аргумента «зсувається» на ту саму кількість клітин по горизонталі і вертикалі, на яку «пересунуто» формулу). Назви комірок вказано без спотворення.
Абсолютні посилання — посилання, які при копіюванні формул (вмісту комірок) не змінюються ніяким чином. Абсолютні посилання відрізняються від відносних наявністю знака $ перед назвою стовпчика і номером рядка. Такі посилання використовують, коли зміна адреси у посиланнях на комірку небажана. Наприклад, якщо до комірки записано сталий постійний коефіцієнт, використаний у багатьох формулах.
Мішані посилання — це посилання, у яких при копіюванні формул (вмісту комірок) не змінюється лише назва стовпчика або номер рядка. У мішаних посиланнях знак $ використовують або безпосередно перед назвою стовпця, або безпосередньо перед номером рядка, який потрібно залишити незмінним при копіюванні.
Види помилок при наборі формули
відсутність знаку рівності «=» призводить до тлумачення формули як тексту;
неповна адреса комірки призводить до відображення #NAME? у комірці.
Циклічні посилання. Дані в комірці з такими посиланнями обнуляються. Роботу формули буде заблоковано, тобто при зміні даних перерахунку величини функції проведено не буде.
Логічні: неправильно складено формулу, у формулі є помилкове посилання на комірку.
Тлумачення відображення помилок
#DIV/0! — спроба ділення на нуль;
#NAME? — не можливо розпізнати, що використано у формулі. Наприклад, використано неповну адресу камірки;
#VALUE — формула повертає величину, що не відповідає означенню формули або функції. Ця помилка також виникає у випадку посилання на текст замість числа;
#REF! — використано недопустиме посилання на комірку.
Ознайомлення з описом прикладів 1-3 виконати без роботи у середовищі табличного редактора за проекцією екрану монітора ПК вчителя. Інакше попередньо провести інструктаж з ТБ. При потребі використати демонстраційне розв'язання.
Приклад 1. Очислити вартість матеріалів, яка потрібна для виготовлення м'якої дитячої книжечки, за даними у стовпчиках B i C на малюнку нижче.
Вказівки до виконання
Приклад 2. Скласти таблицю собівартості декоративної наволочки за даними діапазону B2:C7 на малюнку нижче з урахуванням того, що час роботи 2,5 год, оплата праці за годину складає 12,6 грн, податок на додану вартість складає 20% від загальних витрат.
Вказівки до виконання.
Приклад 3. Знайти відстань від початкової точки велосипедиста, який рухається прямолінійно рівномірно зі швидкістю 5 м/с в кожний момент часу від 0 секунд до 20 секунд з кроком 2 секунди.
Вказівки до виконання
4. Інструктаж з ТБ
5. Вироблення практичних навичок
Судно йде протягом доби прямолінійно й ріномірно зі швидкістю 45 метрів за хвилину. Який шлях подолає воно за цілу кількість годин? Подати дані таблицею.
6. Підбиття підсумків уроку
Виставлення оцінок.
7. Домашнє завдання
При потребі доробити вдома невиконані завдання.
Текст упорядкувала Оніщук Анна Іванівна, вчитель СЗШ № 66 Дніпровського району міста Києва, під час виконання випускної роботи на курсах підвищення кваліфікації з 14.11.2016 до 18.11.2016.