Розробка уроку — практичної роботи

Тема: розв'язування задач засобами табличного процесора.

Мета

Після виконання практичної роботи учень:

Обладнання: комп'ютери з встановленими ОС і LibreOffice, (дана) інструкція.

Структура уроку

  1. Організаційний момент.
  2. Актуалізація опорних знань.
  3. Вивчення нового матеріалу.
  4. Інструктаж з ТБ.
  5. Вироблення практичних навичок.
  6. Підбиття підсумків уроку.
  7. Домашнє завдання.

Хід уроку

1. Організаційний момент
Вітання з класом. Перевірка присутності і готовності учнів до уроку. Перевірка виконання домашнього завдання.

2. Актуалізація опорних знань

  1. Як завантажити середовище табличного процесора?
  2. Назвіть об'єкти табличного процесора.
  3. Як встановити потрібний формат?
  4. Що таке діапазон комірок?
  5. З яких частин складається табличний документ.
  6. Чи можна на одному аркуші працювати з різними типами інформації?

3. Вивчення нового матеріалу

Мотивація навчання
Люди часто стикаються із задачами в яких потрібно виконати обчисленнями: облік товарів на складі, бухгалтерські, інженерні, наукові чи статистичні розрахунки. Такі обчислення зручно і звично подавати таблицями. У такому вигляді можна оформляти ділові документи, рахунки, накладні, відомості тощо. Подальший виклад присвячено основному завданню будь-яких електронних таблиць (у тому числі LibreOffice Calc): обчислення згідно з формулами.

Формулу можна ввести у будь-яку комірку аркуша. Знак рівності = на початку введення текстовий процесор тлумачить як попередження про те, що у комірку введено формулу і потрібно виконати вказані у формулі дії. Якщо формулу записано правильно, а її аргументи мають той самий тип, що передбачено, при перегляді користувач у цій комірці побачить результат розрахунків. Інакше він побачить повідомлення про помилку. Саму формулу відображено в комірці лише у тому випадку, коли комірка перебуває в режимі редагування. Наприклад, після подвійного клацання на ній. Якщо комірку лише виділено, то її формулу подано в рядку формули у верхній частині вікна.

Типи операцій обчислення:

Порядок застосування (пріоритет) операторів

  1. Оператори посилань (:, пробіл, ;)
  2. Унітарний мінус (у записі від’ємних чисел)
  3. %
  4. ^
  5. *, /
  6. +, -
  7. &
  8. Оператори порівняння

Якщо формула містить оператори з однаковим пріоритетом (наприклад, оператори множення та ділення), обчислення виконують у порядку набору й тлумачення (зліва направо).

Відносні посиланняпосилання, які при копіюванні формул (вмісту комірок) змінюються відповідним чином (адреса аргумента «зсувається» на ту саму кількість клітин по горизонталі і вертикалі, на яку «пересунуто» формулу). Назви комірок вказано без спотворення.

Абсолютні посиланняпосилання, які при копіюванні формул (вмісту комірок) не змінюються ніяким чином. Абсолютні посилання відрізняються від відносних наявністю знака $ перед назвою стовпчика і номером рядка. Такі посилання використовують, коли зміна адреси у посиланнях на комірку небажана. Наприклад, якщо до комірки записано сталий постійний коефіцієнт, використаний у багатьох формулах.

Мішані посиланняце посилання, у яких при копіюванні формул (вмісту комірок) не змінюється лише назва стовпчика або номер рядка. У мішаних посиланнях знак $ використовують або безпосередно перед назвою стовпця, або безпосередньо перед номером рядка, який потрібно залишити незмінним при копіюванні.

Види помилок при наборі формули

  1. Синтаксичні:
    • відсутність знаку рівності «=» призводить до тлумачення формули як тексту;

    • неповна адреса комірки призводить до відображення #NAME? у комірці.

  2. Циклічні посилання. Дані в комірці з такими посиланнями обнуляються. Роботу формули буде заблоковано, тобто при зміні даних перерахунку величини функції проведено не буде.

  3. Логічні: неправильно складено формулу, у формулі є помилкове посилання на комірку.

Тлумачення відображення помилок

Ознайомлення з описом прикладів 1-3 виконати без роботи у середовищі табличного редактора за проекцією екрану монітора ПК вчителя. Інакше попередньо провести інструктаж з ТБ. При потребі використати демонстраційне розв'язання.

Приклад 1. Очислити вартість матеріалів, яка потрібна для виготов­лення м'якої дитячої книжечки, за даними у стовпчиках B i C на малюнку нижче.

Вказівки до виконання

  1. У комірку D2 ввести формулу =B2*C2.
  2. Поширити формулу автозаповненням на діапазон D2:D7.
  3. В комірку D10 ввести формулу =SUM(D2:D7).

Приклад 2. Скласти таблицю собівартості декоративної наволочки за даними діапазону B2:C7 на малюнку нижче з урахуванням того, що час роботи 2,5 год, оплата праці за годину складає 12,6 грн, податок на додану вартість складає 20% від загальних витрат.

Вказівки до виконання.

  1. В комірку D2 ввести формулу =B2*C2
  2. Поширити формулу автозаповненням на діапазон D2:D7.
  3. В комірку D8 ввести формулу =SUM(D2:D7).
  4. В комірку D10 ввести формулу =D9*12,6.
  5. В комірку D11 ввести формулу =(D8+D10)*0,2.
  6. В комірку D12 ввести формулу =D8+D10+D11.

Приклад 3. Знайти відстань від початкової точки велосипедиста, який рухається прямолінійно рівномірно зі швидкістю 5 м/с в кожний момент часу від 0 секунд до 20 секунд з кроком 2 секунди.

Вказівки до виконання

  1. Внести дані у стовпчики A і B таблиці, як показано на малюнку.
  2. У комірку С2 ввести формулу: =$A$2*B2.
  3. Поширити формулу автозаповненням на діапозон С2:С12.

4. Інструктаж з ТБ
5. Вироблення практичних навичок

  1. Створити електронну таблицю.
  2. Кількість аркушів збільшити до 4 і перенйменувати їх на 1, 2, 3, 4.
  3. Записати електронну таблицю у вказану вчителем теку з назвою Ваше_прізвище.
  4. Виконайте подані далі завдання 1–4, подаючи відповідь на відповідному аркуші і звітуючи про виконання кожного завдання одразу по завершенню роботи над ним.

    1. Скласти звіт щодо купівлі навчальної літератури з таким наповненням:
      • підручник з якого предмету для якого класу і рівня вивчення, автори;
      • відпускна ціна за один екземпляр;
      • кількість проданих книжок;
      • їхня вартість;
      • загальні вартість і кількість книжок.
    2. Судно йде протягом доби прямолінійно й ріномірно зі швидкістю 45 метрів за хвилину. Який шлях подолає воно за цілу кількість годин? Подати дані таблицею.

    3. Створити таблицю розрахунку обсягу і вартості деревини для побудови шпаківні на уроці трудового навчання.


      Таблиця має містити такі вхідні дані:
      • довжини основ і висоти прямокутної трапеції — форми бічних стінок;
      • ширина передньої та задньої стінок;
      • ширина і довжина дашка;
      • вартість одиниці площі деревини;
      • загальна площа поверхі всіх стінок і дашка (з одного боку);
      • загальна вартість деревини.
      Останні дві величини розраховувати за допомогою формул, інші (перелічені раніше) — вводити. Довжини — у метрах, вартість — у гривнях.

6. Підбиття підсумків уроку
Виставлення оцінок.

7. Домашнє завдання

  1. При потребі доробити вдома невиконані завдання.

  2. Підготуватися до опитування з такими запитаннями.
    1. Яким чином вказують посилання на вміст комірки?
    2. Як тлумачать прояви помилок у формулах і записах функцій?
    3. З якого знаку починають введення формули?
    4. Що таке відносне посилання? Як його записують?
    5. Що таке абсолютне посилання? Як його записують?
    6. Що таке мішане посилання? Як його записують?
    7. Назвіть арифметичні операції.
    8. Назвіть операції порівняння.

Текст упорядкувала Оніщук Анна Іванівна, вчитель СЗШ № 66 Дніпровського району міста Києва, під час виконання випускної роботи на курсах підвищення кваліфікації з 14.11.2016 до 18.11.2016.