Тема: алгоритми з повторенням і розгалуженням.
Мета: навчитися складати алгоритми з використанням структури повторення і розгалуження, записувати їх мовою PHP, виконувати створені алгоритми у навчальному середовищі програмування з відображенням у веб-браузері результатів.
Після виконання роботи учень:
Обладнання: ПК із встановленою ОС і браузером, веб-сервер з можливістю використання PHP або стійким сполученням з Інтернетом для використання online-компілятора PHP.
Структура уроку
Хід уроку
1. Організаційний момент
Вітання з класом. Перевірка присутності і готовності учнів до уроку. Перевірка виконання домашнього завдання.
2. Актуалізація опорних знань
Означити або описати поняття, виділені жирним шрифтом у тексті нижче.
Елементи синтаксису PHP — правила використання розділових знаків:
код програми розміщують у спеціальних тегах PHP — <?php ... ?>;
всі вирази розділяються крапкою з комою «;»;
знака долара $ ставиться перед назвами всіх змінних;
оператор надання значення позначають одним символом дорівнює «=»;
оператор крапка «.» позначає операцію поєднання рядків;
вкладені вказівки об'єднують у блоки за величиною відступів. Відступи можуть бути довільними, головне, щоб у межах одного вкладеного блоку відступ був однаковим;
оператор echo здійснює виведення інформації в браузер.
Описова частина містить опис всього, що буде надалі використано у програмі.
PHP сам здатний визначати тип змінної, який він «дізнається» виходячи з даних, які зберігаються в змінній.
Цілі числа (тип int):
Дійсні числа (тип float) подають десятковим дробом з десятковою крапкою. Для них визначено такі самі операції, що для цілих.
Вказівка розгалуження (умовний оператор) if ... elif ... else
Cинтаксис: після службового слова if записують умову, далі можуть слідувати одна або більше необов'язкових частин elseif і наприкінці необов'язкова частина else. Загальна форма запису виглядає таким чином:
<?php if (умова) { Блок виразів1 } elseif { Блок виразів2 } else { Блок виразів3 } ?>
Логічні оператори
$a and $b ($a && $b) — логічне «і» — результат справджується, якщо справджуються обидва значення $а і $b;
$a or $b ($a || $b) — логічне «або» — результат справджується, якщо справджується хоча б одне зі значень $a або $b;
!$a — заперечення — результат справджується, якщо не справджується $a.
Вказівка:
if X: A = Y else: A = Z
займає 4 рядки. Те саме можна записати одним рядком таким чином:
A = Y if X else Z
Цикл for має такий синтаксис:
for ( вказівки ініціалізації; умова виконання циклу; вказівки після ітерації) { тело циклу;}
Цикл while виконує тіло циклу до тих пір, поки справджується умова циклу. Умова записують перед тілом циклу і встановлюють її істинність до виконання тіла циклу. Синтаксис у найпростішому випадку виглядає таким чином:
while умова { блок вказівок }
Щойно умова стане хибною, виконання циклу буде припинено, а керування буде передано наступній після тіла циклу вказівці.
Означення (оголошення) функції
Починають оголошення з ключового слова function. Потім записують назву функції, після чого у круглих дужках вказують список змінних-параметрів. Функції не тільки виконують певні перетворення, але й можуть повертати в програму результат цих перетворень. Для цього використовують ключове слово return — див. такий приклад.
<?php function x_cube($x){ $x3=$x*$x*$x; return $x3; } ?>
3. Інструктаж з техніки безпеки
4. Вироблення практичних навичок
Завдання 1. Вивести всі парні числа у межах від 10 до 45 включно (по одному в рядку) та суму цих чисел, отримати таку відповідь.
Вказівки до виконання з використанням серверу:
Вказівки до виконання з використанням online-компілятора PHP
(у дужках подано коментарі для поданої нижче ілюстрації для сторінки sandbox.onlinephpfunctions.com):
Cкласти алгоритм і програму мовою PHP.
Створити файл main.php і вписати у нього HTML і PHP коди.
Скопіювати вміст створеного файлу у поле для введення коду (у текстове поле для введення безпосередньо нижче слів: Your script:).
Запустити на виконання код (натиснути кнопку Execute code виконати код).
Вміст поля виводу скопіювати у файл main.html (з текстового поля для виведення безпосередньо нижче слів: Result:).
Переглянути за допомогою браузера файл main.html.
У разі потреби внести відповідні зміни й перети до пункту 3.
Повідомити вчителя про виконання завдання.
У разі потреби порівняти з демонстраційним розв'язанням.
Завдання 2. Проаналізувати код і роботу програми, що отримує надіслане користувачем число і порівнює його з випадково вибраним. У разі збігу чисел користувач отримує повідомлення про його виграш, інакше про його програш.
Завдання 3. Проаналізувати код і роботу програми, що отримує надіслане користувачем число і розв'язує завдання 1 для діапазону чисел від 1 до надісланого.
5. Підбиття підсумків уроку
Аналіз результатів роботи учнів на уроці та виставлення оцінок.
6. Домашнє завдання
Завдання 4. Створити програму мовою РНР до задачі для виведення усіх 4-цифрових чисел, у яких сума перших двох цифр дорівнює сумі останніх двох цифр. Вказівка: використати 4 вкладені цикли FOR за значеннями цифр та умовний оператор IF.
Для отримання високої оцінки передбачити надсилання меж діапазону, серед яких шукати потрібні числа. Без такого надсилання пошук здійснювати у межах від 1000 до 9999 включно.
Текст упорядкувала Замліла Надія Сергіївна, вчитель гімназії № 315 Дарницького району міста Києва, під час виконання випускної роботи на курсах підвищення кваліфікації з 28.11.2016 по 02.12.2016.