Тема: cтворення програм із розгалуженням і повторенням з використанням змінних мовою Ruby.
Мета: навчитися:По завершенню вивчення учень (учениця):
Обладнання: комп’ютери зі встановленими ОС та інтепретатором Ruby чи доступом до інтернету (для роботи з в online середовищі, наприклад, Coding Ground, що надає можливість працювати з файлами), (дана) інструкція.
Структура уроку
Хід уроку
1. Організаційний момент
Вітання з класом. Перевірка присутності і готовності учнів до уроку. Перевірка виконання домашнього завдання.
Мотивація навчання: сьогодні ми навчимося складати програми для розв'язування певних математичних задач. Ви переконаєтеся, що склавши програму один раз, можна виконати її для різних значень вхідних даних і отримати усі можливі розв'язки. Це може зекономити час при виконанні однотипних завдань і дасть можливість провести деякий аналіз, зробити висновки щодо можливих розв'язків. Ви краще навчитесь логічно мислити і, можливо, використовувати програмування для ефективного розв'язання і навчальних, і практичних задач.
2. Актуалізація опорних знань
if умова then вказівка1 else вказівка2
або (неповна форма):
if умова then вказівка
Вигляд оператора багатоваріантного розгалуження switch:
switch (вираз) { case значення1 : вказівка1; break; case значення2 : вказівка2; break; … case значенняn : вказівкаn; break; default : вказівкаn + 1 };
Вигляд оператора циклу
for (дія до почату циклу; умова продовження циклу; дія в кінці кожної ітерації циклу) { вказівка1; вказівка2; … вказівкаn; }
while (умова) {вказівка} — з попередньою перевіркою умови;
do {вказівка} while (умова); — до справдження умови;
Метод gets використовують для зчитування з клавіатури рядка — послідовності символів — з символом ознаки кінця рядка, що виникає після натискання клавіші Enter. Для того, щоб позбутися цього символу, потрібно застосувати метод .chomp. Для того, щоб перетворити рядок, отриманий методом gets, у число, використовують методи:
Метод puts використовують для виведення даних на екран з додаванням символу ознаки кінця рядка. Інакше, якщо переходити в новий рядок не потрібно, використовують метод print. Для того, щоб вивести значення змінної методами puts або print всередині рядка, використовують таке звернення:
#{назва_змінної}
Наприклад, такий код
puts "Введіть значення діленого"
a=gets.chomp.to_i
puts "Введіть значення дільника"
b=gets.chomp.to_i
puts "Значення частки: #{a/b}"
при введенні чисел 3 і 2 дає таке виведення на екран монітора:
Введіть значення діленого
3
Введіть значення дільника
2
Значення частки: 1
3. Інструктаж з ТБ
4. Вироблення практичних навичок
Завдання 1. Скласти програму, яка зчитає два різних цілих числа з клавіатури і виведе найбільше з цих чисел. Записати програму у вказану вчителем теку з назвою Ваше прізвище_1. Порівняти текст з демонстраційним розв'язанням.
Завдання 2. Скласти програму, яка:
Записати програму у вказану вчителем теку з назвою Ваше прізвище_2. Порівняти текст з демонстраційним розв'язанням.
Математична модель до завдання 2 (створити при проведенні конкурсу ідей):
Записати програму у вказану вчителем теку з назвою Ваше прізвище_3. Порівняти текст з демонстраційним розв'язанням.
Завдання 4. Скласти програму, яка виведе на екран квадрати всіх цифр у порядку зростання. Записати програму у вказану вчителем теку з назвою Ваше прізвище_4. Порівняти текст з демонстраційним розв'язанням.
Завдання 5. Скласти програму, яка виведе у порядку зростання усі натуральні числа, квадрат яких менший від введеного з клавіатури значення цілого числа. Записати програму у вказану вчителем теку з назвою Ваше прізвище_5. Порівняти текст з демонстраційним розв'язанням.
Завдання 6. Скласти програму, яка зчитає з клавіатури дійсні числа а і b — об'єми у літрах двох посудин (а < b) і відобразить процес переливання води з посудини ємністю а літрів (яку наповнюють з джерела) у посудину ємністю b літрів доки остання не буде наповнена щонайменше наполовину. Записати програму у вказану вчителем теку з назвою Ваше прізвище_6. Порівняти текст з демонстраційним розв'язанням.
Завдання 7. Скласти програму, яка для кожного з натуральних чисел від 1 до 10 включно виведе квадрат числа, якщо воно парне, і куб числа, якщо воно непарне. Записати програму у вказану вчителем теку з назвою Ваше прізвище_7. Порівняти текст з демонстраційним розв'язанням.
5. Підбиття підсумків уроку
Виставлення оцінок.
6. Домашнє завдання
У разі потреби доробити завдання класної роботи.
Текст упорядкувала Логвиненко Маргарита Ігорівна, вчитель Кловського ліцею № 77 Печерського району міста Києва, під час виконання випускної роботи на курсах підвищення кваліфікації з 16.01.2017 по 20.01.2017.