Тема: cтворення програм із розгалуженням і повторенням з використанням змінних мовою Java.
Мета: навчитися:По завершенню вивчення учень (учениця):
Обладнання: комп’ютери зі встановленими ОС та середовищем програмування:JDK (Java Development Kit) + Eclipse.
Структура уроку
Хід уроку
1. Організаційний момент
Вітання з класом. Перевірка присутності і готовності учнів до уроку. Перевірка виконання домашнього завдання.
Мотивація навчання: сьогодні ми навчимося складати програми для розв'язування певних математичних задач. Ви переконаєтеся, що склавши програму один раз, можна виконати її для різних значень вхідних даних і отримати усі можливі розв'язки. Це може зекономити час при виконанні однотипних завдань і дасть можливість провести деякий аналіз, зробити висновки щодо можливих розв'язків. Ви краще навчитесь логічно мислити і, можливо, використовувати програмування для ефективного розв'язання і навчальних, і практичних задач.
2. Актуалізація опорних знань
if (умова) { оператор1; … операторn; }
Якщо необхідно здійснити певну дію і в разі не виконання умови, то застосовують умовний оператор у повній формі.
Умовний оператор (повна форма)
if (умова) оператор1 else оператор2;
Цикл while (перекладається як «доки») – це цикл з передумовою, тіло якого (вказівку) виконують, поки умова істинна. Якщо умова з самого початку хибна, то вказівку не буде виконано жодного разу. Загальний вигляд:
while (умова) оператор;
Якщо в циклі потрібно виконати кілька вказівок, необхідно створити з них блок, тобто записати між фігурними дужками. Інколи в дужках записують лише одну вказівку для кращого сприйняття коду.
while (умова) { оператор1; ... операторn }
Цикл do while — цикл з післяумовою, що буде виконано хоча б один раз, має таку форму запису:
do вказівка while (умова);
Цикл з лічильником for застосовують при необхідності виконати оператори певну кількість раз з одночасним збільшенням або зменшенням певної змінної (лічильника). Наприклад, для виведення на консолі у стовпчик чисел від 1 до 10 включно:
for (int i = 1; i <= 10; i++) {System.out.println(i);}
Цикл for each призначено для перебору елементів масиву (програмне втілення поняття послідовності) або подібних до масиву типів даних. Загальний вигляд циклу такий:
for (type var : arr) { //тіло циклу }
Наприклад, вивести елементи масиву а можна таким чином:
for (int element : a) System.out.println(element);
Оператор переривання виконання циклу break. При використанні вкладених циклів (один цикл в іншому) оператор break припинить цикл, в тілі якого його записано. Якщо його записано у внутрішньому циклі, то буде припинено виконання лише внутрішнього циклу, а зовнішній цикл буде виконано й надалі. Якщо потрібно повністю припинити виконання і внутрішнього, і зовнішнього циклів, то використовують оператор break з міткою.
Оператор припинення кроку (ітерації) continue переносить порядок виконання до заголовку оператора. Щоправда завжди уникнути використання вказівок break і continue.
Оператор вибору одного з багатьох варіантів switch дозволяє уникнути громіздких вкладень if … else … . Наприклад, таким чином:
Scanner in = new Scanner(System.in); System.out.print("Введіть одне з таких чисел: 1, 2, 3, 4."); int choice = in.nextInt(); switch (choice) { case 1: {System.out.print("Введено 1."); break;} case 2: {System.out.print("Введено 2."); break;} case 3: {System.out.print("Введено 3."); break;} case 4: {System.out.print("Введено 4."); break;} default:{System.out.print("Не те…"); break;} }
Алгоритм створення і виконання проекту Java в інтегрованому середовищі програмування Eclipse.
3. Інструктаж з ТБ
4. Вироблення практичних навичок
Після виконання завдання записувати у вказану вчителем теку програму з назвою Ваше прізвище_номер завдання (наприклад, Сич_2).
Завдання 1. Скласти програму, яка зчитає два цілих числа з клавіатури і виведе найбільше з цих чисел.
Завдання 2. Скласти програму, яка:
Математична модель до завдання 2 (створити при проведенні конкурсу ідей):
Завдання 4. Скласти програму, яка виведе на екран квадрати всіх цифр у порядку зростання.
Завдання 5. Скласти програму, яка виведе у порядку зростання усі натуральні числа, квадрат яких менший від введеного з клавіатури значення цілого числа.
Завдання 6. Скласти програму, яка зчитає з клавіатури дійсні числа а і b — об'єми у літрах двох посудин (а < b) і відобразить процес переливання води з посудини ємністю а літрів (яку наповнюють з джерела) у посудину ємністю b літрів доки остання не буде наповнена щонайменше наполовину.
Завдання 7. Скласти програму, яка для кожного з натуральних чисел від 1 до 10 включно виведе квадрат числа, якщо воно парне, і куб числа, якщо воно непарне.
Порівнювати складені програми з демонстраційними розв'язаннями: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7.
5. Підбиття підсумків уроку
Виставлення оцінок.
6. Домашнє завдання
У разі потреби доробити завдання класної роботи.
Текст упорядкувала Коваленко Олена Станіславівна, вчитель Політехнічного ліцею НТУУ «КПІ» Солом'янського району міста Києва, під час виконання випускної роботи на курсах підвищення кваліфікації з 02.10.2017 по 06.10.2017.