Розробка уроку — практичної роботи
Тема: створення програм розрахунку числового значення за заданою формулою, знаходження кореня рівняння мовою Java.
Мета: після виконання роботи учень повинен:-
знати зміст понять величини, її типу, зміної і сталої;
-
уміти:
-
класифікувати числові типи величин;
-
описувати числові типи величин;
-
надавати значення зміним та змінювати їх;
-
використовувати сталі та змінні для розв'язування задач;
-
розраховувати числове значення за заданою формулою;
-
знаходити кореня рівняння;
-
використовувати умови зі змінними при розгалуженні й повторенні.
Обладнання: комп'ютери зі встановленими ОС та середовищем програмування мовою Java: JDK (Java Development Kit) + Eclipse.
Структура уроку
-
Організаційний момент.
-
Актуалізація опорних знань.
-
Інструктаж з ТБ.
-
Вивчення нового матеріалу.
-
Закріплення вивченого матеріалу.
-
Підбиття підсумків уроку.
-
Домашнє завдання.
Хід уроку
1. Організаційний момент
Привітання з класом, знайомство з класом. Перевірка присутності учнів.
2. Актуалізація опорних знань.
Мова програмування Java є мовою об’єктно-орієнтованого програмування.
Завдання: дати визначення або опис понять, виділених нижче жирним шрифтом.
Об'єкт — базове поняття об’єктно-орієнтованого програмування (ООП) — складається з трьох частин:-
назва;
-
стан — сукупність змінних;
-
методи — операції.
3 групи типів даних мови Java:
-
цілі числа — byte, short, int, long, char;
- числа з рухомою крапкою — float, double;
- логічні типи — boolean.
Змінна — це іменована область пам'яті, куди може бути записано і звідки може бути прочитано значення певного типу.
Стала — це іменована область пам'яті, куди до початку виконання програми записано значення певного типу, яке можна зчитати у процесі виконання програми.
Назва (ідентифікатор) змінної — це послідовність малих і великих латинських букв, цифр, а також символів «$» і «_». Назва змінної може починатися з будь-якого з перерахованих символів, крім цифри.
Тип змінної та її назву задають при створенні змінної, їх неможливо змінити у процесі виконання програми (мовою Java).
Наприклад:
int aM; // створили змінну aM типу int
double chPI; // створили змінну chPI типу double
Алгоритм створення і виконання проекту Java в інтегрованому середовищі програмування Eclipse з використанням контексного меню.
Форми запису деяких операторів:
циклу з передумовою
while (умова){вказівка циклу з передумовою};
умовного оператора
if (умова) {вказівка до виконання при справдженні умови}
else {вказівка до виконання при хибності умови};
виведення на екран
System.out.print("Виведення без переходу на новий рядок");
System.out.println("Виведення з переходом на новий рядок");
3. Інструктаж з ТБ
4. Вивчення нового матеріалу
Кожне із завдань розв'язувати (складати алгоритм і програму) за допомогою конкурсу ідей, після чого порівнювати отримане розв'язання з демонстраційним. Коректність вхідних даних не перевіряти. Файли записувати у вказану вчителем теку з такою назвою:
Ваше прізвище-номер завдання.java
Програми на виконання запускати клацанням на зображенні файла.
Завдання 1. Створити програму для виконання арифметичних дій.
Алгоритм
-
Надати r значення істини.
-
Поки справджується r, робити таке:
-
Ввести значення величин a, b.
-
Вивести повідомлення про зміст значення величини с.
-
Ввести значення величини с.
-
Якщо с = 1, вивести вираз і значення a + b, інакше,
якщо с = 2, вивести вираз і значення a – b, інакше,
якщо с = 3, вивести вираз і значення a · b, інакше,
якщо с = 4, вивести вираз і значення a / b, інакше
змінити значення r на хибність
Порівняти складену програму з демонстраційним розв'язанням.
Завдання 2. Створити програму для розв'язання рівняння ax + b = 0 на множині дійсних чисел.
Алгоритм
-
Ввести значення величини a, b.
-
Якщо a ≠ 0, вивести повідомлення: «Unique solution: » і значення – b/a,
інакше, якщо b ≠ 0, вивести повідомлення: «No solution»,
інакше вивести повідомлення: «Any real number».
Порівняти складену програму з демонстраційним розв'язанням.
Завдання 3. Створити програму для наближеного розв'язання рівняння:
f (x) = 0
на прикладі рівняння: x2 – 2 = 0. Використати таке: якщо f набуває протилежних знаків на кінцях проміжку, то на цьому проміжку є роз'язок рівняння.
Алгоритм
-
Ввести значення величин:
-
a, b — чисел, між якими лежить розв'язок;
-
ε — верхньої межі похибки.
-
Якщо a = b або ε ≤ 0, вивести повідомлення "Invalid input data".
-
Якщо f (a) = 0, то вивести a.
-
Якщо f (b) = 0, то вивести b.
-
Якщо f (a) · f (b) > 0, вивести повідомлення "Probably no solution".
-
Якщо f (a) · f (b) < 0, зробити таке:
-
покласти c = a:
-
поки f (c) ≠ 0 і |b – a| ≥ ε, робити таке:
-
обчислити c = (a + b)/2;
-
якщо f (c) · f (a) > 0, надати значення a = c,
інакше надати значення b = с.
-
вивести значення с.
Порада Значення функції обчислювати лише один раз. Для збереження значень використовувати окремі змінні.
Порівняти складену програму з демонстраційним розв'язанням.
4. Інструктаж з ТБ
5. Закріплення вивченого матеріалу
Завантажити інтегроване середовище програмування Eclips і для кожного з розглянутих завдань 1, 2 і 3 робити таке:
-
набрати текст програми;
-
компілювати і виправляти до успішної компіляції;
-
виконувати програму і вводити коректні всі можливі вхідні дані, для яких шлях виконання алгоритму різний;
-
у разі помилки виправляти коди або повідомляти вчителя;
-
про успішну роботу програми повідомити вчителя.
6. Підбиття підсумків уроку
Виставлення оцінок.
7. Домашнє завдання
Скласти алгоритм й написати програму знаходження членів послідовності Фібоначчі: перші два члени дорівнюють 1, а кожний, починаючи з 3-го, дорівнює сумі двох попередніх. Передбачити виведення номера і значення члена послідовності одним рядком і зчитування ознаки припинення обчислень.
Текст упорядкувала Євтехова Ізабелла Євгеніївна, вчитель гімназії № 107 Подільського району міста Києва, під час виконання випускної роботи на курсах підвищення кваліфікації з 05.12.2016 по 09.12.2016 року.
Використано матеріали розробок уроків Остапенко Галини Іванівни й Коростельової Євгенії Юріївни, що проходила курси удосконалення з 24 по 28 жовтня 2016 року.