Тема: побудова графіка функції мовою Java.
Мета уроку: після виконання роботи учень повинен:
Обладнання: комп’ютери зі встановленими ОС, JDK та інтегрованим середовищем програмування. Наприклад, Netbeans, для якого подано ілюстрації створення пакунку.
Структура уроку
Хід уроку
1. Організаційний момент
Вітання з класом. Перевірка присутності і готовності учнів до уроку. Перевірка виконання домашнього завдання.
2. Актуалізація опорних знань
Дати відповіді на питання.
3. Вивчення нового матеріалу
За наявними матеріалами ознайомитися з описом таких засобів використання графіки мовою Java:
4. Інструктаж з ТБ
5. Закріплення вивченого матеріалу
Завдання 1. Створити програму мовою Java, яка будує вікно розміру 600×624, що залежно від значення змінної, заданого у коді пропрограми, будує графік однієї з таких функцій:
Так, як це показано на наступних малюнках.
Примітка. Після виконання кожного кроку завдання радимо зберігати всі файли пакунку:
Вказівки до виконання
Замінити вміст файлу Graphtest.java на вміст файлу Graphtest.java прикладу 1.
Створити файл Panel.java у теці ресурсів (кодів) пакунку graphtest з таким вмістом.
Пересвідчитися у дієздатності програми, запустивши її на виконання і отримавши вікно такого вигляду.
Вилучити з коду Panel.java зайве: вилучити вказівки, що відображають об'єкти, відмінні від відрізка прямої і тексту. Колір панелі зробити білим.
Вставити на початку коду класу Panel:
вказівку надання значення змінній, що визначає вид графіка;
опис функцій, що задають значення координат x, y точки кривої як функцію деякого параметра t. Для перших трьох графіків значення абсциси x і параметра t збігаються;
опис функції, що повертає false при побудові графіка раціональної функції, якщо значення функції не визначено, тобто знаменник дорівнює нулю. В усіх інших випадках повертає true.
Порівняти з очікуваним.
Вставити на початку коду переозначення методу малювання класу Panel:вказівки надання значеннь змінним, що визначають параметри зображення та його побудови. Порівняти з очікуваним.
Вставити у код переозначення методу малювання класу Panel:
зображення й підпис осі ординат стрілкою чорного кольору товщини 2, якщо вона перетинає відображуваний прямокутник;
зображення й підпис осі абсцис стрілкою чорного кольору товщини 2, якщо вона перетинає відображуваний прямокутник;
зображення графіка функції ламаною червоного кольору товщини 3 з вершинами на графіку.
6. Підбиття підсумків уроку
Виставлення оцінок.
7. Підбиття підсумків уроку
SVG — Scalable Vector Graphics (англійською: масштабована векторна графіка) — специфікація мови розмітки на основі XML або формат файлу двовимірної векторної графіки (статичної, анімованої, інтерактивної).
Ця специфікація є відкритим стандартом, розробленим робочою групою SVG Working Group організації World Wide Web Consortium.
Файл svg можна створити і редагувати:
Потрібно використати останній варіант. Інакше кажучи, створити програму (мовою Python), яка створить іншу програму (мовою розмітки) для зображення кривої, у тому числі графіка функції: лінійної, квадратичної,
раціональної. Для цього немає необхідності вивчати детальний опис (англійською) з прикладами. Достатньо використати лише такі відомості.
<svg>…</svg> — контейнер, всередині якого (замість трьох крапок) записують всі інші вказівки svg (при створення статичного малюнку у файлі формату svg). Наприклад, контейнер:
<svg width="600" height="400" xmlns:sodipodi="http://sodipodi.sourceforge.net/DTD/sodipodi-0.dtd" xmlns="http://www.w3.org/2000/svg"> </svg>
передбачає створення малюнку розміру 600×400 пікселів.
<line /> — вказівка для побудови зображення відрізка прямої.
Наприклад, вказівка:
<line x1="12" y1="34" x2="56" y2="78" style="stroke:rgb(0,0,0);stroke-width:2" />
передбачає створення зображення відрізка прямої:
<text>…</text> — контейнер, що описує форматування символів тексту і всередині якого записуєть контейнери для виведення послідовностей символів.
<tspan>…</tspan> — контейнер, що вказує яку послідовність символів і у якому місці потрібно розташувати.
Наприклад, вказівка:
<text style="font-size:12px;font-style:italic;font-weight:normal;font-family:Ubuntu,Calibri"><tspan x="12" y="34">текст для виведення</tspan></text>
передбачає таке виведення тексту:
Завдання 2. Створити програму мовою Java, яка створює файли з назвами 1, 2, 3, 4 і типом svg, що містять графіки побудованих функцій у форматі svg. У разі потреби можна використати демонстраційне розв'язання мовою Ruby наявної розробки уроку.
Завдання 3. У разі потреби доробити завдання 1. Порівняти з очікуваним: Graphtest.java, Panel.java.
Текст упорядкував Олександр Рудик.