Встановлення і налаштування
JavaFX і SceneBuilder
у середовищі Netbeans

Етапи
  1. Завантажити і розпакувати архів zip останньої версії sdk бібліотеки JavaFX
  2. Розташувати розпакований архів у зручному для подальшого використання місці
  3. Вказати шлях до завантаженої бібліотеки JavaFX
  4. Завантажити пакунок для встановлення SceneBuilder
  5. Встановити SceneBuilder
  6. Створити проєкт з використанням бібліотеки JavaFX
  7. Пересвідчитися у працездатності проєкту
  8. Пов'язати SceneBuilder з середовищем програмування Netbeans
  9. Пересвідчитися у наявності зв'язку Scene Builder i Netbeans
  1. Завантажити і розпакувати архів zip останньої версії sdk бібліотеки JavaFX зі сторінки gluonhq.com/products/javafx/.

    На час упорядкування тексту для операційної системи Linux Mint / Ubuntu це був файл openjfx-17.0.1_linux-x64_bin-sdk.zip, назву якого відображено внизу малюнку вище.

  2. Розташувати розпакований архів у зручному для подальшого використання місці, запам'ятати це розташування для вказання у подальшому шляху до завантаженої бібліотеки (файли jar розташовано у теці lib). Для малюнку нижче це /home/chief/javafx-sdk-17.0.1.

    Розпакувати src.zip.

  3. Вказати шлях до завантаженої бібліотеки JavaFX:

    • у середовищі Netbeans використати вказівку меню Tools / Libraries (Інструменти / Бібліотеки).

    • у вікні діалогу Ant Library Manager на вкладенні Classpath натиснути кнопку з написом New Library… (Нова бібліотека…);

    • у вікні діалогу New Library у поле Library Name (Назва Бібліотеки) ввести назву (Java FX 17 на малюнку) і натиснути кнопку з написом OK;

    • у вікні діалогу Ant Library Manager при виділеній новоствореній бібліотеці Java FX 17 на вкладенні Classpath натиснути кнопку з написом Add JAR/Folder… (Додати JAR/Теку…);


    • у вікні діалогу Browse JAR/Folder:
      • здійснити перехід до теки, що містить файли jar завантаженої бібліотеки;
      • виділити всі наявні файли типу jar;
      • натиснути кнопку з написом Add JAR/Folder (Додати JAR/Теку).

    • пересвідчитися у тому, що у вікні діалогу Ant Library Manager відображено усі виділені файли і натиснути кнопку з написом OK.

  4. Завантажити пакунок для встановлення SceneBuilder зі сторінки gluonhq.com/products/scene-builder/

    Для Linux Mint / Ubuntu на момент упорядкування даного тексту це файл SceneBuilder-17.0.0.deb.

  5. Встановити SceneBuilder з попередньо завантаженого пакунку.

    Примітка. Подальші кроки подано згідно з описом Getting Started with JavaFX 11+ (Починаємо з JavaFX 11+), посилання на який подано на сторінці openjfx.io

  6. Створити проєкт з використанням бібліотеки JavaFX

    • натиснути клавіші Ctrl + Shift + N або використати вказівку меню File / New Project… (Файл / Новий проєкт…);


    • у вікні діалогу New Project (Новий Проєкт):
      • у полі Categories (Категорії) обрати Java with Ant;
      • у полі Projects (Проєкти) обрати Java Applicationt;
      • натиснути кнопку з написом Next (Далі);


    • у вікні діалогу New Java Application (Новий застосунок Java):
      • у поле Project Name (Назва Проєкту) ввести назву graphics;
      • зняти у поле Project Name (Назва Проєкту) ввести назву graphics;
      • натиснути кнопку з написом Finish (Завершення);

    • в середовищі Netbeans викликати контекстне меню створеного проєкту (натисканням правої кнопки миші на проєкті) і вибрати Properties (Властивості);

    • у вікні діалогу Project Properties - graphics (Властивості Проєкту - graphics) для категорії Libraries (Бібліотеки) на вкладенні Compile (Компілювати) для Classpath натиснути кнопку з написом + і обрати Add Library… (Додати бібліотеку);

    • у вікні діалогу Add Library вибрати створену бібліотеку Java FX 17 і натиснути кнопку з написом Add Library;

    • пересвідчитися у додаванні створеної бібліотеки і перейти на вкладення Run (Виконання) у вікні діалогу Project Properties - graphics;

    • для Modulepath натиснути кнопку з написом + і обрати Add Library… (Додати бібліотеку);

    • у вікні діалогу Add Library вибрати створену бібліотеку Java FX 17 і натиснути кнопку з написом Add Library;

    • пересвідчитися у додаванні створеної бібліотеки і перейти до категорії Run (Виконання) у вікні діалогу Project Properties - graphics;

    • з розділу "5. Add VM options" згаданого вище у примітці опису скопіювати рядок опцій віртуальної машини. Для ОС Linux/Mac це такий рядок:

      --module-path /path/to/javafx-sdk-17/lib --add-modules javafx.controls,javafx.fxml

      У скопійованому рядку шлях:

      /path/to/javafx-sdk-17

      потрібно замінити на шлях до теки, де було розгорнуто бібліотеку. Для поданого опису він такий:

      /home/chief/javafx-sdk-17.0.1

      Змінений рядок

      --module-path /home/chief/javafx-sdk-17.0.1/lib --add-modules javafx.controls,javafx.fxml

      вставити у поле, праворуч від напису "VM Оptions, і натиснути кнопку з написом OK;

    • в середовищі Netbeans викликати контекстне меню створеного проєкту (натисканням правої кнопки миші на проєкті) і вибрати New / Other (Нове / Інше);


    • у вікні діалогу New File (Новий Файл):
      • у полі Categories (Категорії) вибрати JavaFX;
      • у полі File Types (Типи Файлів) вибрати JavaFX Main Class;
      • натиснути кнопку з написом Next (Далі);


    • у вікні діалогу New JavFX Main Class (Новий Головний клас JavFX):
      • у поле Class Name (Назва Класу) ввести Graphics;
      • у поле Package (Пакунок) ввести graphics;
      • натиснути кнопку з написом Finish (Завершення).

    Буде створено файл Graphics.java.

  7. Пересвідчитися у працездатності проєкту, код якого було створено атоматично. Для цього натиснути кнопку Run і підтвердити вибір головного класу натисканням кнопки з написом OK у вікні діалогу Run Project.

    У створеному проєктом вікні Hello World! натиснути кнопку з написом Say 'Hello World!' і побачити виведення рядка 'Hello World!' у консоль середовища Netbeans.

  8. Пов'язати SceneBuilder з середовищем програмування Netbeans:

    • використати вказівку меню Tools / Options (Інструменти / Опції);

    • у вікні діалогу Options у вкладеннях Java i JavaFX натиснути кнопку і вибрати Browse…;

    • вибором вказати теку, у яку було встановлено Scene Builder (для ОС Linux Mint / Ubuntu це /opt/scenebuilder) і натиснути кнопку з написом OK.

  9. Пересвідчитися у наявності зв'язку Scene Builder i Netbeans:

    • в середовищі Netbeans викликати контекстне меню створеного проєкту (натисканням правої кнопки миші на проєкті) і вибрати New / Other (Нове / Інше);


    • у вікні діалогу New File:
      • у полі Categories (Категорії) вибрати JavaFX;
      • у полі File Types (Типи файлів) вибрати Empty FXML;
      • натиснути кнопку з написом Next (Далі);


    • у вікні діалогу New Empty FXML:
      • у полі FXML Name (Назва FXML) при бажанні змінити назву на іншу;
      • у полі Package (Пакунок) вказати назву пакунку graphics;
      • натиснути кнопку з написом Next (Далі);


    • у вікні діалогу New Empty FXML:
      • виставити мітку Use Java Controller (Використовувати Контролер Java);
      • у полі Package (Пакунок) вказати назву пакунку graphics;
      • натиснути кнопку з написом Finish (Завершення).

      Будуть створені файли FXML.fxml і FXMLController.java.

    • в середовищі Netbeans викликати контекстне меню FXML.fxml (натисканням правої кнопки миші на проєкті) і вибрати Open (Відкрити);

    • пересвідчитися у появі вікна Scene Builder з назвою, що збігається з назвою відкритого файлу fxml.


Текст упорядкував Олександр Рудик.