Тема: способи реалізації структур даних. Формальні та фактичні параметри, хеш-таблиця, масив, список, словник, стек, черга мовою PHP.
Мета: сформувати предметні компетенції щодо способів реалізації структур даних мовою PHP.
Учень повинен пояснювати:
Учень повинен вміти:
Обладнання: комп’ютери IBM PC з встановленими ОС, браузером, XAMPP і/або стійким сполученням з Інтернетом для роботи з online-компіляторами. Останнє бажане для пришвидшення перевірки кожного з поданих кодів.
Структура уроку
Хід уроку
1. Організаційний момент
Вітання з класом. Перевірка присутності і готовності учнів до уроку. Перевірка виконання домашнього завдання.
2. Актуалізація опорних знань
Дати означення, що таке: масив, елемент масиву, індекс масиву? Порівняти з очікуваним.
3. Вивчення нового матеріалу
Формальні параметри — це параметри, перелічені в описі функції, процедури чи методу. У прикладі:
function getFirst(a,b) {return a;}
a, b — це формальні параметри функції getFirst.
Фактичні параметри (аргументи) — це ті значення, що було передано у функцію, метод або процедуру згідно з описом виклику функції, методу чи процедури. У прикладі:
getFirst(4,3);
4 і 3 — це фактичні параметри функції getFirst
Перелічимо найуживаніші вбудовані методи (функції) PHP для роботи з масивами, які буде використано далі:
count,
array_key_exists,
array_keys,
array_merge,
array_pop,
array_push,
array_search,
array_shift,
array_unshift,
array_slice,
array_splice,
array_values,
sort (переходити за посиланнями й ознайомитися з описом і прикладами застосування цих методів).
У повному переліку всі методи, назви яких закінчуються на sort, пов'язані з упорядкуванням масивів різними способами.
Опис структури даних є важливою складовою розробки програмного забезпечення. В цьому уроці ми розглянемо кілька найпоширеніших структур даних та їх реалізацію мовою PHP.
Зв'язний список — лінійно упорядкована структура (послідовність) даних, елементи якої — вузли — містить два види даних:
Використовують також двічі зв'язні списки, в яких кожен вузол має вказіваник і на наступний, і на попередній елемент списку.
Основні дії зі зв'язним списком:
Можливість змінювати розмір масиву й наявні вбудовані методи для роботи з масивами дозволяють втілити ідею зв'язного списку звичайним масивом з використанням індекса елемент, збільшеного чи зменшеного на 1 як вказівника відповідно на наступний чи попередній елемент — див. приклад.
Примітка. Є можливість працювати "дослівно" у темінах опису списку й описаних далі стека й черги, використовуючи наявні вбудовані методи current, next, prev, end.
Стек — лінійно упорядкована структура (послідовність) даних, у яку можна вставити елемент або з якої можна вилучити елемент лише з одного кінця.
Стек нагадує стос аркушів паперу у вузькій шухляді: щоб узяти певний аркуш, потрібно спочатку прибрати всі аркущі над ним. Кажуть, що для стеку діє принцип: «Останній зайшов, перший вийшов» (англійською LIFO: Last In First Out).
Основні операції зі стеком:
Можливість змінювати розмір масиву й наявні вбудовані методи для роботи з масивами дозволяють втілити ідею стеку звичайним масивом — див. приклад, отриманого вилученням низки операторів з попереднього прикладу.
Черга — лінійно упорядкована структура (послідовність) даних, у яку можна вставити елемент з одного кінця або з якої можна вилучити елемент з іншого кінця.
Прообразом цієї структури є чергу людей у магазині: того, що став першим, буде обслужено першим. Якщо розглядати чергу щодо доступу до даних, то вона реалізує принцип: «Першим зайшов, перший вийшов» (англійською First In First Out, FIFO). Інакше кажучи, після додавання нового елементу всі елементи, які було додано до цього, потрібно вилучити до того, як новий елемент буде вилучено.
Основні операції з чергою:
— див. приклад.
Хеш-таблиця (hash table) — це структура даних для зберігання пар ключ-значення. Мовою PHP таку структуру реалізують асоціативним масивом.
Асоціативний масив (словник в інших мовах програмування) — це вбудована структура даних для збереження даних у форматі ключ-значення.
Цю структура даних легко уявити як шафу з підписаними шухлядами. Усі дані зберігають у шухлядах. За назвою можна легко знайти шухляду і взяти з неї те значення, яке там розташовано.
На відміну від звичайних шаф, в асоціативний масив будь-коли можна додати нові «шухляди» або вилучити вже наявні — див. приклад.
Коллізія — випадок збігу виведення при різних аргументах хеш-функції.
При використанні мови PHP усі проблеми роботи з переліченими вище структурами приховано на етапі написанні PHP мовою С.
4. Інструктаж з ТБ
5. Вироблення практичних навичок
Примітка. При розв'язуванні задач на використання структур даних вхідні дані, внаслідок їхньої громіздкості, зазвичай подають у текстових файлах. Щоб дотриматися цієї традиції при використанні мови PHP можна скористатися прикладом, який зчитує рядки файлу input.txt, розбиває їх на слова (за пробілом), виводить слова на веб-сторінку і записує слова у зворотному порядку у файл output.txt. Якщо умова завдання не передбачає зчитування даних з файлу, достатньо працювати в online-середовищі.
Створити програми для розв'язання таких задач:
Зчитати з файлу 6 цілих чисел. Розмістити парні числа на початку списку, непарні — в кінці.
Заповнити випадковими числами різного знаку список з 10 елементів. Отримати новий список з додатних елементів списку з непарними індексами.
Заповнити випадковими невід'ємними цілими числами від 0 до 5 включно список з 10 елементів. Видалити зі створеного списку списку елементи, що належать проміжку [2, 4].
Заповнити випадковими цілими числами від −15 до 15 включно список з 10 елементів. Знайти суму модулів елементів списку, що розташованих після першого від’ємного.
Заповнити випадковими цілими числами від 0 до 19 включно список з 5 елементів. Обчислити суму всіх цифр елементів списку.
Створити словник з 10 пар такого вигляду:
прізвище (на власний вибір) : оцінка (у початковий момент 0).
Надати оцінкам випадкових значень від 1 до 12 включно. Вивести значення середнього арифметичного оцінок і прізвища тих, у кого середній бал вищий, ніж середній бал по групі.
Створити словник, зв'язавши його зі змінною s, і наповнити даними, які б відображали кількість учнів в різних класах початкової школи: 1а, 1б, 2а, 2б, … , 4б. Вивести словник. В усіх класах змінити кількість учнів на 1, 2, 3 чи 4 і знову вивести словник. Обчислити загальну кількість учнів у школі й вивести її значення.
Використавши стек, перевірити, чи правильно розставлені дужки у заданому виразі. Програму перевірити, опрацювавши такі рядки:
'[{([[[<>]]])(<>)(){}}]'
']()(){<>}[[()]]'
'[(sjd),"2"],{2:3} [<>]'
'{[[[[((()))]]<]>]}'
і отримавши відповідно: true, false, true, false.
Використавши код html з формою і код php змоделювати відповідь на повідомлення у формі прізвища:
Для цього достатнньо лише доповнити код php щодо пункту 4.
За квитками на прем'єру нового мюзиклу вишикувалася черга з N глядачів, кожний з яких хоче купити один квиток. На всю чергу працює лише одна каса, тому продаж квитків йшов дуже повільно, приводячи глядачів у відчай. Найкмітливіші швидко помітили, що, як правило, декілька квитків в одні руки касир продає швидше, ніж коли ці самі квитки продають по одному. Тому вони запропонували декільком людям, що стоять підряд, віддавати гроші першому з них, щоб він купив квитки на всіх. Але для боротьби із спекулянтами касир продавала не більше 3-х квитків в одні руки. Тому домовитися таким чином між собою могли лише двоє або троє глядачів. Відомо, що на продажу j-ій людині з черги одного квитка касир витрачає Aj секунд, на продаж двох квитків — Bj секунд, трьох квитків — Cj секунд. Написати програму, яка підрахує мінімальний час, за який можна обслужити усіх глядачів. Звернути увагу, що квитки на групу людей, що об'єдналися, завжди купує перший з них. Також ніхто в цілях прискорення не купує зайвих квитків.
Формат файлу вхідних даних:
Спочатку вводять число N — кількість глядачів у черзі (3 ≤ N ≤ 5000). Далі йде N рядків, кожний з яких містить трійку натуральних чисел Aj, Bj, Cj. Кожне з цих чисел не перевищує 999 999 999. Людей у черзі нумерують, починаючи з 0, від каси.
Формат файлу вихідних даних. Вивести одне число — мінімальний час у секундах, за який можна обслужити N глядачів.
Вказівка до виконання. Ефективні алгоритми комбінаторики як правило пов'язані з рекурентними співвідношеннями. Немає необхідності запам'ятовувати всі вхідні дані.
Порівняти отримані розв'язання з демонстраційними: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7,
8, 9, 10.
6. Підведення підсумків уроку
Виставлення оцінок.
7. Домашнє завдання
Вивчити навчальний матеріал уроку. Доробити при потребі розв'язання задач.