Розробка уроку

Тема: професії майбутнього — аналіз тенденцій на ринку праці

Мета: дати загальне поняття про сучасні вимоги до ринку праці та перспективи розвитку нових професій

Учень описує:

Обладнання: комп'ютер з встановленими ОС і браузером, (дана) інструкція.

Структура уроку

  1. Організаційний момент.
  2. Актуалізація опорних знань.
  3. Вивчення нового матеріалу.
  4. Закріплення вивченого матеріалу.
  5. Підбиття підсумків уроку.
  6. Домашнє завдання.

Хід уроку

1. Організаційний момент
Вітання з класом. Перевірка присутності і готовності учнів до уроку. Перевірка виконання домашнього завдання.

2. Актуалізація опорних знань

  1. Яким буде наше технологічне майбутнє? Очікувані відповіді учнів:
    • вдосконалення та широке поширення 3D-друку для створення товарів широкого вжитку, деталей авто, будівництва, протезування;
    • переважна більшість населення підключена до мережі Інтернет;
    • істотна зміна наявних сьогодні професій і поява нових, яких поки не існує;
    • майже повна автоматизація виробничих процесів.
  2. Які найгірші прогнози можуть бути в IT сфері?
  3. Яка роль у нашому житті сучасних цифрових технологій?
  4. З якою метою ви використовуєте сучасні гаджети?
  5. Що таке Інтернет речі?
  6. Хто такі фрілансери?

3. Вивчення нового матеріалу

Інформаційні технології (ІТ) об’єднують все, що пов’язано з опрацюванням, зберіганням і передачею даних. Ці технології оточують нас у всіх сферах життя: записна книжка в телефоні — це база даних, улюблені веб-сайти — зверстаний програмний код, бортовий комп’ютер автомобіля — спеціальна обчислювальна система. ІТ стали невід’ємною частиною сучасного життя і посідатимуть значне місце в суспільстві майбутнього. Праця у сфері ІТ досвідченого фахівця надає поважного становища у суспістві і стабільного високого доходу.

Особливості роботи й перелік основних професій в ІТ-сфері подано на сторінках 6-7 презентації.

Від створення першої електронно-обчислювальної машини минуло 70 років. Розміри комп’ютерів з того часу зменшились у сотні разів, а їх потужність зросла в тисячі. Відколи комп’ютер став персональним, з’явилася потреба в розробці сучасних програм, які б спростили «спілкування» між людиною і машиною. ХХІ століття відзначилося надзвичайно стрімким розвитком ІТ-інновацій. Передусім масовості набула розробка сайтів та мобільних застосунків, удосконаення операційних систем і програмні рішення для бізнесу. Передовими нині вважають технології інтернету речей і хмарних систем, штучного інтелекту та машинного навчання, віртуальної реальності й аналізу великих даних. Вже звично бачити, як впізнають особу на фото або як Google вгадує, яку рекламу нам показати.

Але за цим стоять найсучасніші технології машинного навчання та аналізу великих обсягів даних. Системи віртуальної реальності допомагають набути абсолютно нового досвіду від навчання та ігор. Технологія з назвою «інтернет речей» сьогодні дає змогу об'єднати різноманітні пристрої і датчики в розумні екосистеми, хмарні технології допомагають миттєво обмінюватися даними, а системи штучного інтелекту здатні навчатися самостійно та розв’язувати складні завдання.

Структура ІТ-галузі

80% ІТ-послуг українці надавали клієнтам із США. За рахунок цього торговий баланс України з США у 2021 році був на користь України. Також здебільшого з американцями виконують спільну роботу з досліджень і розробки.Далі йдуть країни ЄС та Ізраїль.

Найпопулярніше місто для ІТ в Україні — Київ. Не відстають Харків, Дніпро, Львів, Одеса й Вінниця. Але українських фахівців можна зустріти по всьому світу. ІТ-стартапи Grammarly, PetCube, Preply, Ecoisme, ІВlazr та інші розробили українці.

Стале кількісне і якісне розширення сфери використання ІТ створює попит на фахівців з ІТ, тобто зростання робочих місць у цій галузі і рівня заробітної плати у цій сфері. Робота в ІТ-сфері престижна, але потребує ґрунтовної підготовки. При цьому затребуванішими ІТ-спеціалістами є фахівці з досвідом рівня Senior. Пересічні студенти не придатні для такої роботи. У сегменті молодших розробників (рівень Junior) на одну відкриту вакансію припадає понад десяти кандидатів. Тому молоді потрібно наполегливо навчатися та здобувати практичний досвід, щоб витримувати конкуренцію.

Сучасні професії, що знаходяться на піку популярності, плавно перетворюються або перестають бути актуальними і змінюються новими. Кожне десятиріччяя цей процес прискорює. Тому велика частина робочої сили вимушена перенавчатися згідно з новими вимогами, щоб зберегти свій рівень життя.

Український ринок праці перенасичений молодими фахівцями в галузі юриспруденції, дизайну та психології. Водночас є брак лікарів, інженерів та представників аграрних професій. Практично 90% випускників-гуманітаріїв не можуть знайти роботу за освітою.

Існує кілька областей людської діяльності, в якій, на думку фахівців, штучний інтелект і роботизація ще не скоро витіснять людину. До них в першу чергу можна віднести освітні професії, сферу персональних послуг, ведення домашнього господарства, різні галузі охорони здоров’я.

В інтернеті можна знайти різні прогнози щодо майбутніх професій — див., наприклад, за посиланням. Згадують і такі:

Ринок праці — система, яка змінюється дуже швидко. Сьогодні навряд хтось може зі 100% упевненістю говорити про всі зміни, які чекатимуть нас протягом найближчих 10 років, не кажучи вже про більш віддалені терміни. Поява нових технологій та інші процеси можуть як піднести в топ не особливо популярні сьогодні професії, так і, навпаки, зруйнувати популярність затребуваних зараз напрямків. Тим не менше, загальні тенденції розвитку ринку такі, що можна зробити деякі висновки — див., наприклад, прогноз ЄС до 2025 року

і такі зауваження.

На сторінці 19 презентації подано QR коди доступу до online навчання спеціалістів ІТ.

4. Закріплення вивченого матеріалу

  1. Чи очікують зменшення робочих місць?
  2. Які сучасні професії можуть зникнути в майбутньому? Чому?
  3. Як стати затребуваним фахівцем?
  4. Чи замінять людей роботи повністю?
  5. Опишіть стратегії розвитку професій майбутнього.

5. Підбиття підсумків уроку
Виставлення оцінок.

6. Домашнє завдання
Доопрацювати презентацію та ознайомиттися з переліком 20 професії майбутнього 2030 за версією EdCamp 2017.


Текст упорядкувала Нагорна Антоніна Олександрівна, вчитель ліцею № 142 Солом'янського району міста Києва, під час виконання випускної роботи на курсах підвищення кваліфікації з 28.10.2018 по 02.10.2018.