Тема: опрацювання рядків мовою PHP.
Мета: сформувати визначення поняття рядків у мові програмування, ознайомити учнів з їх функціями та методами, навчити створювати програми мовою PHP опрацюванням рядків.
Обладнання: ПК з встановленими ОС і середовищем програмування PHP або зі стійким доступом до інтернету для використання сервісів PHP-online.
Хід уроку
1. Організаційний момент
Вітання з класом, перевірка присутності учнів. Перевірка виконання домашнього завдання.
2. Актуалізація опорних знань
Рядок — лінійно упорядкована послідовність символів, яку використовують для зберігання і подання текстової інформації.
Значення рядка записують в лапках або в апосторофах залежно від тексту: якщо всередені тексту є апостроф, то його бажано взяти в лапки. І навпаки: якщо всередені рядка є лапки, то текст записують між апострофами.
Наприклад:
$s = "об'єктно орієнтована";
$t = 'мова програмування "PHP"';
Службові символи (екрановані послідовності)
\\ // символ \ \' // символ' \" // символ " \0 // символ Null (не є ознакою кінця рядка) \f // ознака кінця сторінки \n // ознака кінця рядка \t // горизонтальна табуляція \v // вертикальна табуляція
Описати дію коду і порівняти з очікуваним:
trim($_REQUEST['name']) — повертає величину рядка, передану елементом форми з назвою 'name';
count($a) — повертає довжину (кількість елементів) списку $a.
3. Вивчення нового матеріалу
Базові дії з рядками
echo 'spam'.'eggs'; // 'spameggs' - конкатенація (додавання) echo strlen('spam'); // 4 - довжина рядка $S = 'spam'; echo $S[0]; // 's' - доступ за індексом echo $S[2]; // 'a'
Приклади використання функцій і методів рядків
$S = 'str'; $S = "str"; $S = '''str'''; $S = """str""" — літерали рядків;
$S1.$S2 — додавання;
$S[$i] — звернення за індексом до символу рядка;
strlen($S) — довжина рядка;
strpos($I, $S) — повертає позицію першого входження підрядка $I в рядок $S;
strrpos($I, $S) — повертає позицію останнього входження підрядка $I в рядок $S;
trim($S) — видаляє з рядка $S перший та останній пробіли і символи '\n', '\r', '\t';
ucfirst($S) — переводить перший символ рядка $S у верхній регістр;
substr($S,$n,$m) — повертає частину рядка $S, починаючи з позиції $n довжиною $m;
substr_count($S,$F) — повертає кількість входжень підрядка $F у рядок $S;
strstr($S,$F) — знаходить підрядок $F у рядку $S. У разі успіху повертає ту частину рядка, яка починається з $F.
str_replace($A, $B, $S) — замінює знайдений підрядок $A в рядку $S на підрядок $B на всіх входженнях підрядка $A;
substr_replace($S, $A, $start, $length) — замінює частину рядка $S, починаючи з позиції $start, довжиною $length на підрядок $A;
explode($A, $S) — розділяє рядок $S на окремі елементи за розділювачем $A та повертає масив частин.
4. Інструктаж з ТБ
5. Закріплення вивченого матеріалу
При виконанні кожного завдання:
Завдання 1. Скласти програму для підрахунку кількості слів у рядку. Словом вважати довільну (навіть порожню) послідовність символів, відокремлену символами пропуску.
Завдання 2. Скласти програму для підрахунку кількості входжень літери латиниці a у рядку.
Завдання 3. Порівняти складені програми з демонстраційними розв'язаннями:
Примітка. Для перевірки правильності коду php достатньо ввести код у довільне середовище програмування online мовою php, замінивши trim($_REQUEST['s']) на рядок, який потрібно опрацювати.
6. Підбиття підсумків уроку
Виставлення оцінок.
7. Домашнє завдання
Завдання 4. Перевірити, чи розташовано у алфавітному порядку слова, записані латиницею у рядку тексту. Порівняти складені програми з демонстраційним розв'язанням:
HTML + PHP. Протестувати програму для рядка з використанням кирилиці, у тому числі українських літер, яких немає у російській абетці. Поміркувати, як потрібно змінити програму, щоб отримувати правильну відповідь і в цьому випадку.
Завдання 5. Перекласти мовою PHP програму мовою Pascal для отримання нормальної диз'юнктивної форми булевої фукції. За бажанням зчитування даних можна зробити з клавіатури, а виведення на екран.
Текст упорядкувала Вікторія Олегівна Вовченко, вчитель Українського колежу імені В.О.Сухомлинського (СШ № 272) Дніпровського району м.Києва під час виконання випускної роботи на курсах підвищення кваліфікації з 10.12.2018 по 14.12.2018 р.
В роботі було використано матеріали розробки Людмили Анатоліївни Кашперенко.