Зміст шкільного курсу комбінаторики
Логіка викладу вимагає перед системним вивченням комбінаторики запровадження таких понять щонайменше у класах з поглибленим вивченням математики:
Множини А і B називають рівнопотужними, якщо можна встановити взаємно однозначну відповідність між їхніми елементами. Це записують таким чином: | A | = | B |.
Множину А називають зліченною, якщо вона рівнопотужна підмножині ряду натуральних чисел. Якщо множина не є зліченною, то її називають незліченою.
Кажуть, що множина А скінченна і має n елементів, де n — натуральне число, якщо вона рівнопотужна множині натуральних чисел у межах від 1 до n включно. | A | = n — скорочений запис цього твердження. Якщо множина не є скінченною, то називають її нескінченною.
Послідовність елементів множини А, що мають індекси у множини В, — це відображення з множини В у множину А, визначене на всій множині В. Якщо множину В не. описано, то вважають, що В — ряд натуральних чисел або множина послідовних натуральних чисел від 1 до певного натурального n: {1, 2, 3, ... , (n ‒ 1), n}. У першому випадку кажуть про нескінченну послідовність, у другому — про скінченну послідовність, що має n членів. При цьому k-им членом послідовності називають образ натурального k для відповідного відображення. Його позначають як ak, де замість літери а можна записати будь-яку іншу.
Упорядкувати зліченну множину А, тобто занумерувати натуральними числами елементи А, означає задати таку послідовність, всі члени якої різні, а кожен елемент А с членом цієї послідовності.
Такі означення дають змогу формалізувати лише інтуїтивно зрозумілі поняття послідовності й упорядкування елементів множини, звести їх до вже відомих аксіом, теорем і означень. Інакше кажучи, привчити до стилю мислення і висловлювання, притаманного сучасному стану математики.
Традиційними є такі позначення:
\(\{a_k\}^n_{k=1}\) — для послідовності з n елементів;
\(\{a_k\}^{+\infty}_{k=1}\) — для нескінченної послідовності;
\(\{a_k\}\) — для довільної послідовності.
Комбінаторика, комбінаторний аналіз — розділ математики, присвячений розв'язуванню задач вибору й розташування елементів певної, найчастіше скінченної множини, відповідно до заданих правил.
Історична довідка. Хоча сліди знань з комбінаторики знайдено у писемних джерелах давніх Індії та Китаю, вважають, що комбінаторика виникла у ХVІ столітті. У житті тогочасних панівних верств суспільства велике місце займали азартні ігри. У карти та
кістки вигравали і програвали золото й діаманти,
палаци та маєтки, породисті коні та дорогі прикраси. Тому спочатку комбінаторні задачі стосувалися переважно
азартних ігор. Цікавило, наскільки часто можна викинути певне число очок, кидаючи дві або три кістки, або отримати
двох королів у картковій грі. Такі питання стали рушійною силою розвитку комбінаторики й теорії ймовірностей. Частіше під час
багатогодинних ігор помічали певні закономірності
(наприклад, що певні комбінації карт чи кісток
з'являються частіше за інших), про які гравці повідомляли математикам. А останні пояснювали ці спостереження.
Одним з перших зайнявся підрахунком числа різних комбінацій при грі в кістки італійський математик Нікколо
Тарталья (бл. 1499‒1557). Подальший розвиток комбінаторики пов'язано з іменами Блеза Паскаля (1623‒1662), П'єра
Ферма (1601‒1665), Якоба Бернуллі (1654‒1705), Готфріда Вільгельма Лейбниця (1646‒1716) і Леонарда Ейлера (1707‒1783). Довгий час
здавалося, що комбінаторика лежить поза основним руслом розвитку математики.
Ситуація істотно змінилася після
розквіту дискретної математики та появи електронних обчислювальних машин. З цього
моменту комбінаторика переживає період бурхливого розвитку, а її методи широко застосовують при вирішенні різноманітних задач, що мають практичне значення.
Методи і поняття, які при цьому використовують, часто лежать за межами понятійного апарату шкільної математики. Як от твірна функція (степеневий ряд), група, дія групи, орбіта тощо у доведенні теореми Редфілда — Пойа. Подальший виклад здійснено у межах понятійного апарату шкільної математики.
Розуміння визначення комбінаторики можливе лише після знайомства з умовами комбінаторних задач та способами їх розв'язання. Зазвичай починають із задач про кількість способів певного розташування, а потім переходять до задач про комбінаторне тлумачення певних рівностей і використання у суміжних розділах математики.
Задача 1. Скільки існує способів взяти з притулку пса при наявності трьох притулків, у яких є відповідно 6, 12 і 32 собаки?
Розв'язання. Зауважимо: вибирають одного пса (всі вони дуже різні! — див. світлини), а не притулок, тому кількість варіантів дорівнює такій сумі: 6 + 12 + 32 = 50.
Розв'язання задачі 1 ілюструє використання такого правила.
Комбінаторне правило додавання. Нехай потрібно виконати деяку дію. яка полягає у виконанні лише однієї з k різних дій, причому що першу дію можна виконати n1 способами, другу — n2, ..., k-ту дію — nk. Тоді цю дію можна виконати такою кількістю дій: n1 + n2 + ... + nk.
Після кожного демонстраційного розв'язання задачі необхідно одразу здійснити крок до узагальнення й систематизації, сказавши таке: "Ця задача про те, що ..." (початок може бути й іншим, наприклад, таким, як у тексті вище: "Розв'язання задачі ілюструє використання такого правила...") й описати сферу застосування та головну ідею розв'язання. Після задачі 1 достатньо процитувати комбінаторне правило додавання.
Тут і далі знаком дорожнього руху та синім кольором виділено зауваження (пояснення, рекомендації) для вчителя. Чорним кольором виділено текст, призначений і для учня, і для вчителя.
Задача 2. У їдальні є:
Скількома способами можна у цьому випадку замовити обід з першої та другої страв?
Розв'язання. Шукана кількість дорівнює кількості всіх можливих (упорядкованих) пар такого вигляду:
де першу складову вибирають з двох страв, а другу складову — з трьох страв. Є доволі проста геометрична аналогія: скільки існує відрізків, один кінець яких вибирають з двох різних точок, а інший кінець — з трьох інших різних точок.
Шукана кількість варіантів дорівнює 2 ∙ 3 = 6.
Розв'язання задачі 2 ілюструє використання наступного правила.
Комбінаторне правило множення. Нехай потрібно виконати деяку дію. яка полягає у послідовному виконанні k таких елементарних дій, що першу дію можна виконати n1 способами, другу — n2 способами незалежно від результату першої дії, ..., k-ту дію — nk способами незалежно від результату виконання всіх попередніх елементарних дій. Тоді цю дію можна виконати такою кількістю дій: n1 ∙ n2 ∙ ... ∙ nk.
Примітка. Бездоганне доведення обох комбінаторних правил для довільної кількості доданків чи множників вимагає застосування принципу математичної індукції.
Задача 3. На таці є 4 груші, 7 слив і 8 абрикосів. Скількома способами можна взяти з цієї таці 2 різних види фруктів, якщо всі фрукти вважати різними?
Розв'язання. З двох певних видів фруктів пару можна вибрати такими кількостями способів:
Шукана кількість дорівнює такій сумі: 28 + 32 + 56 = 116.
Розв'язання задачі 3 містить розбиття на часткові випадки й послідовне використання комбінаторних правил множення та додавання. Слова: "якщо всі фрукти вважати різними" істотні для однозначного тлумачення умови задачі. Без них можливе тлумачення умови, при якому шуканою кількістю буде 3. У такому випадку перед розв'язуванням задачі потрібно уточнити умову.
Теорема 1. Кількість всіх підмножин n-елементної множини доорівнює 2n.
Доведення. Задати певну підмножину n-елементної множини означає для кожною з n елементів визначити, чи належить він до цієї множини. Кожну з таких n дій можна здійснити двома способами, а тому, згідно з комбінаторним правилом множення, загальна кількість всіх підмножии n-елементної множини дорівнює такому:
$$\underbrace{2\cdot 2\cdot 2 \cdots 2}_{n~~разів} = 2^n.$$
Як бачимо, доведення навіть простих тверджень вимагає уміння уявляти й описувати схему перебору. В останньому випадку — перебору підмножин n-елементної множини за допомогою (як сказали б учні на уроці інформатики) n вкладених циклів, у межах кожного з яких лічильник тактів набуває одного з двох значень. До належного (ґрунтовного) вивчення комбінаторики доцільно змоделювати й описати (учням!) схеми перебору підмножин, перестановок, розміщень і комбінацій множин з малою (до 4) кількістю елементів. І це можуть бути не абстрактні літери чи цифри, а конкретні фігури, вирізані з кольорового картону. Або однокласники у школі чи одногрупники у дитячому садку! В останньому випадку емоційне пожвавлення від гри буде лише на користь. Інакше кажучи, сформулювати відповідне завдання можна, не виходячи за межі побутової лексики й у межах повсякденної діяльності 5-річної дитини. І його розв'язання також не виходить за ці межі.
На жаль, досі більшість випускників українських шкіл неспроможні сформулювати і втілити схему перебору навіть у перелічених вище простих випадках. Тому й комбінаторні задачі (справжні, а не на відтворення й застосування однієї формули) їм не під силу. І причина не у не набутих знаннях, а у тому, що не було своєчасно підготовлено учнів психологічно (це про вміння концентрувати увагу) і мовленнєво (це про уміння стисло й точно висловлювати думку). Хоча б на простих прикладах (задачах), але з суворим аналізом всього зробленого. Це надзвичайно важка праця, плодами якої можна буде скористатися лише через два-три роки. Тому починати її потрібно якомога раніше. Одночасно це є причиною того, чому цього уникають — свідомо чи несвідомо. Навчальна програма явно не вимагає своєчасного формування відповідних умінь і навичок. А за час їхнього формування учня буде переведено з початкової школи у базову, з базової — у старшу. У більшості випадків його навчатиме вже інший учитель.
Формулювання й дотримання схеми перебору вимагає зосередження уваги протягом кількох хвилин. Починати тренування такої зосередженості доцільно не з комбінаторних задач, а з чогось простішого. Наприклад, з визначення перетину, об'єднання, різниці й симетричної різниці двох множин з невеликою кількістю елементів: цифр, літер, картонних фігур тощо. Досвід показує, що при першому зіткненні з такими задачами навіть при наявності надрукованих чи написаних означень дій з множинами учні та студенти часто роблять помилки виключно із-за неуважності. Про такі вправи знають методисти з початкової та дошкільної
освіти. Щонайменше, в ІПО КУ імені Бориса Грінченка. На жаль, такі вправи не є обов'язковими згідно з державними навчальними програмами. На це має бути добра воля вчителя початкових класів на прохання вчителя старших класів.
Означення 1. Запровадимо такі поняття й позначення.
Перестановка n елементної множини — це взаємно однозначне відображення цієї множини на себе. Кількість таких перестановок позначають через Pn .
Розміщення (без повторень) елементів з n по k а — це впорядкована k елементна підмножина n елементної множини. Кількість таких розміщень позначають через \(A^k_n\).
Комбінацією елементів з n по k називають k елементну підмножину n елементної множини. Кількість таких комбінацій позначають \({n\choose k}\) або \(C^k_n\).
Перестановку n-елементної множини можна означити і як послідовність довжини n, серед елементів якої є всі елементи даної множини.
Розміщення (без повторень) елементів з n по k можна означити і як послідовність довжини k з різних елементів n-елементної множини.
Відповідь у термінах означення 1 така: \(P_{29}\), \(A^3_{13}\) і \(C^9_{25}\). Для отримання відповіді у вигляді чисел або хоча б алгоритмів потрібно використати наступне твердження.
Теорема 2. $$P_n = 1 \cdot 2 \cdot 3 \cdots (n - 1) \cdot n \stackrel{\rm def}{=} n!,$$
$$A^k_n = {n!\over (n-k)!},$$ $$C^k_n = {n!\over k! (n-k)!}.$$
Доведення.
Примітка. Для того, щоб доведені твердження справджувалися при k = 0 або при k = n, домовилися вважати, що 0! = 1.
Відповідь до задачі 4:
Останнє число без застосування обчислювальної техніки можна обчислити, виконуючи по черзі ділення і множення:
25 / 1 ∙ 24 / 2 ∙ 23 / 3 ∙ 22 / 4 ∙ 21 / 5 ∙ 20 / 6 ∙ 19 / 7 ∙ 18 / 8 ∙ 17 / 9.
Діючи аналогічно для інших значень k, n, завжди будемо отримувати проміжний результат у вигляді цілого числа, яке не перевищує кінцевий результат.
Доведення останньої рівності теореми 2 вимагало комбінаторних міркувань у явному вигляді.
Ці цінності учні повинні усвідомити як орієнтири для успішного навчання.
Мета вивчення комбінаторики полягає не у запам'ятовуванні означень, формул для окремих типових завдань, а у розвитку уміння:
Теорема 3. \(C^k_n = C^{n-k}_n.\)
Доведення. Існує взаємно однозначна відповідність між k-елементними підмножинами n-елементної множини та їхніми (n ‒ k)-елементними доповненнями до n-елементної множини. Тому їхні кількості однакові.
Теорема 4. При 0 < k < n справджується рівність: $$C^k_n = C^{k-1}_{n-1} + C^k_{n-1}.$$
Доведення. Нехай а — один з елементів n-елементної множини A. Кількість всіх k-елементних підмножин цієї множини дорівнює сумі кількості k-елементних підмножин, що містять цей елемент, і кількості k-елементних підмножин, які не містять цього елемента. Перші підмножини уворюються об'єднанням {а} з (k ‒ 1)-елементними підмножинами (n ‒ 1)-елементної множини A\{а}, кількість яких дорівнює \(C^{k-1}_{n-1}\). Решту множин утворено способом вибору k елементної підмножини (n ‒ 1)-елементної множини A\{а}, тому кількість останніх дорівнює \(C^k_{n-1}\).
Таблицю, подану нижче, називають трикутником Паскаля.
0 | ||||||||||
\(C^0_1\) | \(C^1_1\) | |||||||||
\(C^0_2\) | \(C^1_2\) | \(C^2_2\) | ||||||||
\(C^0_3\) | \(C^1_3\) | \(C^2_3\) | \(C^3_3\) | |||||||
\(C^0_4\) | \(C^1_4\) | \(C^2_4\) | \(C^3_4\) | \(C^4_4\) | ||||||
\(C^0_5\) | \(C^1_5\) | \(C^2_5\) | \(C^3_5\) | \(C^4_5\) | \(C^5_5\) |
Всі крайні елементи цієї таблиці дорівнюють одиниці, а кожен її внутрішній елемент є сумою двох найближчих сусідів, розташованих над ним. Перші рядки цієї таблиці мають такий вигляд:
1 | ||||||||||
1 | 1 | |||||||||
1 | 2 | 1 | ||||||||
1 | 3 | 3 | 1 | |||||||
1 | 4 | 6 | 4 | 1 | ||||||
1 | 5 | 10 | 10 | 5 | 1 |
Теорема 5. Для довільного натурального n та довільних числах а та b справджується така рівність:
$$(a+b)^n = C^0_n a^n + C^1_n a^{n-1} b + C^2_n a^{n-2} b^2+\cdots +C^{n-1}_n a b^{n-1} +C^n_n b^n,$$
яку називають біномною формулою Ньютона.
Доведення. $$(a+b)^n = \underbrace{(a+b)\cdot (a+b)\cdot (a+b)\cdots (a+b)}_{n~~разів}.$$
Якщо виконати всі дії множення, використовуючи розподільний закон, то отримаємо суму доданків вигляду an ‒ jb j. При утворенні кожного такого доданка беруть участь як співмножники а або b у кожній з дужок правої частини останньої рівності. Доданок an ‒ jb j виникає, якщо вибрати j разів співмножник b з n дужок, що можна зробити \(C^j_n\) способами.
Наслідок 1. Подавши (1 ± 1)n сумою доданків за допомогою біномної формули Ньютона, маємо:
$$C^0_n + C^1_n + C^2_n + C^3_n + \cdots +C^{n-1}_n + C^n_n = 2^n,$$
$$C^0_n - C^1_n + C^2_n - C^3_n +\cdots + (-1)^{n-1} C^{n-1}_n + (-1)^n C^n_n = 0.$$
Перша рівність має прозоре комбінаторне тлумачення: кількість всіх підмножин n-елементної множини дорівнює сумі за індексом k у межах під 0 до n включно кількостей k-елементних підмножин.
Означення 2. Перестановкою з повторенням називають скінченну послідовність, у якій значення елементів можуть збігатися. При загальній кількості значень k кількість різних перестановок з повторенням n1 разів першого значення, n2 разів другого значення, ..., nk разів k-го значення позначають так: P(n1, n2, ..., nk).
Якщо всі значенняі елементів послідовності різні, то ця кількість дорівнює (n1 + n2 + ... + nk)!. Інакше це значення потрібно поділити на добуток кількостей перестановок значень. Маємо:
$$P(n_1, n_2, ..., n_k) ={(n_1 + n_2 + \cdots + n_k)! \over n_1! \cdot n_2! \cdot \cdots \cdot n_k!}.$$
Наприклад, перестановкою цифр числа 122333 можна отримати таку кількість різних чисел: $${(1 + 2 + 3)!\over 1! \cdot 2! \cdot 3!} = 60,$$ включаючи й саме число 122333.
Рекурентне співвідношення — це співвідношення (зазвичай рівність), яке виражає значення елемента деякої послідовності (з натуральними індексами) через значення елементів цієї послідовності з меншими індексами.
При наявності рекурентного співвідношення і відомих перших членах послідовності можна обчислити довільний член послідовності.
Ефективні алгоритми розв'язання задач з комбінаторики щодо пошуку кількості чи певного розташування зазвичай пов'язані з рекурентними співвідношеннями.
У доведенні теореми 2 неявно використано рекурентні співвідношення:
Так само, як і неявно використано метод математичної індукції. Повністю коректне (з сучасної точки зору) доведення вимагає явного використання. Очислення елементів (не одного, а наприклад, 10-го рядка) трикутника Паскаля на основі доведеного у теоремі 4 рекурентного співвідношення: $$C^k_n = C^{k-1}_{n-1} + C^k_{n-1}$$ при початкових значеннях \(C^0_n = C^n_n = 1\) ефективніше, ніж використання явної формули з факторіалами.
У 1999 році у місті Києві за ініціативи працівників Київського університету імені Тараса Шевченка було проведено Всеукраїнську конференцію "Актуальні проблеми вивчення природничо-математичних дисциплін у загально-освітніх навчальних закладах України". Ініціатори намагалися донести до відома широкого загалу думку про хибність шляху змін природничо-математичної освіти у школі, обраного Міністерством освіти й підтриманого Академією педагогічних наук та педагогічними університетами. Цікаво, що позиція викладачів математики Київського міжрегіонального інституту удосконалення вчителів імені Бориса Грінченка, попередньо обговорена і підтримана на семінарі методистів районних методичних центрів і голів методичних об'єднань вчителів математики міста Києва і Київської області, збігалася з позицією викладачів КУ ім. Т. Шевченка. Під час секційної доповіді один з викладачів вишу наголошував на неохідності розв'язування учнями повноцінних комбінаторних задач. І назвав, як конкретний приклад, наступну задачу 5. Пікантність ситуації полягала у тому, що тоді у 5 класі використовували підручник з математики за авторством провідного працівника Міністерства (того, якого критикували серед інших), який містив саме цю задачу (!) для конкретних малих значень параметрів n = 5, m = 3. Це правда. Як і те, що повноцінного продовження у старших класах цієї задачі не було.
Задача 5. Скільки існує n-цифрових натуральних чисел, сума цифр кожного з яких дорівнює m?
Розв’язання. Ми не будемо тут розглядати часткові розв'язання:
На першому місці може стояти одна з (n ‒ n0) цифр, відмінних від 0, на другому одна з (n ‒ 1), що залишаться, на третьому одна з (n ‒ 2). що залишаться, і так далі. Якщо всі цифри вважати різними, то утворені таким чином послідовності різні, а їхня кількість дорівнює (n ‒ n0) ∙ (n ‒ 1)!. Останнє число є добутком шуканої кількості й кількостей перестановок множин з n0, n1, n2, ..., n9 елементів. Отже, шукана кількість дорівнює значенню такого виразу: $${(n-n_0)\cdot (n-1)!\over n_0!\cdot n_1!\cdot n_2!\cdots n_9!}$$ Кількість різних її цифроних чисел, сума цифр кожного з яких дорівнює m, є сумою доданків такого вигляду за всіма послідовностями невід’ємних цілих чисел \(\{n_j\}_{j=0}^9\), для яких маємо:
На перший погляд, задачу 4 розв'язано. Проаналізуємо, наскільки ефективно. Розглянемо випадки m = 3, n = 5 і m = 6, n = 8. Числа 3 і 6 подамо відповідно сумою 5 і 8 цифр. Подання впорядкуємо за спаданням найбільшого числа, яке можна записати за допомогою цих цифр. Такі подання — своєрідна форма запису послідовностей чисел \(\{n_j\}_{j=0}^9\), узгоджених з умовою задачі.
3 + 0 + 0 + 0 + 0 = 2 + 1 + 0 + 0 + 0 = 1 + 1 + 1 + 0 + 0 = 3,
6 + 0 + 0 + 0 + 0 + 0 + 0 + 0 = 5 + 1 + 0 + 0 + 0 + 0 + 0 + 0 =
4 + 2 + 0 + 0 + 0 + 0 + 0 + 0 = 4 + 1 + 1 + 0 + 0 + 0 + 0 + 0 =
3 + 3 + 0 + 0 + 0 + 0 + 0 + 0 = 3 + 2 + 1 + 0 + 0 + 0 + 0 + 0 =
3 + 1 + 1 + 1 + 0 + 0 + 0 + 0 = 2 + 2 + 2 + 0 + 0 + 0 + 0 + 0 =
2 + 2 + 1 + 1 + 0 + 0 + 0 + 0 = 2 + 1 + 1 + 1 + 1 + 0 + 0 + 0 =
1 + 1 + 1 + 1 + 1 + 1 + 0 + 0 = 6.
Без запису у знаменнику 0! і 1! відповідь для першого випадку така:
$$ 1 + {2\cdot 4!\over 3!} + {3\cdot 4!\over 2!\cdot 3!} = 1 + 8 + 6 = 15.$$
— існує 15 п'ятицифрових чисел, сума цифр кожною з яких дорівнює 3.
Для другого випадку відповідь така:
$$1 + 2\cdot {2\cdot 7!\over 6!} + {2\cdot 7!\over 6!\cdot 2!} + {3\cdot 7!\over 5!\cdot 2!} + {3\cdot 7!\over 5!} + {3\cdot 7!\over 5!\cdot 3!} + {4\cdot 7!\over 4!\cdot 3!} + {4\cdot 7!\over 4!\cdot 2!\cdot 2!} + {5\cdot 7!\over 3!\cdot 4!} + {6\cdot 7!\over 2!\cdot 6!} =$$
$$= 1 + 28 + 7 + 63 + 126 + 21 + 140 + 210 + 175 + 21 = 792.$$
Таким чином, існує 792 восьмицифрових числа, сума цифр кожного з яких дорівнює 6.
Таке розв'язання пов'язане з катастрофічним зростанням кількості обчислень при збільшенні n і m. Підступність задачі полягає у тому, що намагання систематизувати спосіб отримання відповіді підштовхує до подрібнення задачі на велику кількість інших комбінаторних задач.
Але той, хто знайомий з гаслом пошуку ефективного розв'язку комбінаторної задачі, одразу почне пошук рекурентного співідношення. І доволі швидко отримає таке розв'язання.
Теорема 6. Позначимо через с(n, m) кількість n-цифрових чисел, сума цифр кожного з яких дорівнює m. Тоді:
Доведення. Безпосередньою перевіркою можна пересвідчитися в істинності перших двох наборів рівностей для початкового значення n = 1. Доведемо рекурентне співвідношення. Будь-яке n-цифрове число можна отримати шляхом дописування до (n ‒ 1)-цифрового числа праворуч (у розряд одиниць) однієї з цифр. При цьому сума цифр числа зростає на величину дописуваної цифри. Таким чином, у рекурентному співвідношенні перший доданок ліворуч від знаку рівності відповідає дописуванню 0, другий — дописуванню 1, третій — дописуванню 2 і таке інше.
Доведене рекурентне співвідношення разом з початковими значеннями дає повне розв'язання задачі у вигляді алгоритму. Відповіді для часткових випадків можна подати таблицею, побудованою таким чином:
n\m | 1 | 2 | 3 | 1 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 0 |
2 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 9 |
3 | 1 | 3 | 6 | 10 | 15 | 21 | 28 | 36 | 45 | 54 |
4 | 1 | 4 | 10 | 20 | 35 | 56 | 84 | 120 | 165 | 219 |
5 | 1 | 5 | 15 | 35 | 70 | 126 | 210 | 330 | 495 | 714 |
6 | 1 | 6 | 21 | 56 | 126 | 252 | 462 | 792 | 1287 | 2001 |
7 | 1 | 7 | 28 | 84 | 210 | 462 | 924 | 1716 | 3003 | 5004 |
8 | 1 | 8 | 36 | 120 | 330 | 792 | 1716 | 3432 | 6435 | 11439 |
9 | 1 | 90 | 45 | 165 | 495 | 1287 | 3003 | 6435 | 12870 | 24309 |
10 | 1 | 10 | 55 | 220 | 715 | 2002 | 5005 | 11440 | 24310 | 48619 |
11 | 1 | 11 | 66 | 286 | 1001 | 3003 | 8008 | 19448 | 43758 | 92377 |
12 | 1 | 12 | 78 | 364 | 1365 | 4368 | 12376 | 31824 | 75582 | 167959 |
13 | 1 | 13 | 91 | 455 | 1820 | 6188 | 18564 | 50388 | 125970 | 293929 |
14 | 1 | 14 | 105 | 560 | 2380 | 8568 | 27132 | 77520 | 203490 | 497419 |
15 | 1 | 15 | 120 | 680 | 3060 | 11628 | 38760 | 116280 | 319770 | 817189 |
16 | 1 | 16 | 136 | 816 | 3876 | 15504 | 54264 | 170544 | 490314 | 1307503 |
17 | 1 | 17 | 153 | 969 | 4845 | 20349 | 74613 | 245157 | 735471 | 2042974 |
18 | 1 | 18 | 171 | 1140 | 5985 | 26334 | 100947 | 346104 | 1081575 | 3124549 |
19 | 1 | 19 | 190 | 1330 | 7315 | 33649 | 134596 | 480700 | 1562275 | 4686824 |
20 | 1 | 20 | 210 | 1540 | 8855 | 42504 | 177100 | 657800 | 2220075 | 6906899 |
Теорема 7. У позначеннях теореми 6:
Доведення. Перше твердження теореми є наслідком того, що сума цифр n-цифрового числа не перевищує 9n. Доведемо друге твердження, поставивши кожному n-цифровому числу х із сумою цифр m у взаємно однозначну відповідність n-цифрове число $$10\underbrace{99...99}_{~~~~n-1\\дев'ятка} - x$$ сума цифр якого дорівнює 9n ‒ m + 1. При цьому перша (відмінна від 0) цифра і1 числа х замінюється на 10 ‒ і1, а кожна з наступних цифр іj, що перебувають у межах від 0 до 9 включно, замінюється на 9 ‒ іj (в тих самих межах) при j = 2, 3, ..., n. З існування взаємно однозначної відповідності й випливає рівність кількостей.
При великих значеннях параметрів комбінаторної задачі не технологічні розв'язання через подрібнення завдань на елементарніші призводять до катастрофічного зростання кількості виконуваних дій у той час, коли існують технологічні розв'язання, за допомогою яких отримують відповідь за хвилини навіть без обчислювальної техніки — порівняйте теорему 6 з таблицею відповідей для часткових випадків і міркування, подані перед її формулюванням. Опанування ефективною технологією розв'язування задач вимагає обов'язкового розв'язування достатньо складних завдань. Можливо, з параметрами, а не конкретними числовими значеннями. І відповіддю у вигляді алгоритму, а не конкретного числа чи навіть формули.
Змінимо (параметризуємо) умову задачі 3.
Задача 3′. На таці є n видів фруктів у кількостях k1, k2, ... , kn. Скількома способами можна взяти з цієї таці 2 різних види фруктів, якщо всі фрукти вважати різними?
Розв'язання′. Запровадимо такі позначення:
● початкові значення: | l2 = k1 + k2; | m2 = k1 ∙ k2; |
● рекурентні співвідношення: | lj + 1 = lj + kj + 1; | mj + 1 = mj + kj + 1 ∙ lj при j ≥ 2. |