1.
a) a = bq1 ∧ b = cq2 ⇒ a = c(q1 q2) ⇒ a ⋮ c.
б) a = bq1 ∧ b = cq2 ⇒ a + b = c(q1 + q2) ⇒ (a + b) ⋮ c.
в) a = cq ⇒ at = c(qt) ⇒ at ⋮ c.
г) Випливає з б) і в).
д) a = bq ⇒ a = ( − b) ( − q) ⇒ a ⋮ ( − b).
e) a = bq1 ∧ b = cq2 ⇒ a = a q1q2 ⇒ q1q2 = 1 ⇒ q1 = 1 ∨ q1 = − 1, тому a = b або a = − b.
2.
а) Нехай r1 + r2 = bq + r, 0 < ≤ r < | b |. Тоді a1 + a2
= b (q1 + q2) + r1 + r2
= b (q1 + q2 + q) + r.
б) Нехай r1r2 = bq + r, 0 ≤ r < | b |. Тоді a1a2
= (bq1 + r1)(bq2 + r2)
= b2q1q2 +
bq1r2 +
br1q2 +
r1r2
= b(bq1q2 + q1r2 + r1q2 + q) + r.
в) Нехай r1 − r2 = bq + r, 0 ≤ r < | b |. Тоді a1 − a2 =
= b (q1 − q2) + r1 − r2
= b (q1 − q2 + q) + r.
3. Наслідок твердження 2в.
4.
1) 2135 = (23)45 \(\stackrel{7}{\equiv}\) 145 = 1.
2) 19791980 = (7·282 + 5)1980 \(\stackrel{7}{\equiv}\) 51980 = 56 · 330 = (56)330 \(\stackrel{7}{\equiv}\) 1,
2) бо 52 \(\stackrel{7}{\equiv}\) 4; 53 \(\stackrel{7}{\equiv}\) 4 · 5 \(\stackrel{7}{\equiv}\) 6; 56 \(\stackrel{7}{\equiv}\) 6 · 6 \(\stackrel{7}{\equiv}\) 1.
3) 14333 − 16 · 2420 = (7·20 + 3)33 − (7·2 + 2) · (7·3 + 3)20 \(\stackrel{7}{\equiv}\) 333 − 2 · 320 =
36 · 5 + 3 − 2 · 36 · 3 + 2 \(\stackrel{7}{\equiv}\) 33 − 2 · 32 \(\stackrel{7}{\equiv}\) 6 − 2 · 2 = 2,
3) бо 32 \(\stackrel{7}{\equiv}\) 2; 33 \(\stackrel{7}{\equiv}\) 2 · 3 = 6; 36 \(\stackrel{7}{\equiv}\) 6 · 6 \(\stackrel{7}{\equiv}\) 1.
Примітка (Олександр Рудик). В описі розв'язання задач використано такий порядок дій.
Задачу 5, для якої подано лише відповіді, потрібно розв'язувати саме таким чином. У задачах з дво- і більше кратним піднесенням до степеня, досліджувати періодичність лишків потрібно буде відповідно двічі й більше разів.
У 2003 році на ІІІ етапі Всеукраїнської учнівської олімпіади з інформатики було запропоновано саме таку задачу.
5. Остача, 34 бали
Для зручності запису умови позначимо a b через a ^ b.
Завдання
Створіть програму remain.*, яка обчислить остачу від ділення на a0 числа
Вхідні дані
Файл remain.dat містить у вказаному порядку натуральні числа n, a0, a1, a2, …,
an у межах від 1 до 216, n < 9.
Вихідні дані
Файл remain.res має міститти лише шукану остачу.
Приклад
remain.dat | remain.res |
---|---|
5 4 3 5 7 9 11 | 3 |
5. 1) 2. 2) 4. 3) 0. 4) 0.
6.
а) Взявши х = 1, у = 0, дістанемо: ах + by = а. Отже, а ∈ М. Аналогічно b ∈ М.
б) Числа а, − а, b, − b належать до М. Принаймні одне з них додатне.
в) Нехай d = ах0 + by0. Візьмемо будь-яке число с = ах + by ∈ М і поділимо його на d з лишком: с = dq + r, 0 ≤ r < d. Звідси
Перемноживши почленно ці дві рівності, дістанемо
Згідно з задачею 8, ця рівність показує, що числа a та bc взаємно-прості.
10. Якщо число b взаємно-просте з c, то існують числа t1 і t2, що bt1 + ct2 = 1 (див. задачу 8). Помножимо цю рівність на a:
ab ⋮ c, і c ⋮ c, тому ліва частина останньої рівності кратна c, а тому a ⋮ c.
11. a ⋮ b ⇒ a = bq, q ∈ Z. bq ⋮ c і b взаємно-просте з c, то q ⋮ c, тобто q = ct, t ∈ Z. Отже, a = bct, а це означає, що a ⋮ cb.
12. Припустимо, що числа a і b прості, але не взаємно-прості. Нехай d > 1 — їхній найбільший спільний дільник. Тоді a ⋮ d і b ⋮ d, а тому a = d і b = d, звідки a = b.
13. Нехай p1 > 1 — найменше число, на яке ділиться а: a = p1a1. Число p1 просте, бо інакше його дільник, відмінний від 1 і p1, був би дільником числа а, меншим від p1. Якщо a1 = 1, то a = p1, тобто само воно є простим числом. Якщо a1 > 1,то з ним повторюємо спочатку всі міркування. На другому кроці дістанемо
ділиться на всі ці числа, бо при будь-якому n ∈ Z воно є добутком п’яти послідовних цілих чисел. Серед таких чисел одне ділиться на 5, принаймні одне — на 3, принаймні одне — на 4 і, крім того, ще хоча б одне — на 2.
18. Можна застосувати метод математичної індукції. При n = 0 маємо: a0 = 112 + 12 = 133, що кратне 133. Припустимо, що число \[a_n = 11^{n+2} + 12^{2n+1}\] ділиться на 133. Тоді.
\[a_{n+1} = 11^{n+3} + 12^{2n+3} = 11\cdot 11^{n+2} + 144\cdot 12^{2n+1} \stackrel{133}{\equiv} 11\cdot 11^{n+2} + 11\cdot 12^{2n+1} = 11a_n.\]
Отже, an + 1 ⋮ 133, якщо an ⋮ 133. Згідно з принципом математичної індукції всі числа a0, a1, a2, ..., діляться на 133.
19. \[{n^3\over 6} - {n^2\over 2} + {n\over 3} = {(n-2)(n-1)n\over 6}.\]
20. Якщо n = 2k + 1, то n2 − 1 = 4k(k + 1). Одне з чисел k або k + 1 парне.
21. Можна використати попередню задачу: n2 − m2 = (n2 − 1) − (m2 − 1).
22. Якщо \(n\stackrel{3}{\equiv} 1\) або \(n\stackrel{3}{\equiv} 2\), то \(n^2\stackrel{3}{\equiv} 1\) (див. задачу 2).
23. p2 − q2 = (p2 − 1) − (q2 − 1). Далі використати задачі 21, 22.
24. n3 − n = (n − 1) n (n + 1) ⋮ 6. Далі див. задачу 3.
25. Наслідок задач 24 і 3.
26. pn − pn − 1.
27. Одне з двох даних чисел ділитиметься на 3.
28. Можна всі, крім 1, простих чисел і квадратів простих чисел.
29. \[{1\cdot 2\cdot 3\cdot~\cdots~\cdot n\over 1+2+3+\cdots +n} = {2(n-1)!\over n+1} = a.\]
Потрібно з’ясувати, за яких умов число а ціле. Якщо число n + 1 парне, то серед чисел 1, 2, ... , n − 1 є (n + 1)/2, а тому число a ціле. Нехай число n + 1 непарне, але не просте. Якщо воно не є квадратом простого числа, то його можна подати як добуток двох менших різних між собою чисел. Обоє вони є множниками числа (n − 1 )!, а тому число а й у цьому випадку є ціле. Якщо а є квадратом простого числа p, то серед множників числа (n − 1)! є p і 2p. Отже, число а й у цьому випадку буде ціле. Таким чином, число а не ціле лише тоді, коли n + 1 просте число.
З0. Квадрати натуральних чисел (див. задачу 16).
31. \(2^{3k}\stackrel{7}{\equiv} 1\), \(2^{3k+1}\stackrel{7}{\equiv} 2\), \(2^{3k+2}\stackrel{7}{\equiv} 4\). Отже, лишок від ділення на 7 числа 2n + 1 дорівнює 2, 3 або 5.
32. \(9^{n}+1\stackrel{4}{\equiv} 2\), а число, що закінчується двома чи більше нулями, ділиться на 4.
33. Нехай a = 10kαk + 10k − 1αk − 1 + ⋯ + 10α1 + α0, де αk, αk − 1, ..., α1, α0 — цифри числа. Тоді
ділиться на 9, а отже, й на 3, бо 10s − 1 = (10 − 1) (10s − 1 + 10s − 2 + ⋯ + 10 + 1). Далі див. задачу 3. Можна міркувати і так. \(10 \stackrel{3}{\equiv} 1\), то \(10^s \stackrel{3}{\equiv} 1\), якщо s — натуральне число. Тому
(див. задачу 2). Доведене твердження обгрунтовує відому ознаку подільності на 3.
34. Див. розв’язок попередньої задачі.
35. a − b ділиться на 100, а отже, й на 4.
36. a − c = (10 + 1) α1 + (102 − 1) α2 + (103 + 1) α3 + (104 − 1) α4 + ⋯ + (10n − (− 1)n) ⋮ 11, бо 102k + 1 + 1 ⋮ 11 і 102k − 1 ⋮ 11. Справді, \(10^2 \stackrel{11}{\equiv} 1\), а тому
\(10^{2k+1} + 1 \stackrel{11}{\equiv} 10 + 1 \stackrel{11}{\equiv} 0\) і
\(10^{2k} - 1 \stackrel{11}{\equiv} 1 - 1 \stackrel{11}{\equiv} 0\). Із доведеного твердження випливає така ознака подільності на 11. Число \( a = \overline{\alpha_n\alpha_{n-1} ... \alpha_1\alpha_0}\)
ділиться на 11 тоді й лише тоді, коли число \[\alpha_0 - \alpha_1 + \alpha_2 - \alpha_3 \cdots (-1)^n \alpha_n\] ділиться на 11.
37. Нехай p1, p2, ... , ps — всі прості числа. Розглянемо число а = p1 p2 ⋯ ps + 1. Воно не ділиться на жодне з чисел p1, p2, ... , ps (лишок від ділення числа а на кожне з них дорівнює 1). З іншого боку, число а розкладається на прості множники (див. задачу 13), тобто ділиться принаймні на одне просте число. Отже, початкове припущення не правильне. Це блискуче доведення належить Евкліду.
38. p = m2 − n2 ⇔ p = m + n ∧ 1 = m − n. Звідси m = (p + 1)/2, n = (p − 1)/2. Число p непарне, тому числа p + 1 і p − 1 парні, а тому (p + 1)/2 і (p − 1)/2 — цілі.
39 Нехай n = (2k + 1) 2s, де k — натуральне число. Тоді \(2^n + 1 = (2^{2^s})^{2k+1} + 1 = (2^{2^s} + 1)l\), де l — ціле число, за 1.
\[ a^{2k+1} + 1 = (a+1)(a^{2k} - a^{2k-1} + \cdots + a^2 - a + 1).\]
40. Для простих чисел, менших від З0, твердження очевидне. Нехай р — просте число і р > З0. Позначимо через r лишок від ділення р на З0: р = 30q + r. 2, 3 і 5 — дільники числа З0, тому вони не можуть бути дільниками r, бо тоді р не було б простим. Отже, r < З0 і не ділиться на жодне з чисел 2, 3 і 5. Безпосередньо впевнюємось, що такими числами є лише 1, 7, 11, 13, 17, 19, 23, 29.
41. Позначимо: d1 = НСД (a, b), d2 = НСД (b, c). a ⋮ d1 і b ⋮ d1, тому с = а − bq також ділиться на d1. Отже, d1 — спільний дільник чисел b і с. Тому d2 ⋮ d1 (див. задачу 6). З іншого боку, b ⋮ d2 і c ⋮ d2, тому а = bq + с також ділиться на d2. Тому d1 ⋮ d2. Виходить, що d1 і d2 — натуральні числа, які діляться одне на одне. Це означає, що d1 = d2.
42. а. Це безпосередньо випливає з визначення найбільшого спільного дільника двох чисел (див. задачу 6).
43. Наслідок задач 41 і 42. НСД(а, b) = НСД(b, r1) = НСД(r1, r2) = ... = НСД(rn − 1, rn) =
НСД(rn, 0) = rn.
44. 1) 41; 2) 67; 3) 113; 4) 1.
45. Якщо НСД(а, b) = d, то існують такі цілі числа s1, s2 , що as1 + bs2 = d. Скоротивши цю рівність на d, матимемо:
a1s1 + b1s2 = 1. Звідси випливає, що a1 i b1 взаємно-прості (див. задачу 8).
46.
а) g ⋮ a і g ⋮ b, бо g = ab1 = ba1.
б) f ⋮ a ∧ f ⋮ b ⇒ f = as1 ∧ f = bs2 ⇒ as1 = bs2 ⇒
da1s1 = db1s2 ⇒
a1s1 = b1s2 ⇒
s1 ⋮ b1, бо a1 і b1 взаємно прості (див. задачі 10, 45). Отже, s1 = qb1,
f = as1 = a1b1dq, а тому f ⋮ a, b, d.
47. Випливає з визначення найменшого спільного кратного двох чисел (див. попередню задачу).
48. [10000/462] = 21, де [z] означає цілу частину z.
49. 1) 123 287; 2) 56 753; 3) 626 603; 4) 114 433.
50. Див. задачі 44 і 3.
51. Якщо натуральне число ділиться на 99, то воно ділиться на 9 і на 11. Якщо число ділиться на 9, то сума його цифр також ділиться на 9. У числа, яке ділиться на 11, сума цифр не може дорівнювати 9 (див. задачу 36). Звідси й випливає твердження задачі.
52. 121 = 112. З’ясуємо спочатку, для яких цілих n число n2 + Зn + 5 ділиться на 11. Маємо
\[n^2+3n+5 \stackrel{11}{\equiv} n^2+3n+5-11n = (n-4)^2-11 \stackrel{11}{\equiv} (n-4)^2.\]
Отже, число n2 + Зn + 5 ділиться на 11 тоді й лише тоді, коли (n − 4) ⋮ 11, тобто коли n = 11s + 4, де s — ціле число. Проте у цьому випадку маємо
\[ n^2+3n+5 = (11s+4)^2+3(11s+4)+5 = 121s^2 +121s + 33 \stackrel{121}{\equiv} 33.\]
Тому жодне з чисел n2 + Зn + 5 не ділиться на 121.
53. n + (n + 1) + ⋯ + (n + k) = (2n + k)(k + 1)/2 = 1000. Звідси (2n + k)(k + 1) = 2000. Числа 2n + k і k + 1 мають різну парність. 2000 = 24 · 53 . Розглянемо спочатку випадок, коли k + 1 — парне число. Оскільки 2n + k у цьому разі буде непарним і, крім того, 2n + k > k + 1, тому k + 1 = 16, звідки k = 15, n = 55. Маємо таку суму: 55 + 56 + ... + 70 = 1000. Розглянувши аналогічно випадок, коли число k + 1 непарне, знайдемо ще два розв’язки: 198 + 199 + 200 + 201 + 202 = 1000 і 28 + 29 + ... + 52 = 1000.
54. Якщо число а2 закінчується цифрою 5, то й саме число а має цю властивість: а = 10k + 5. Тому а2 = 100k2 + 100k + 25 = 100k(k + 1) + 25. Звідси видно, що число а2 закінчується цифрами 2 і 5, а його третя від кінця цифра парна, бо k(k + 1) — парне число.
55. Виписати всі дільники числа а і обчислити їхню суму.
56. а3 − b3 = (а — b) (а2 + ab + b2), причому число а2 + ab + b2 непарне.
57. Можна застосувати метод математичної індукції. Число а0 = 51 + 2·31 − 1 + 1 = 8 ділиться на 8. Припустимо, що аn ділиться на 8. Тоді
також ділиться на 8, бо (5n + 3n − 1) при будь-якому n ділиться на 2. Згідно з принципом математичної індукції твердження доведено.
58. а = 25n − 1 = 32n − 1 = 31 (32n − 1 + 32n − 2 + ⋯ + 32 + 1).